Netrpělivě očekávaný nástupce Škody Yeti, model Karoq, má především navázat na úspěchy větší Škody Kodiaq. Jeho potenciální úspěch však předpovídá i vydařený koncernový sourozenec Seat Ateca, kterému se na trhu daří velmi dobře. My jsme testovali Škodu Karoq s přeplňovanou naftovou šestnáctistovkou pod kapotou. Jak se s ní jezdí?
Design modelu Karoq opět navazuje na moderní styl automobilky Škoda z posledních let. Jedná se o čisté linie, které se chlubí slušnou dávkou elegance a líbivosti. Nelze čekat žádné odvážné výstřelky, prakticky všechny křivky jsou konzervativní, avšak s moderním pojetím.
Na první pohled je jasné, že je Škoda Karoq velmi blízká většímu sourozenci Kodiaq. Týká se to zejména předních partií. Snad jen hranatost předních světlometů je u Škody Karoq výraznější. Při pohledu na zadní část vozu jsou rozdíly oproti většímu Kodiaqu výraznější a to především díky jinému provedení sdružených světlometů. Právě ty jsou ale velice podobné koncernovému Seatu Ateca.
Pochválit musíme celkovou vyváženost proporcí menšího modelu Kodiaq, které jsou elegantní a dynamické zároveň. Auto působí velice decentně, a jeho design je čistý a jasně zařaditelný. Námi testovaný model byl vybaven osmnáctipalcovými koly, která atraktivitu designu ještě více zdůrazňují. S ohledem na jízdní komfort však musíme uznat, že by vozu stačily ráfky sedmnáctipalcové.
Po usednutí do interiéru zaujme posádku konzervativně ztvárněná přístrojová deska s velice kvalitními materiály. Dominantou je dotykový displej multimediálního systému Columbus s úhlopříčkou 9,2 palce. Má skvěle provedenou grafiku a logiku ovládání. Snad jen pár hardwarových ovladačů by přišlo vhod. Dotykové ovládání obecně vyžaduje více citu a soustředění, což může být při jízdě problém.
Na středovém panelu jsou dále umístěny ovladače klimatizace, jízdních režimů a dalších asistentů. Vše je přehledně rozmístěné a dobře dostupné. Přístrojový štít zahrnuje klasické ukazatele rychloměru a otáčkoměru. Karoq však velmi brzy nabídne možnost objednání plně digitálních přístrojů.
Jako každý vůz značky Škoda, i Karoq poskytuje opravdu slušný vnitřní prostor. Překvapí především dostatkem místa v oblasti hlavy a to pro všechny členy posádek. Zavazadelník má ve standardním uspořádání objem 521 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel pak dokonce 1630 litrů.
Zadní sedadla mohou být klasická s asymetrickým sklápěním nebo s funkcí VarioFlex tj. tři samostatně vyjímatelná a posuvná. Obecně sedadla zaslouží pochvalu za příjemné provedení a hlavně optimální tuhost. Na přání mohou být vybavena účinným vyhříváním. Pochvalu zaslouží spousty přihrádek na odkládání věcí či nápojů.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 TDI, který reprezentuje slabší naftovou variantu z obou nabízených dieselů. Nejvyšší výkon motoru činí 85 kW při 3250 ot/min. Hodnota největšího točivého momentu 250 N.m pak vrcholí v rozmezí 1500 – 3200 ot/min.
V praxi motor zatahuje až po překročení hranice 1400 ot/min., avšak výraznou dynamiku od něj očekávat nelze. Odhlučnění motoru odpovídá standardu ostatních vozů Škoda. Není žádným překvapením, že koncernový VW působí s tímto motorem o něco utlumeněji. Chválíme kultivovaných chod pohonné jednotky stejně jako minimální prodlevu turbodmychadla.
Kvůli horší dynamice by měl být řidič v pozoru zejména při předjíždění s plně naloženým vozem. Na dálnici však motor stačí na udržování poměrně rychlého dálničního tempa a to navíc při zachování poměru solidní spotřeby a hlučnosti.
Námi testovaný motor byl spojen s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Kulisa řazení se od ostatních modelů prakticky neliší a může se pochlubit poměrně přesným chodem. Jednotlivé stupně jsou poměrně dobře odstupňované a převodovka působí vyváženým dojmem.
Škodě Karoq nechybí ani systém volby jízdních režimů. K dispozici jsou Normal, Eco, Sport a Indiviudal. Rozdíl je pochopitelně v citlivosti plynového pedálu, režimu start/stop, nastavení posilovače řízení atd. Individual pak umožňuje nastavení jednotlivých atributů dle přání řidiče.
A jak je na tom Karoq 1.6 TDI se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme se Škodou Karoq jezdili za 6,2 l/100 km, na dálnici pak spotřeba atakuje hranici 6,5 l na 100 km. To samé platí i pro městský provoz. Při snaze o úspornou jízdu lze však mimo město jezdit kolem 5,5 l/100 km. S těmito hodnotami jsme byli spokojeni.
Jízdní vlastnosti novinky jsou o poznání jistější, než tomu bývalo v případě předchůdce Yeti. Oproti Seatu Ateca nabízí Škoda Karoq komfortnější podvozek s menší schopností dynamického projevu. Toho ale u takto laděného SUV vůbec nelitujeme.
Zajímavé však je, že oproti Kodiaqu se Škoda Karoq méně naklání a lze tak hovořit o jistějším chování na silnici. Karoq působí poměrně agilním dojmem a při tom nenechá posádku pocítit jakoukoliv nerovnost našich silnic. Bez zajímavosti není ani fakt, že se od sebe liší provedení 4x4 a varianta s přední poháněnou nápravou. Model 4x4 totiž má víceprvkovou zadní nápravu, kdežto námi testovaný vůz s předním pohonem a 1.6 TDI disponuje jednoduší vlečnou nápravou. Tyto diference předurčují čtyřkolku k lepším jízdním vlastnostem na nekvalitním povrchu příp. v lehkém terénu.
Škoda Karoq je střední rodinné SUV se slušným vnitřním prostorem a moderní koncernovou technikou. Chlubí se skvělým zpracováním a komfortním jízdním projevem. Naftový čtyřválec 1.6 TDI dobře koresponduje s klidnou jízdou, pokud chcete více dynamiky, doporučujeme zvolit výkonnější 2.0 TDI případně silnější variantu benzinového motoru. Přestože se Škoda Karoq cenově rozhodně nepodbízí, myslíme si, že nabízí optimální poměr mezi cenou a výkonem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Karoq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85 / 3250 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250 / 1500-3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 188 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,0 / 4,4 / 4,6 l |
Velikost zav. prostoru: | 521 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1426 Kg |
Nosnost: | 597 Kg |
Základní cena: | 529 900 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 579 000 Kč |