Představené novinky koncernu PSA ze segmentu lehkých užitkových vozidel jsou v základu prakticky stejné. Liší se exteriérem a interiérem v duchu identity jednotlivých značek. Jejich české premiéry proběhly společně a právě v těchto dnech oba tyto zmodernizované modely rozšiřují nabídku na našem trhu.
Budoucí provozovatelé nového Partnera nebo Berlinga Van si mohou již při objednání nakonfigurovat vybraný model přímo na míru podle způsobu budoucího využití. Vybírat lze z desítek variant provedení a také bohaté příplatkové výbavy.
Konstrukčním základem Partnera i Berlinga Van je upravená platforma EMP2 s osvědčenou torzní příčkou vzadu. Krátké převisy umožňují malý poloměr otáčení a to je zejména ve stísněných městských poměrech významnou předností. Kratší verze L1 s celkovou délkou 440 cm má optimalizovanou délku ložné plochy 181 cm a kapacitu až 3,8 kubických metrů. U delší verze L2 s délkou 475 cm je ložná plocha dlouhá 216 cm a objem nákladového prostoru až 4,40 kubických metrů. Hodnoty užitečného zatížení se pohybují od 650 kg až do 1000 kg a to je v segmentu lehkých užitkových vozidel prakticky nejvyšší hodnota.
Přístup do nákladního prostoru umožňují zadní křídlové dveře nebo volitelně i výklopné dveře. Nechybí ani výklopný střešní otvor (girafon) pro přepravu dlouhého nákladu. V nabídce jsou i posuvné boční dveře. K upevnění přepravovaného zboží v ložném prostoru je určeno několik úchytných bodů, k dispozici je zde i 12 voltová zásuvka a vnitřní osvětlení LED světly. Podle zvolené verze může být novinka vybavena předními sedadly až pro tři pasažéry. Důmyslným sklopným systémem sedadel lze prodloužit ložnou plochu v oblasti sedadla spolujezdce až na 300 cm, u delší verze dokonce 335 cm a tak přepravit i poměrně dlouhý náklad.
Díky možnosti sklopit opěradlo prostředního sedáku vznikne pro řidiče provizorní mobilní kancelář pro vyřízení nezbytné administrativy. Pod sedákem prostředního sedadla je navíc uzamykatelný úložný prostor. U delší varianty bude možné objednat také verzi polokombi s druhou řadou sedadel a posouvací přepážkou oddělující zavazadlový prostor od části pro pasažéry. Úložné prostory v kabině mají podle zvolené verze hodně nad sto litrů a najdeme je prakticky všude včetně stropní části. Řidiči ocení hands-free přístup a startování pomocí kterého lze zamknout, odemknout a nastartovat vůz a mít přitom klíč v kapse. Systém řidiče rozpozná, jakmile přiblíží ruku k některé klice předních dveří nebo k otevírání zavazadlového prostoru.
Podle zvoleného stupně výbavy mají oba představené modely již v základu nejmodernější technologie, řada dalších se nabízí za příplatek. Jmenujme alespoň elektrickou parkovací brzdu, systém rozpoznání dopravních značek nebo aktivní varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Stále oblíbenější je také systém sledování pozornosti řidiče prostřednictvím kamery nebo automatické přepínání dálkových světlometů na potkávací.
Právě u užitkových verzí se zhoršeným výhledem řidiči často ocení couvací kameru, která přenáší na displej obraz okolí za vozem v úhlu 180 stupňů s možností přiblížení překážky. Další kamera je umístěná ve zpětném zrcátku a zajišťuje boční pohled na stranu spolujezdce a hlídání mrtvého úhlu.
V nabídce motorizace je výběr z pěti pohonných jednotek. Zájemci o zážehový agregát mají k dispozici přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech v provedení 81 kW (110 k) a 96 kW (130 k). V prvním případě je motor spojen se šestistupňovým manuálem, v tom druhém s osmistupňovým automatem. Silnější benzinová jednotka bude ale v prodeji až příští rok. Základem dieselových agregátů je nový vznětový motor 1.5 BlueHDI u kterého z důvodu plnění nových emisních norem nechybí aditivum AdBlue.
V aktuální nabídce jsou verze o výkonech na 55 kW (75 k), 73 kW (100 k) nebo 96 kW (130 k). Kromě nejsilnější verze je zde použita pětistupňová manuální převodovka. Všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic (FAP) a systémem selektivní katalytické redukce (SCR). V případě vrcholného dieselu lze šestistupňový manuál vyměnit za osmistupňovou automatickou převodovku Aisin. Spotřeba v kombinovaném cyklu je necelých šest litrů u benzinu a přibližně 4,4 l/100 km u dieselu.
Francouzský Citroën, který letos slaví sto let existence, představil nové Berlingo na jarním autosalonu v Ženevě. Na již třetí generaci si dal skutečně záležet, protože jde o jeden z nejprodávanějších modelů minulých let. V rámci sjednocování designu značky není ani výjimkou nové Berlingo Van. Opět nechybí rozdělená světla, plasty Aribump na bocích karoserie ani řada různých barevných variant. Těch je dohromady 24. Základních odstínů barvy karoserie najdete v nabídce osm a navíc lze přidat ještě barevné pakety. I když pořád jde o dodávku, snaží se tvářit jako crossover. Kdo chce ještě více terénního vzhledu, ten může sáhnout po výbavě XTR.
Nový Citroën Berlingo je už v základní variantě poměrně velký a prostorný automobil a spíše působí jako velké MPV. Má praktický interiér a nechybí ani slušný komfort od odhlučnění až po výplně sedadel. Ve druhé řadě najdete trojici samostatných a posuvných sedadel, nejdostupnější výbava Live zde má klasickou lavici. V nabídce je i třetí příplatková řada posuvná v rozsahu 130 cm. Další příplatková výbava je velmi bohatá, což souvisí i s mezigeneračním nástupem asistenčních systémů.
Nový Citroën Berlingo Van vstupuje na český trh s cenou od 359 900 Kč. Jde o akční cenu obsahující slevu 70 tisíc a další bonus 20 tisíc za starý vůz. Základní verze má benzinový tříválec a výbavu Live. Ta obsahuje třeba tempomat, klimatizaci, rádio, aktivní přednárazový asistent nebo centrální zamykání. Nejlevnější diesel vyjde po aplikaci všech slev na 374 900 Kč. Za delší provedení zaplatíte minimálně 379 900 Kč, respektive 414 900 Kč v případě vznětového motoru.
Osobní verze kompaktní dodávky Peugeotu se v nové generaci přejmenovala na Rifter, užitkové provedení si zachovalo název Partner. Novinka představuje hned několik zajímavých lahůdek. Jedním z nich je rozhodně interiér i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem a malým volantem, který sice z osobních Peugeotů již dobře známe, v případě užitkového vozidla je ale použit vůbec poprvé. Zajímavostí je také ukazatel přetížení. Partner zvládne při nastartování automaticky zvážit vozidlo a upozornit, když je naloženo na 90 procent povolené hmotnosti, nebo dokonce přetížen nad dovolenou mez. Praktický systém však nabídku obohatí až později.
Užitkový Partner bude dostupný také jako polocombi. Jeho základem je prodloužené provedení L2, nabízí pět míst k sezení, prosklené posuvné dveře vpravo pro druhou řadu sedadel a plechové boky jen v zadní části.
Základní výbava Access zahrnuje airbag řidiče, podélně nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek, 15palcová ocelová kola s plnohodnotnou rezervou nebo přípravu na rádio. Druhý stupeň Active přidává tempomat, elektricky ovládanou parkovací brzdu, mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, podélně nastavitelné sedadlo spolujezdce, manuální klimatizaci nebo rádio se čtyřmi reproduktory a ovládáním pod volantem. Praktičnost zlepšuje úložný prostor nad čelním oknem, kvalitnější akustická ochrana interiéru nebo vložky podlahy kabiny z umělé hmoty.
Pro uživatele, kteří potřebují jezdit i po nezpevněných cestách je připraveno řešení zahrnující o tři centimetry světlé výšky vyšší podvozek, kola s větším průměrem, zvýšené odpružení a v neposlední řadě ochranný kryt podvozku. Počítá se i s přestavbou nového Partnera pro různé speciální přepravní účely včetně provedení 4x4 ve spolupráci s výrobcem Dangel. Ceny této novinky v základním provedení začínají na 390 000 Kč, provedení polocombi s dieselovým motorem v delší variantě a plné výbavě přijde na 485 000 Kč. Navíc je v nabídce servis zdarma pro první dva roky provozu nebo ujetí až 70 tisíc kilometrů. Další informace o novém Citroënu Berlingo Van a Peugeotu Partner na našem trhu přineseme v našich pravidelných redakčních testech.
Tým AUTOiNDEX.cz