Citroen uvádí na náš trh nový model C5 Aircross, který rozšiřuje segment vozů SUV. Auto se chlubí řadou technických vychytávek v čele se sofistikovaným odpružením Progressive Hydraulic Cushions. Cena začíná na částce 530 tisíc korun a k dispozici jsou tři úrovně výbavy – Live, Feel, Shine.
Už na první pohled působí nový Citroen C5 Aircross robustním dojmem. Karosérie s délkou 4500 mm se chlubí mimořádně elegantním tvarem bez jakýchkoliv agresivních prvků. Plastové ochranné kryty Airbump v kombinaci s velkými koly o průměru 720 mm naznačují odolnost prakticky pro jakýkoliv styl využití. Jízdu v terénu usnadní světlá výška 230 milimetrů a to i přesto, že se C5 Aircross prodává pouze s přední poháněnou nápravou. S outdoorovým využitím pak koresponduje originální střešní nosič.
Uvnitř vozu se nám líbí stylová palubní deska a relativně vysoko umístěná pohodlná sedadla. Díky nim má řidič dokonalý přehled o situaci před sebou. Příjemné materiály a dostatečný prostor jsou další silnou stránkou interiéru. Model C5 Aircross rovněž nabízí široké možnosti personalizace, a to jak exteriéru, tak i uvnitř vozu. Zákazník si například může za příplatek objednat dvoubarevnou karosérii (střecha a zpětná zrcátka v odstínu Černá Perla Nera) a to u verzí Feel a Shine.
Dalším prvkem podtrhujícím eleganci je Paket Styl, který zahrnuje barevné prvky na spodní části předního nárazníku, na dveřních dílech Airbump a pod střešním nosičem. Přizpůsobit si vůz vlastním požadavkům jistě umožní i sedm odstínů karosérie. Na výběr je například bílá Banquise (základní odstín), šedá Gris a Acier, šedá Platinium, černá Perla Nera, modrá Tijuca a červená Volcano. Dohromady s avizovanou dvoubarevnou karosérií a příplatkovými Paketem Styl, má zájemce na výběr až třicet kombinací. A to jsme ještě nevzali v úvahu možnosti v rámci interiéru.
Právě vnitřek vozu je dalším místem, kde může uživatel popustit uzdu své fantazie. K dispozici je pět stylů interiéru kombinující světlé i teplé barvy a materiály. Pro nejnáročnější uživatele nechybí v rámci verze Hype Brown kromě možnosti elektrického nastavení sedadla řidiče v 8 směrech, také vícebodová masážní funkce. Technologie využívá osm vzduchových kapes rozmístěných v opěradlech předních sedadel. Řidič i spolujezdec tak mají nezávisle na sobě možnost zvolit si jeden z pěti různých programů kombinujících masáž beder, zad a ramen.
Praktickou stránku vozu podtrhuje prostorný zavazadelník s objemem 580 litrů v základním uspořádání. Po sklopení zadních opěradel naložíte do vozu až 1630 litrů nákladu a samozřejmostí je i zcela rovná podlaha přepravní části. Interiéru nechybí ani celá řada důmyslných a funkčních odkládacích přihrádek. Výbava na přání zahrnuje (od verze Feel) i otevíratelné panoramatické střešní okno. To nabídne mimořádné prosvětlení a velmi dobrý pocit z jízdy.
Nový Citroen C5 Aircross je doslova prošpikován nejmodernějšími elektronickými asistenty. U plně vybaveného vozu jsme napočítali až dvacet podpůrných systémů řízení. Nechybí například Active Safety Brake, aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varování před rizikem srážky nebo systém rozpoznání dopravních značek omezujících rychlost. Zajímavostí pak je částečné autonomní řízení High Driver Assist, které zahrnuje systém rozšířeného rozpoznávání dopravního značení a automatické přepínání dálkových světel. Nechybí ani aktivní systém sledování mrtvého úhlu, zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision včetně Vision 360 nebo třeba Grip Control s funkcí Hill Assist Descent.
Konektivita palubních systému je rovněž na vysoké úrovni. Model C5 Aircross můžete mít s příplatkovou výbavou Citroen Connect Nav a Citroen Connect Box. Samozřejmostí je funkce zrcadlení mobilního zařízení tj. funkce Mirror Screen a k dispozici jsou i vychytávky typu bezdrátového nabíjení telefonu nebo ConnectedCAM Citroen (příplatková výbava u verzí Feel a Shine).
V nabídce motorů modelu C5 Aircross se objevují poslední novinky koncernu PSA. Škálu benzinových pohonných jednotek zastupují dva čtyřválce PureTech 1.2 a 1.6 s nejvyšším výkonem 130 koní a 180 koní. Silnější varianta se prodává pouze s automatickou převodovkou EAT8, slabší pak výhradně s šestistupňovým manuálem.
Zájemci o naftovou motorizaci si mohou zvolit buď vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDI (130 k) nebo silnější variantu 2.0 BlueHDI s nejvyšším výkonem 180 koní. Slabší čtyřválec se vyrábí v kombinaci s šestistupňovým manuálem nebo automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Výkonnější dvoulitr je pak k dostání pouze s automatem EAT8.
Podvozek novinky C5 Aircross využívá modifikované zavěšení McPherson vpředu. Na zadní nápravě pak najdete zavěšení s torzně poddajnou příčkou. Víceprvková náprava tedy zůstává pouze doménou vlajkové lodi DS7 a v neposlední řadě i horké novinky Peugeot 508. Asi nejzajímavější novinkou prezentovaného modelu C5 Aircross jsou zcela nové tlumiče Progressive Hydraulic Cushions. Ty mají v podstatě suplovat složité hydropneumatické odpružení minulé generace C5. Zástupci automobilky tvrdí, že se jízda v automobilu vybaveného tlumiči s hydraulickými dorazy téměř vyrovná jízdnímu komfortu, který nabízel jejich vzduchový podvozek v minulosti. My můžeme po krátké testovací jízdě potvrdit, že je tomu skutečně tak. Více informací přineseme v rámci našeho redakčního testu této novinky.
Tým AUTOiNDEX.cz