Největší SUV od Volkswagenu již nějakou dobu brázdí evropské silnice. Moderní nástupce oblíbeného modelu Touareg je na trhu již šestnáct let a za tu dobu si dokázal získat řadu skalních příznivců. Novinka přijíždí s nejmodernější technikou a řadou elektronických pomocníků. Jak jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Stěžejní model automobilky Volkswagen byl nedávno představen ve své třetí generaci. Vyrábí se opět v Bratislavě a nabízí se pouze s motorem 3.0 TDI, avšak ve dvou výkonových variantách. Automobil působí opravdu robustním dojmem a chlubí se chromovanými prvky karosérie. Právě karosérie byla oproti předchozí generaci prodloužena od 77 milimetrů na celkovou délku 4878 mm. Auto je o 44 mm širší a o 30 mm nižší, než u předchůdce. Rozvor se prodloužil na 2894 milimetrů.
Součástí standardní výbavy vozu jsou devatenáctipalcová kola, v rámci vyšší výbavy se však můžete dostat až na kola o rozměru 21 palců. Přední část zaujme nejen zmiňovanou porcí chromu, ale také moderními světlomety s LED technologií, které vůz opticky ještě více rozšiřují. Celková šířka karosérie činí solidních 1984 milimetrů.
Střecha s mírným svažováním může být vybavena efektním panoramatickým oknem za příplatek 37.600 Kč. Zadní část auta překvapí novým nápisem Touareg mezi sdruženými světlomety, jejichž světelnou technologii rovněž reprezentují LED diody. Právě označení modelu pod logem výrobce se postupně stává součástí všech nových vozů automobilky Volkswagen.
Vzhled auta se nám velmi zamlouvá a u kolemjdoucích budí respekt. Můžou za to zejména rozměry karosérie v kombinaci s elegantně pojatým designem. Množství chromových prvků a poněkud komplikovanější příď vozu pak nepůsobí tak konzervativně, jako tomu bylo v případě předchozí generace.
Interiér testovaného Volkswagenu Touareg byl vybaven příplatkovým Innovision Cockpit. Ten se skládá z patnáctipalcové obrazovky infotainmentu a dvanáctipalcového displeje v přístrojovém štítu. Za nemalý příplatek 82.500 Kč dostává řidič vysoce moderní digitální prostředí, kterému nechybí například ani bezdrátové nabíjení.
Samozřejmě, že avizovaný systém vyžaduje chvíli zvyku a nepůsobí tak intuitivně jako klasická tlačítka. Na druhou stranu zase nabízí daleko více funkcí. Samotný displej infotainmentu je skutečně obrovský. Výhodou jsou velká tlačítka, která se při jízdě ovládají daleko lépe. A pokud by byl pro vás systém přeci jen příliš komplikovaný a raději byste ocenili konzervativní klasiku, případně ušetřili nemalé prostředky, můžete zvolit klasiku v podobně analogových budíků a 9,2“ obrazovkou.
Interiér třetí generace modelu Touareg se chlubí dostatečně dimenzovaným prostorem a to prakticky pro všechny cestující. I přes relativně širokou středovou konzoli, nabízí hodně místa pro nohy a pochvalu si zaslouží také prostor v oblasti ramen a hlavy. Přední sedadla potěší optimální tvrdostí a solidním bočním vedením. Komfort zajišťují poměrně dlouhé sedáky a široké možnosti nastavení.
Vzdušnost interiéru a naladění sedadel na komfortní notu se projevuje i vzadu. Zadní lavici lze podélně posouvat, čímž lze regulovat prostor pro nohy a zároveň velikost zavazadelníku. Snad jen svažující se střecha s panoramatickým oknem limituje prostor pro hlavu cestujících vysokých postav. Objem zavazadlového prostoru činí úctyhodných 810 litrů, avšak pouze v případě, že je zadní řada sedadel posunuta maximálně vpřed. I jinak je však místa pro zavazadla dostatek. Po sklopení opěradel druhé řady vzniká naprosto rovná plocha. Líbí se nám také skvělý přístup do zavazadelníku, stejně jako vysoko se zdvihající víko. Tourareg se prodává pouze v pětimístném provedení, takže na převoz sedm osob zapomeňte.
Pod kapotou třetí generace Volkswagenu Touareg se zatím objevuje pouze třílitrový vznětový šestiválec. V nabídce jsou však dvě výkonové varianty – 170 kW a 210 kW. My jsme testovali silnější provedení s největším točivým momentem 600 N.m. Ten vrcholí v rozmezí 2250 ot/min. – 3250 ot/min. V průběhu příštího roku má nabídku motorů okořenit vznětový čtyřlitrový osmiválec, takže je na co se těšit.
Testovaný třílitr se nám však jeví jako optimální motorizace – je dostatečně výkonný a má mimořádně kultivovaný chod. Vůz se nebrání dynamické jízdě, avšak motor zabírá až ve středních otáčkách. V těch nízkých se mu zkrátka moc nechce. Spojení motoru s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF naopak funguje výborně. Automat hbitě reaguje na jakékoliv přidání plynu, takže motor hravě dostanete do optimálních otáček. Při dálniční stotřicítce vás navíc bude hýčkat příjemným tichem, v této rychlosti totiž točí 1800 ot/min.
A jak je na tom Volkswagen se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme jezdili za 7,3 l/100 km, ve městě je nutné počítat téměř s desetilitrovým odběrem. Při snaze o úspornou jízdu klesá spotřeba pod sedmilitrovou hranici, což je na vůz s pohotovostní hmotností 2070 kilogramů skvělá hodnota. Dostatečný jízdní dojezd testovaného vozu na jedno natankování navíc zajišťovala nádrž o objemu 90 litrů, která je součástí příplatkové výbavy.
Jízdní vlastnosti mimo jiné pozitivně ovlivnila odtučňovací kúra, kterou model Touareg mezigeneračně prošel. Auto je téměř o 200 kilogramů lehčí, než předchozí provedení a to hlavně díky masivnímu použití hliníku. Jízdní vlastnosti námi testovaného vozu pozitivně ovlivňovalo příplatkové vzduchové odpružení (+145 400 Kč), jehož součástí je i natáčení zadní nápravy a některé komfortní prvky v interiéru. Právě natáčení zadní nápravy považujeme u auta těchto rozměrů za smysluplné. Zadní náprava se natáčí do 37 km/h v opačném směru než přední, ve vyšších rychlostech pak stejně. Tato funkce je znát především při popojíždění po městě nebo parkování a můžeme jí jednoznačně doporučit.
Vzduchové odpružení nabízí opravdu skvělý komfort a dokáže s přehledem odfiltrovat i velké nerovnosti. V rychle projížděných zatáčkách navíc skvěle pomáhají aktivní stabilizátory. Systém vzduchového odpružení navíc dokáže měnit světlou výšku v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
V rámci módu Sport dojde ke snížení světlosti o 15 milimetrů a o dalších 20 mm se auto přiblíží silnici po překročení rychlosti 120 km/h. O 70 milimetrů lze auto zvýšit při jízdě náročným terénem. Právě v těchto podmínkách pomáhá multifunkční středový diferenciál Torsen, který lze přizpůsobit pro jízdu na písku, štěrku apod. Otevřených diferenciálů s uzávěrkami a redukční převodovkou, jako u první generace, se bohužel nedočkáte. I tak ale auto poskytuje velmi slušnou průchodnost terénem. Solidní jsou také nájezdové úhly a schopnost křížení náprav. Limitem v těžkých podmínkách tak zůstávají snad jen použité pneumatiky.
Praktickou funkcí pneumatického odpružení je také přizpůsobení nakládání zavazadel. Zmáčknutím tlačítka v samotném zavazadelníku tak uvedete vůz do nejnižší polohy, což usnadní manipulaci s těžkým nákladem.
Třetí generace Volkwagenu Touareg nabízí perfektní svezení a to i na rozbitých cestách. Hlavní podíl na tom bezesporu má sofistikované vzduchové odpružení. Ultimativních offroadových schopností první generace se už sice nedočkáte, těšit se však můžete z nejmodernější technologie a luxusně pojatého interiéru. Naftový šestiválec 3.0 TDI je důstojným motorem, který splní nároky většiny uživatelů a navíc si skvěle rozumí s rychle řadícím automatem ZF. Pro ty nejnáročnější zákazníky VW chystá čtyřlitrový osmiválec spalující naftu, který by se pod kapotou Touaregu měl objevit v příštím roce.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Touareg |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 3.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový šestiválec |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 2967 ccm |
Nejvyšší výkon: | 210 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 600/2250 - 3250 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,7/5,9/6,6 l |
Velikost zav. prostoru: | 810 l |
Objem nádrže: | 90 l |
Pohotovostní hmotnost: | 2070 Kg |
Nosnost: | 780 Kg |
Základní cena: | 1 476 900 Kč (3.0 TDI 176 kW, Touareq) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 742 900 Kč |