Subaru BRZ je právem považováno za jedno z nejzábavnějších Subaru. Hravá zadokolka s nízkou hmotností a atmosférickým motorem pod kapotou totiž dokáže vykouzlit úsměv na tváři snad každému nadšenému řidiči. Po loňském faceliftu jsme vyzkoušeli model s mnoha sportovními doplňky z programu příslušenství STI.
Subaru BRZ je právem považováno za jedno z nejzábavnějších Subaru. Hravá zadokolka s nízkou hmotností a atmosférickým motorem pod kapotou totiž dokáže vykouzlit úsměv na tváři snad každému nadšenému řidiči. Po loňském faceliftu jsme vyzkoušeli model s mnoha sportovními doplňky z programu příslušenství STI.
Model BRZ je dnes spíše raritou a to nejen kvůli svému „mechanickému“ ovládání, ale především díky atmosférické pohonné jednotce reagující na sebemenší přidání plynu. Auto zkrátka sází na osvědčenou koncepci, která je bohužel již minulostí. Další zajímavostí je fakt, že BRZ není principiálně zaměřené na rychlost. Hlavním atributem je hravost a to i v nízkých rychlostech. S tím také korespondují relativně malá kola a subtilní brzdy, díky nimž odpadají výrazné servisní náklady.
V rámci loňské modernizace dostalo Subaru tmavě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek a také třetí generaci infotainmentu s rozšířenou konektivitou. Audiosystém zvládající příjem rádia DAB má nově šest reproduktorů. Navigace s posádkou komunikuje prostřednictvím sedmipalcového displeje. Další praktickou funkcí a dnes již samozřejmostí je trippling (trojblik) ukazatele směru, který autu dlouhou dobu chyběl. Líbí se nám černé provedení zadního křídla či ploutve antény.
Jednou z hlavních předností testovaného vozu je nízký posez za volantem. Sedadla mají tužší charakter a poměrně výrazné boční držení těla. Interiér je čtyřmístný, zadní sedadla jsou však pouze nouzová a nabízí velice omezený prostor. Mají ale praktický prvek v podobě možnosti sklápění opěradel. Díky nim tak lze rozšířit objem zavazadlového prostoru, který v základu nabízí 243 litrů.
Námi testované provedení dostalo celou řadu doplňků z programu příslušenství STI. Mezi ty optické patří například spoiler předního nárazníku s lištou. Ten v kombinaci s dekorem zadního/předního nárazníku a prahovými prvky působí daleko sportovněji. Interiér navíc zdobilo červené startovací tlačítko STI nebo třeba bezrámečkové zpětné zrcátko.
Nás však více zaujaly především funkční prvky, které mají zlepšit ovladatelnost vozu a zároveň zpevnit automobil pro ještě lepší jízdní požitek. Za zmínku stojí rozpěra mezi předními tlumiči a šikmé výztuhy podvozku vpředu. Zadní část pak dostala nová příčná a podélná ramena. Ty navíc podpořily pevnější silentbloky. Ke sportovní jízdě se budou také lépe hodit vrtané přední a zadní kotouče s účinnějším brzdovým obložením STI. Na emoce pak bezesporu zahraje upravený zadní tlumič výfuku s jadrným zvukem a v neposlední řadě i zkrácené řazení. A jak to všechno funguje v praxi?
Srdcem Subaru BRZ je atmosférický čtyřválec s protilehlými válci. Jeho výkon zůstal beze změn a nabízí 147 kW při 7000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 205 N.m vrcholí v rozmezí 6400 – 6600 ot/min. My jsme testovali variantu se šestistupňovým manuálem, ale v nabídce je rovněž i automatická převodovka.
V dnešní době přeplňovaných pohonných jednotek výkon testovaného Subaru BRZ asi nikoho neohromí. Je však nutné si uvědomit, že o výkon u tohoto modelu ani tak nejde. Jde především o ovladatelnost auta a s ní koresponduje atmosférický čtyřválec dokonale. Fakt, že byl automobil postaven v duchu staré školy, už dávno všichni vědí. Vždyť motor výrazně zatahuje až od 4000 ot/min. Po překročení této hranice perfektně zní a hbitě reaguje na sebemenší pohyb plynovým pedálem. Ještě kolem hranice 7000 ot/min. má neskutečnou chuť zrychlovat. Zkrátka něco jiného než u současných turbomotorů.
Mechanické spojení je cítit z ovládacích prvků, jako jsou pedály a řazení. Ty vyžadují poměrně pevnou ruku, avšak řidiče odmění mimořádnou přesností. Zkrácené řazení šestistupňového manuálu je opravdovou lahůdkou a přeřazení je nyní bleskurychlé a navíc mimořádně zábavné. Řidič si pak doslova vychutná precizní chod této převodovky.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem osmilitrové hranice. Při dynamické jízdě počítejte s desetilitrovým odběrem. Opravdové sportování zvyšuje spotřebu na 15 l/100 kilometrů, což je zhruba polovina apetitu současných přeplňovaných motorů. Bravo!
Upravený podvozek testovaného BRZ dokáže řidiči zprostředkovat ještě více informací o tom, co se děje pod koly auta, než je tomu u standardního provedení. Auto lze kontrolovat přesněji a reakce jsou mimořádně rychlé. Zajímavé je, že tyto úpravy nikterak výrazně neovlivnily jízdní komfort. Ve volantu lépe cítíte každé zhoupnutí karosérie, přestože řízení není kdovíjak komunikativní.
Zimní pneumatiky testovaného vozu pochopitelně neumožnily naplno využít sportovní potenciál vozu, i tak jsme se s autem však náramně bavili. Dostat Subaru BRZ na hranici přilnavosti zvládne díky sedmnáctipalcovým kolům a relativně úzkým pneumatikám snad opravdu každý. A právě to bylo záměrem. Při vývoji se hlavně kladl důraz na hravost vozu a přesnost ovládání, což se inženýrům značky podařilo splnit dokonale.
Udržet s hravým BRZ vysoký rychlostní průměr na oblíbené okresce, vyžaduje spoustu úsilí a dovednosti. Motor musíte točit, správně řadit a dobře trefovat brzdné body. Ideální stopa při průjezdu zatáčkou je pro dosažení dobrého času také nutností. Pokud totiž zbytečně zpomalíte, žádný brutální zátah turbodmychadla vás na následující rovince nespasí. Právě proto je toto auto skvělým nástrojem pro všechny příznivce sportovních vozů bez předchozích zkušeností.
Subaru BRZ stále reprezentuje jeden z nejzábavnějších sportovních vozů současnosti. Sedí se v něm perfektně nízko, volant lze přitáhnout dostatečně k tělu a netřeba zmiňovat ty skvěle rozmístěné pedály. Řazení je mechanické tak, jak má u sportovního auta být a podvozek až neuvěřitelně komunikativní. Dvojnásob to platí pro testované provedení, které dostalo řadu doplňků ze sportovního programu. Díky nim působí auto pevněji, avšak stále komunikuje na vysoké úrovni. Ať už tedy preferujete jízdu bokem nebo čistou stopu, jste u Subaru na správné adrese. BRZ totiž bravurně zvládá obojí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | BRZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 2.0i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový čtyřválec typu boxer |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147/7000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 205/6400-6600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 226 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 12,1/6,6/8,6 l |
Velikost zav. prostoru: | 243 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1342 Kg |
Nosnost: | 328 Kg |
Základní cena: | 800 000 Kč (SPORT) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 800 000 Kč |