V posledním období se rychle vyvíjí nové automobily s hybridním pohonem, elektromobily a v neposlední řadě i vozy spalující stlačený zemní plyn CNG. Právě toto plynové palivo zajišťuje pohon našeho testovaného VW Caddy Maxi v užitkovém skříňovém provedení, který z hlediska dojezdu patří prakticky mezi nejlepší v nabídce jednotlivých značek na trhu.
Caddy Maxi svojí délkou 4976 mm, šířkou 1794 mm a výškou 11793 mm a rozvorem 3006 mm patří mezi větší provedení, ale v mnohém si tento vůz zachovává charakter stále oblíbené kategorie MPV. Právě tato skupina vozidel přináší svým uživatelů řadu praktických předností a osvědčila se i při zajišťování přeprav ve stísněných poměrech městských aglomerací. Čtvrtá generace modelu Caddy byla opět postavena na stejném, praxí osvědčeném mechanickém základu jako jeho předchůdce.
V exteriéru najdeme nové nárazníky, černé střešní nosníky, přepracované čelní a zadní světla nebo i upravená přední maska v souladu s aktuálním designem výrobce. Nechybí centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo velkoplošná vnější zpětná zrcátka, které jsou vzhledem k dvoumístné kabině a neprůhledné přepážce oddělující nákladní prostor skutečně nezbytná pro dobrou orientaci řidiče v provozu.
V interiéru byla přepracována palubní deska a také zde jsou nyní nové ovladače. Inovací prošly dveřní panely nebo výdechy zabudované klimatizace Climatronic. Přínosem je výškově nastavitelné sedadlo řidiče, které má navíc rozhodně příjemný látkový potah. Za pozornost stojí příplatkový multifunkční kožený volant a řada praktických doplňků, držáků a schránek. Zejména oceňujeme tu ve střešním podhledu, která je nejen prostorná, ale pro posádku velmi praktická při běžném provozním využití. Nechybí příprava pro měnič 12V/230V, rádio Composition Colour nebo telefonní rozhraní Composit.
Užitková varianta VW Caddy Maxi skříň 1,4 TGI DR EU6 má pohon přední nápravy, šestistupňovou manuální převodovku. Skříňové provedení poskytuje objem do 4,2 kubických metrů pro přepravu různých nákladů včetně europalet. Přístup do nákladového prostoru umožňují zadní křídlové neprůhledné dveře se zesílenými závěsy a boční posuvné dveře. Vozu nechybí moderní asistenční systémy ESP, EDS, regulace brzdného účinku motoru MSR, regulace prokluzu ASR nebo asistent pro rozjezd do kopce popř. asistent rozpoznání únavy.
Volkswagen dnes nabízí desítky užitkových modelů a některé z nich úspěšně již několik let používají jako palivo zkapalněný zemní plyn označený zkratkou CNG. Jenom pro srovnání v kilogramu CNG je 13,3 kWh energie, v benzinu 8,6, v naftě 9,9 a v LPG 6,8. Jeden kilogram CNG tedy odpovídá 1,5 kg benzinu, 1,3 kg nafty a 1,9 kg LPG. Naši dodávku Caddy Maxi TGI pohání přeplňovaný motor 1.4 TGI, který je přizpůsoben právě pro spalování CNG. Tento hnací agregát poskytuje nejvyšší výkon 81 kW (110 k) od 4800 ot/min. Maximální točivý moment motoru 1.4 TGI ve výši 200 Nm je k dispozici mezi 1500 a 3500 ot/min.
Nejvyšší rychlost modelu Caddy TGI s manuální převodovkou výrobce udává hodnotou 174 km/h. Pro provoz na zemní plyn byla u tohoto motoru upravena mimo jiné hlava válců, ventilový rozvod, klikový mechanismus, písty, palivový systém a ventily. Vývojáři optimalizovali také řídicí jednotku motoru, katalyzátor a výfukové turbodmychadlo. S možností pohonu na stlačený zemní plyn se počítalo již od prvních fází vývoje této řady zážehových motorů TSI.
Zemní plyn v prodlouženém Caddy Maxi TGI je uložen v pěti válcovitých nádržích pod podlahou, které pojmou až 37 kg stlačeného zemního plynu. Výhodou uložení nádrží na CNG v podvozkové části vozu je především zachování objemu nákladového prostoru a nízko uložené těžiště z hlediska jízdní stability. Nechybí zde ani nádrž na benzín o objemu 13 litrů. Benzinové palivo se používá pouze ke spuštění motoru a v zahřívací fázi. Zásoba benzinu slouží také jako záruka mobility, pokud by nebyla po vyprázdnění zásoby zemního plynu v bezprostřední blízkosti čerpací stanice CNG.
Čtrnáctistovka nás překvapila velmi příjemným tahem i kultivovaným výkonem již v rozmezí 1400 až 1900 otáček za minutu. Jízdní vlastnosti byly plně srovnatelné s podobnými vozy a velmi příjemná je i nízká hladina hluku vycházející z motorového prostoru. Spotřeba se během testu pohybovala něco málo nad pět kilogramů plynu na ujetých sto kilometrů. Při ekonomickém srovnání ceny plynu a nafty vše hovoří pro plynové řešení jako výraznější úspornou variantu, kterou navíc podporuje i současné stále nízké zdanění za kilogram CNG.
Vlastní dynamika tohoto čtyřválce nijak neohromila, ale vůz na silnici také díky téměř dvou metrákových plynových nádrží opravdu dobře seděl. Přitom vzadu je obyčejná tuhá náprava s listovými pery. Svůj podíl na příjemných jízdních vlastnostech rozhodně má i velmi vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka, která zejména při správné volbě otáček a zařazenému rychlostnímu stupni ze strany řidiče dokáže s vozem jet skutečně svižné.
Vlastní kvality testovaného modelu ocení až profesionální řidič, který s podobným vozem ročně ujede desítky tisíc kilometrů a několikrát denně vykládá a nakládá zboží z ložného prostoru. My jsme během týdenního testu ocenili dobré jízdní vlastnosti, pohodlí kabiny odpovídající charakteru a určení tohoto užitkového automobilu a především velmi příjemný hnací agregát na plynové palivo ve spojení s moderní šestistupňovou manuální převodovkou. Stejně příjemná byla nízká hluková hladina a také avizovaný dojezd téměř 900 kilometrů při plných nádržích. Během provozu si tak lze naplánovat doplňování plynového paliva podle rozmístění čerpacích stanic CNG, jejichž počet u nás, stejně jako v zahraničí, rychle roste.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Caddy Maxi |
Karosérie: | Užitkový vůz |
Motor: | 1.4 TGI |
Palivo: | plyn |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový čtyřválec CNG |
Objem motoru: | 1395 ccm |
Nejvyšší výkon: | 81/4800-6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 200/1500 - 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 174 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 13,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | -/-/4,4 kg CNG l |
Velikost zav. prostoru: | 4200 l |
Objem nádrže: | 37 kg CNG/13 l l |
Pohotovostní hmotnost: | 1600 Kg |
Nosnost: | 745 Kg |
Základní cena: | 551 923 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 664 206 Kč |