Druhá generace Subaru XV navazuje na zdařilý model, který se poprvé představil v roce 2012. Novinka je postavena na zcela nové platformě Subaru Global Platform a díky ní byla vyhlášena v testech Euro NCAP jako nejbezpečnější rodinný vůz ve své třídě. Testovali jsme provedení se slabším benzinovým čtyřválcem a bezstupňovou převodovkou Lineartronic.
Přestože si druhou generaci Subaru XV s tou první asi nespletete, o žádnou revoluci se v rámci ztvárnění exteriéru rozhodně nejedná. Charakteristickými prvky originálního crossoveru jsou opět ochranné plastové díly s tradičním designem. Důležitější je ale to, co není vidět. Novinka využívá technologie, které výrazně zlepšují její bezpečnost v jakýchkoliv provozních situacích. Velmi podstatná z tohoto pohledu je proto nová platforma a vyspělý preventivní systém ochrany. Oproti svému předchůdci je nyní XV delší o 15 mm (4465 mm), širší o 20 mm (1800 mm) a rozvor narostl o 30 mm (2665 mm). Celková výška 1615 mm zůstala zachována, stejně jako světlá výška 220 mm. Pro pohyb v terénu jsou velmi příznivé hodnoty nájezdových úhlů 18° vpředu a 29° vzadu. Se svými 1439 kg je oproti předchůdci při stejné výbavě téměř o 100 kg lehčí.
Interiér, který vychází z Imprezy, naopak zaznamenal výraznější proměnu a nyní působí modernějším dojmem při zachování praktičnosti. Zdařilé je propojení výplní dveří s přístrojovou deskou pomocí navazujících prolisů nebo dalších ozdobných prvků. Uživatelé jistě ocení o 29 mm širší kabinu, což bylo někdy vytýkáno u předchozího modelu především u posádky na předních sedadlech. Příjemné je zvětšení prostoru pro kolena u cestujících vzadu včetně místa nad hlavou především díky prodloužení rozvoru. Zavazadlový prostor má sice větší otvor pro nakládání zavazadel, ale jeho objem se zvýšil pouze o několik litrů na 385 litrů bez rezervního kola, po sklopení zadních opěradel na slušných 1310 litrů. To jsou však bohužel stále podprůměrné hodnoty.
Po usednutí do vozu jsme ocenili optimální výhled a to hlavně díky odstranění slepých výhledových úhlů. Tenké rámy dveří a zadní sloupky karosérie zlepšují výhled šikmo vzad. Přepracováno bylo i proudění vzduchu ventilace v odmlžovacím systému nebo možnosti individuálního nastavení vlastní pozice řidiče právě z hlediska výhledu. Navigační systém a audiosoustava se nyní ovládá pomocí nového velkého displeje s úhlopříčkou 8 palců, který umožňuje jednoduché a přesné ovládání. Standardně nabízený audiosystém je vybaven displejem s úhlopříčkou 6,5 palce.
Volant s menším průměrem se lépe drží a zlepšila se také kvalita použitých materiálů. Přestože sedadla neposkytují výraznější boční vedení, na nepohodlí si na nich rozhodně stěžovat nebudete. Kombinaci prodyšné látky a kožené bočnice navíc dobře funguje i ve vysokých letních teplotách. Prostoru je vpředu dostatek a to samé platí i pro cestující vzadu.
Subaru XV si můžete pořídit buď se zážehovým motorem 1.6i nebo s dvoulitrem 2.0i. Oba motory se nabízejí výhradně s bezstupňovou převodovkou Lineartronic. Benzinový motor o objemu 1,6 litru s nepřímým vstřikováním má zvýšenou tuhost bloku a přenáší méně vibrací a hluku. Pro vyšší výkon a nižší spotřebu paliva došlo u tohoto agregátu k nárůstu kompresního poměru z 10,5 na 11,0. Nejvyšší výkon motoru činí 84 kW při 6200 ot/min a největší točivý moment 150 N.m při 3600 ot/min.
Vzhledem k tomu, že se jedná o atmosférickou pohonnou jednotku, příliš dynamiky nenabízí a dobře koresponduje spíše s klidnou jízdou. Pokud chcete jezdit spíše svižněji, sáhněte po dvoulitru, který vyhoví požadavkům na dynamické svezení znatelně lépe. Motor si zaslouží pochvalu za perfektní odhlučnění, které je účinné i při rychlé dálniční jízdě. A jak funguje bezestupňová převodovka Lineartronic?
Právě převodovka CVT výrazně rozšiřuje rozsah převodových poměrů a dokáže lépe udržet motor v co nejefektivnějších otáčkách, což přináší plynulejší akceleraci, vynikající výkonnost i nižší spotřebu paliva. Zajímavostí je i fakt, že bezpečnostní systém EyeSight, který je vybaven novým adaptivním tempomatem, lze mít v autě pouze v kombinaci s touto převodovkou. To je možná jeden z hlavních důvodů, proč Subaru XV s manuální převodovkou nekoupíte.
Jinak Lineartronic zaslouží pochvalu za plynulost a inteligentní udržování otáček v optimálním pásmu. Bezesporu se jedná o jednu z nejlépe fungujících CVT převodovek na trhu. Spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 8 l/100 kilometrů, což je s ohledem na pohon všech kol solidní hodnota. Na dálnici a ve městě potom počítejte s odběrem kolem 8,8 l/100 km.
Podvozek je podle našeho názoru největší výhodou testovaného Subaru XV. Nedočkáte se od něj žádných nepříjemných rázů, vibrací či výrazných náklonů karosérie. Funguje zkrátka na jedničku a to bez ohledu na jakém povrchu zrovna jedete. Právě použité základní konstrukční prvky a symetricky uspořádaný pohon všech kol Symmetrical AWD výrazně ovlivňují velmi dobré jízdní vlastnosti za nejrůznějších provozních podmínek. Pohon všech kol aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola.
Z tohoto pohledu je také velkou výhodou nízko položené těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Subaru XV je také vybaveno režimem X-MODE, který optimalizovanými zásahy do řízení motoru, pohonu všech kol, brzdové soustavy a dalších systémů zlepšuje jízdní vlastnosti vozu zejména na nestabilním povrchu.
Ocenili jsme i zlepšení odezvy řízení a tuhosti karosérie. Při prudké změně směru reaguje XV na povely řízení lineárně a zcela předvídatelně. Také brzdy si zaslouží pochvalu, jsou výkonné a dobře se dávkují. Nová platforma vozu pozitivně ovlivnila i bezpečnost vozu. V případě nárazu totiž absorbuje o 40 procent více energie. Proto také Subaru XV zaznamenalo vynikající výsledek v nárazových testech. Bravo!
Součástí výbavy Subaru XV je zmiňovaný asistenční systém EyeSight, který zahrnuje například předkolizní brzdění a adaptivní tempomat. Ten udržuje nejen řidičem nastavenou rychlost, ale i vzdálenost od nejbližšího vozidla. Samozřejmostí je také hlídání pohybu v jízdních pruzích včetně asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Nový je asistent dálkových světel a systém monitorování mrtvých úhlů při couvání z parkovacího místa. Výbava byla rozšířena o natáčecí světlomety SRH, které při zatáčení pohybují kuželem světla do stran. Optimalizace pohybu světlometů vychází z údajů o úhlu natočení kol a vlastní rychlosti jízdy.
Subaru XV představuje zdařilý kompromis mezi osobním automobilem a terénním vozem. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, že zvládá překvapivě dobře obě dvě disciplíny a jediným limitem tak pro někoho můžete být omezený zavazadlový prostor vozu. Subaru XV tedy láká jiné zákazníky než třeba Forester, čímž rozšiřuje modelovou řadu vozů Subaru o další alternativu a to především z pohledu vnitřního prostoru a jeho uspořádání. Schopnosti tohoto automobilu jsou na vysoké úrovni, což potvrzuje zejména sofistikovaný pohon všech kol v kombinaci s povedenou automatickou převodovkou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | XV |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.6i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1600 ccm |
Nejvyšší výkon: | 84/6200 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 150/3600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 13,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,9/5,6/6,4 l |
Velikost zav. prostoru: | 380 l |
Objem nádrže: | 63 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1483 Kg |
Nosnost: | 457 Kg |
Základní cena: | 590 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 590 000 Kč |