Nabídka prémiového modelu RX od Lexusu byla nedávno rozšířena o sedmimístné provedení. Velké SUV, které splňuje nároky na rodinné použití, jsme podrobili redakčnímu testu.
Lexus RX je bezesporu nejprodávanějším a pravděpodobně asi i nejznámějším modelem této značky. Lexus jako jeden z prvních přinesl do prémiového segmentu SUV hybridní pohon, který převzal od sesterské Toyoty. Mnohaleté zkušenosti s tímto pohonem jsou znát a modernímu SUV propůjčují velmi dobré jízdní parametry.
Časy se ale mění a většina výrobců stále oblíbenějších SUV nabízí i sedmimístné varianty. Tím vlastně tyto vozy získávají výhodu oproti klasickým kombíkům. Ty sice umí nabídnout mnohdy prostornější zavazadelník, v sedmi lidech se však do nich zkrátka nevejdete. Není tedy divu, že Lexus nedávno představil sedmimístnou variantu RX s prodlouženou karosérií, kterou označil písmenem L. Ano, čtete správě. Kompromisy této značce nejsou příliš vlastní, a tak se inženýři rozhodli kvůli třetí řadě sedadel prodloužit karosérii, aby zachovali dostatek prostoru nejen pro vlastní posádku, ale také zavazadla.
V rámci těchto úprav byla karosérie testovaného vozu prodloužena o 110 milimetrů. Na první pohled není tato změna příliš znát. Lexus RX si totiž zachoval svůj typický tvar, takže prodloužení poznáte především na zadním převisu. Další změnou bylo zvýšení karosérie o 15 mm především kvůli rozšíření prostoru pro hlavy cestujících vzadu.
Celkově design působí kompaktně a velice elegantně a to i přes zvětšení karosérie. Žádné neforemnými tvary nebo nafouklé partie tady nenajdete. A za to Lexus zaslouží pochvalu. Také se nám líbí ostré prvky karosérie, které se k velkému SUV mimořádně hodí. I tak však auto nepůsobí agresivním dojmem, jako některé vozy od konkurence.
Po usednutí do vozu překvapí originalita ztvárnění přístrojové desky. Futurismus v kombinaci s prémiovým charakterem se jen tak neokouká. Celkový dojem trochu kazí snad jen pár laciněji působících prvků, které v záplavě ostatních vysoce kvalitních materiálů a perfektního dílenského zpracování vypadají poněkud nepatřičně.
Hlavní dominantu přístrojové desky představuje rozměrný barevný displej infotainmentu s originálním ovládáním pomocí touchpadu. Avizované řešení se vlastně podobá počítačové myši. Ovládání však vyžaduje chvíli zvyku, přeci jen je posouvání a klikání při jízdě složitější, než v kanceláři. Obzvláště, pokud je touchpad nastaven poměrně citlivě…
Pochvalu si zaslouží sedadla, která neunaví ani při dlouhé jízdě. I přes absenci výraznějších bočnic jsou optimálně tuhá a široká. Samozřejmostí je jejich účinné vyhřívání a odvětrávání. V druhé řadě se sedí rovněž pohodlně a celkový komfort je značně závislý na jejich nastavení. Zadní sedadla jsou totiž posunovatelná v podélném směru kvůli třetí řadě sedadel. Jednoduše si tedy můžete regulovat vzdálenost od předních sedadel a tedy i související komfort.
Na třetí řadu se pohodlně usadí snad jenom děti. Průměrně vzrostlému dospělému chybí místo nejen pro nohy, ale i v oblasti hlavy. Ale nebojte, díky delší karoserii budete mít k dispozici stále slušný prostor pro zavazadla (211 litrů). Po sklopení třetí řady sedadel se zavazadelník zvětší na slušných 652 litrů. Vlastní sklopení navíc probíhá elektronicky, pomocí tlačítka v zavazadelníku.
Přestože Lexus RX můžete mít pouze s benzinovým motorem, prodloužená varianta se u nás nabízí jen jako hybrid. Její pohonné ústrojí kombinuje zážehový šestiválec o objemu 3456 cm3 s dvěma elektromotory. Základem je elektromotor vpředu, který se chlubí parametry 123 kW a 335 N.m. Elektromotor u zadní nápravy umožňuje pohon všech kol a disponuje výkonem 50 kW a točivým momentem 139 N.m. Celkový výkon hybridní soustavy činí 230 kW, což platí za předpokladu zapojení obou elektromotorů. Ten zadní však vstupuje do činností pouze v případě potřeby razantní akcelerace nebo při prokluzu kol. Standardně je totiž Lexus RX předokolkou.
Točivý moment se na silnici přenáší prostřednictvím automatické převodovky s plynule měnitelným převodem e-CVT. Převodovka funguje velmi hladce a poskytuje posádce maximálně komfortní jízdu bez jakéhokoliv cukání při rozjezdech. Rychlé jízdě pochopitelně příliš nesvědčí, ale to ani zbytek vozu. To nejlepší totiž Lexus předvádí při klidné jízdě a to i přes existenci dvou sportovních režimů. Dynamické vlastnosti Lexusu RX 450h jsou slušné, nejvíce si však jízdu užijete při běžné jízdě a to i díky špičkovému odhlučnění interiéru.
A jak je na tom model RX 450h se spotřebou pohonných hmot? Na běžných silnicích jsme jezdili kolem 7,5 l na 100 kilometrů. Dálnice pak zvyšuje spotřebu na hranici 8,5 l/100 km. Díky hybridnímu pohonu ale budete nejvíce šetřit ve městě. Právě zde totiž spotřeba klesá klidně i pod pětilitrovou hranici.
Podvozek je rovněž naladěn na komfortní jízdu. Při jízdě se pouze lehce pohupuje a přes nerovnosti se přenáší bez jakýchkoliv rázů. Hravě si poradí v podstatě se všemi typy nerovností. Zkrátka nic nevyvede automobil s hmotností 2,2 tuny z klidu. Ocenili jsme také velmi dobré odhlučnění podběhů a ostatních podvozkových prvků.
Snad jen v zatáčkách Lexus vyžaduje trochu pozornosti. Působí v nich totiž trochu těžkopádněji a karosérie se částečně naklání. To řidiče donutí ubrat a užívat si jízdní pohodlí pětimetrového SUV. Posilovač řízení je poměrně účinný, takže od něj žádnou zpětnou vazbu nečekejte. Při parkování však nevyžaduje prakticky žádné úsilí a o to tady přeci jde. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Jejich dávkování trochu znesnadňuje rekuperační systém hybridního pohonu.
Lexus RX 450h L AWD je autem zaměřeným na pohodlí a komfort, čemuž podřizuje nastavení prakticky veškerých prvků. V kombinaci s velkorysým vnitřním prostorem prodloužené varianty dobře poslouží pro převoz rodiny s více dětmi. S ohledem na bohatou výbavu sedmimístného SUV prémiového segmentu považujeme základní cenu 1 780 000 korun za odpovídající.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 450h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový šestiválec + 2x elektromotor |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 3456 ccm |
Nejvyšší výkon: | Celkový výkon hybridní soustavy 230 kW [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 335/4600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | N/A km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,1-8,4 l |
Velikost zav. prostoru: | 211/656 l |
Objem nádrže: | 65 l |
Pohotovostní hmotnost: | 2205 Kg |
Nosnost: | 635 Kg |
Základní cena: | 1 780 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 780 000 Kč |