Peugeot 308 GTi - rychlík se závodními geny

Testy
27.07.2018

F T G

Peugeot 308 GTi - rychlík se závodními geny

Silných hatchbacků je dnes opravdu na trhu hodně, což komplikuje výběr nejednomu zájemci o adrenalinové svezení za dostupnou cenu. V kategorii vozů s přední poháněnou nápravou si bezesporu zaslouží pozornost francouzský Peugeot 308 GTi, který se chlubí nejen výkonnými brzdami, ale také povedeným motorem s mnoha polozávodními díly.

Naladění Peugeotu 308 GTi měl na starost pochopitelně Peugeot Sport, a tak není žádným překvapením, že jsou změny oproti standardnímu provedení poměrně významné. Motor dostal kované hliníkové písty, zesílené ojnice a pístní kroužky nebo třeba zesílené šrouby ojnic. Dostatečný přísun vzduchu má na starost turbodmychadlo Garett.

Úpravou si prošla také manuální převodovka, která má opískované dva hřídele a další úpravy, které vedly k větší odolnosti vůči opotřebení. Za pozornost stojí i zkrácení převodů pro rychlejší řazení. A to se u tohoto hatchbacku počítá!

S přenosem 263 koní na silnici pak pomáhá mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Vysoký výkon vozu krotí účinné brzdy, které se skládají z čtyřpístkových červeně lakovaných třmenů a kotoučů o průměru 368 milimetrů vpředu a 268 milimetrů vzadu.

Design ultimativního provedení 308 GTi na sebe příliš pozornosti nestrhává, takže vyhoví spíše konzervativnějším zákazníkům. Snad jen námi testované auto s dvoubarevnou kombinací Coupe Franche (+25 tisíc Kč) budí pozornosti o něco více. Na autě sice nenajdete žádné široké blatníky ani velká křídla, spoilery či difuzory, ovšem dvě koncovky výfuků v rozích zadního nárazníku hovoří za vše.

Dalším poznávacím znamením GTi jsou velká kola, z jejichž útrob vykukují již zmiňované červeně lakované brzdiče. Dynamický dojem pak navozují nápisy GTi na předních blatnících a v neposlední řadě také červené linky v nárazníku a masce chladiče. A jak se odlišuje ostrý model GTi oproti standardní verzi uvnitř?

Dominantou interiéru je především i-Cockpit, který charakterizují budíky na vrchu palubní desky. Samozřejmostí každé 308 je malý volant, kovová hlavice řadicí páky a multimediální dotyková obrazovka, přes kterou se ovládá většina funkcí. To jsou ale standardní prvky každé 308. Sportovní GTi navíc přidává několik drobností, které vylepšují interiér nejen z designového pohledu, ale přidávají i řadu praktických funkcí.

Volant je čalouněný kůží s červeným prošíváním a přibylo i logo GTi. Na vrchu je červený pásek, který indikuje aktuální natočení předních kol. Pedály a opěrka pro nohu jsou nově z nerezové oceli a čistě designově působí hliníkové lišty na prazích s nápisem Peugeot Sport. Pochvalu si samozřejmě zaslouží sportovní sedadla, která skvěle drží tělo v rychle projížděných zatáčkách. Bravo!

Šestnáctistovka na maximu

Musíme uznat, že dostat z benzinového motoru o objemu  1598 cm3 nejvyšší výkon 193 kW je solidní práce. Svůj podíl na tom má fakt, že inženýři z Peugeot Sportu sáhli po docela závodní technice. Díky tomu si mohli dovolit naladit motor na výkon, za který by se nemusel stydět kdejaký sportovní dvoulitr. Největšího točivého momentu 330 N.m dosahuje motor při 1900 ot/min.

Šestnáctistovka bleskově reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu a v kombinaci s krátkým zpřevodováním tak poskytuje skvělé zrychlení. Když jsme u převodovky, pochvalu si zaslouží právě za optimální naladění, avšak mohla by být přesnější.

Trochu jako sci-fi působí umělý zvuk vyluzovaný z reproduktorů v rámci jízdního módu Sport. Ten se ovládá tlačítkem na středové konzoli, v blízkosti řadicí páky. Je to trochu škoda, protože jinak je motor opravdu povedený a tento atribut poněkud kazí emotivní stránku věci.

Charakteru má naopak motor na rozdávání. Maximální zátah se díky velkému turbodmychadlu projeví až kolem 3000 ot/min. a pěkně graduje až do nějakých 5000 ot/min. Po přeřazení se hlasitě projeví efektní odfouknutí turba. Zkrátka mechanická radost.

Přestože spotřeba pohonných hmot nepatří mezi zásadní parametry u sportovně laděného automobilu, ostrý model 308 GTi potěší svého majitele i v tomto ohledu. Při defenzivní jízdě nebyl problém jezdit s vozem se spotřebou kolem 7,5  l/100 km, což považujeme za fantastický výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem 8,5 l na 100 kilometrů. Sportovní jízda pak pochopitelně spotřebu katapultuje výrazně nad desetilitrovou hranici.

Za volantem

Podvozek ostrého GTi je pochopitelně tuhý, avšak rozhodně ne nepohodlný. Dokonce se nám zdálo, že se karosérie v rychle projížděných zatáčkách trochu naklání. Díky tomu však auto skvěle žehlí nerovnosti a je dobře použitelné i pro denní ježdění. S tím navíc koresponduje i zmiňovaný konzervativnější design. Pravdou ale je, že několik konkurentů nabízí různé režimy nastavení tlumičů, takže vyhoví dennímu použití ještě lépe.

Mezi přední nápravou se nachází samosvorný diferenciál, který umí udělat spousty práce v rychle projížděných zatáčkách. Je až neuvěřitelné s jakou rychlostí dokáže auto projet utaženou zatáčku na kvalitním suchém povrchu. Pochopitelně na mokru se dokáží roztočit obě kola zároveň, což může způsobit nedotáčivost.

Na brzdách dokáže podvozek překvapit občasným odstavením zadní nápravy. Je to zábavné a umožňuje to hravé průjezdy. Vypínatelná stabilizace je pochopitelně samozřejmost. Pochvalu si zaslouží brzdy, které nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Dokonce jsme měli pocit, že jsou k neutahání a to při absolvování prudkých klesání. Řízení je přesné, mohlo by ale být více komunikativní.

Resumé

Peugeot 308 GTi umí nabídnout nejen sportovní jízdu, ale docela dobře vyhoví i pro denní použití. Není tak ultimativní jako Honda Civic Type R, na druhou stranu svojí rychlostí dokáže zaskočit například univerzální Seat Leon Cupra. S praktickým využitím dobře koresponduje výhradně pětidveřová karosérie a také konzervativní vzhled. Palec nahoru zaslouží za jistou originalitu oproti německým vozům. Cena začíná na 825 tisících Kč a zahrnuje prakticky veškeré komfortní prvky.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308
Karosérie:Hatchback
Motor:GTi
Palivo:benzín
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:193/6000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:330/1900 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,0 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:8,5/5,3/6,5 l
Velikost zav. prostoru:420 l
Objem nádrže:53 l
Pohotovostní hmotnost:1390 Kg
Nosnost:400 Kg
Základní cena:825 000
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:825 000

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -