Městské SUV od Citroenu, model C3 Aircross, zaujme především veselým designem a neotřelou elegancí. Tento vůz skrývá řadu nových nápadů, které osloví prakticky všechny příznivce moderních vozů SUV. Originálním vzhledem se ostatně chlubil i jeho předchůdce, model C3 Picasso. Testovali jsme provedení s úsporným vznětovým čtyřválcem 1.6 BlueHDi pod kapotou.
Citröen C3 Aircross je již druhým modelem na společné platformě koncernu PSA. Oproti svému předchůdci C3 Picasso má trochu větší rozvor, nyní 2604 mm. Vůz je dlouhý 4155 mm, široký 1976 mm a vysoký 1605 mm. Námi testovaný vůz měl namontovaná sedmnáctipalcová litá kola. Atraktivní vzhled exteriéru, který je pro tohoto výrobce již tradiční, se nezapře. Vpředu je vysoká a poměrně krátká kapota se sdruženými svítilnami, které jsou velmi dobře zakomponovány do znaku Citröenu.
Opravdu moderní vzhled ještě vylepšují stříbrné prvky nad předním, ale i zadním plastovým nárazníkem. Velmi slušivé jsou také střešní lyžiny s hlubokým tvarováním a tvůrcům tohoto modelu se podařilo díky zadním bočním oknům s imitací žebrování výrazně zatraktivnit celkový boční pohled na vůz. Přední sdružené svítilny plní funkci jak potkávacích, dálkových, ale i mlhových světel. Automobilka Citröen dnes nabízí téměř 85 barevných kombinací s možnostmi volby rozdílných barev střešních nosičů, střechy, zrcátek, nebo krytů kolem světlometů.
Vnitřek automobilu je hodně podobný již známé C3, opět zde najdeme přehledné přístroje a na středovém panelu obrazovku s dotykovým ovládáním včetně nastavení klimatizace. Díky širokým dveřím se dobře nastupuje jak na přední, tak zadní sedadla. Zatím co přední místa vyhoví i vyšším postavám, místa vzadu jsou určené pro menší pasažéry a zejména děti. Sedačky jsou pohodlné, dobře tvarované a z příjemných materiálů v barevné kombinaci, sklon opěradel se nastavuje kolečkem a posun ručně. Bezpečnostní pásy jsou výškově nastavitelné a tak vyhoví postavám různých výšek.
Zadní sedáky lze u testované nejvyšší výbavy Shine posouvat podélně o 15 centimetrů a zadní opěradla lze navíc sklápět v dost velkém rozpětí a je zde i průvlak na lyže. Připlatit se můžete také za sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž lze uvnitř převážet až 2,4 metru dlouhé předměty. Nad hlavou najdeme skutečně obří střešní okno s clonou, vše se ovládá elektricky ze střešního ovladače umístěného nad hlavou mezi řidičem a spolujezdcem. Zavazadlový prostor má slušný objem 410 litrů a díky dvojité podlaze dostaneme po sklopení zadních opěradel rovnou podlahu a objem rychle naroste na téměř 1289 litrů. Pod podlážkou kufru je uživateli často žádané dojezdové kolo s nezbytným nářadím a výbavou.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec 1.6 BlueHDI. Pochlubit se může kultivovaným zvukovým projevem a solidním dynamickým potenciálem. Výrobce uvádí nejvyšší výkon 88 kW při 3500 ot/min a největší točivý moment 300 N.m při 1750 ot/min. Pocitově motor jede o poznání lépe.
Pohonná jednotka dobře zatahuje už v nižších otáčkách, v těch vyšších však poměrně rychle ztrácí výkon. Testovaný motor byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. S ní se příjemně řadí a díky delší šestce je zajištěn i solidní jízdní komfort na dálnici. A jak je na tom motor se spotřebou?
V kombinovaném režimu jsme jezdili za 5,0 l/100 km, při defenzivním stylu jízdy ukazoval palubní počítač hodnoty začínající čtyřkou. Ve městě a na dálnici je nutné počítat s průměrem 5,7 l/100 km.
Od Citroenu C3 Aircross nelze čekat nějaké sportovní výkony, posádka především ocení pohodlnou jízdu. Podvozek dobře tlumí různé nerovnosti, vozidlo se v zatáčkách trochu více naklání. V extrémnějších provozních situacích pomáhá vestavěný stabilizační systém Grip Control, jehož volič je umístěn na středovém panelu. Nenahradí sice pohon všech kol, ale v nouzi je to často vítaný pomocník. Volit lze různé typy povrchu jako sníh, bláto nebo písek.
Citröen C3 Aircross zaujme neotřelým designem, prostorností a solidní výbavou. Již v základní výbavě totiž nabízí klimatizaci, systém pro čtení dopravních značek nebo varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Samozřejmostí je také asistent pro rozjezd do svahu nebo elektrické ovládání předních oken a zrcátek. Nejvyšší výbava testovaného modelu Shine navíc zahrnovala například automatickou klimatizaci, posuvnou zadní lavici nebo atraktivní litá kola.
Testovaná motorizace 1.6 BlueHDi se hodí spíše na delší cestování, při kterém přinese solidní úspory v podobě ušetřených peněz za pohonné hmoty. Její výkonový potenciál je navíc pro toto SUV optimální. Pokud si chcete C3 Aircross pořídit právě s tímto motorem, dlouho neváhejte. Od září bude kvůli přísnější emisní normě Euro 6.2 nahrazen motorem 1.5 BlueHDI.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C3 Aircross |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.6 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1560 ccm |
Nejvyšší výkon: | 88/3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 183 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,6/3,7/4,0 l |
Velikost zav. prostoru: | 410 l |
Objem nádrže: | 45 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1233 Kg |
Nosnost: | 622 Kg |
Základní cena: | 309 990 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 429 900 Kč |