Toyota RAV4 Hybrid - útok na Ameriku (TEST)

Testy
02.06.2018

F T G

Toyota RAV4 Hybrid - útok na Ameriku (TEST)

Toyota nedávno spojila oblíbené SUV RAV4 se svým osvědčeným hybridním pohonem. Jelikož má Toyota s hybridy nemalé zkušenosti, lze předpokládat, že bude velmi dobře fungovat i v tomto prostorném voze. Jak jezdí model RAV4 Hybrid jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Zdá se, že naftové motory už brzy nebudou doménou vozů kategorie SUV. Stále častěji se totiž v těchto automobilech objevují různé modifikace hybridních pohonů včetně plug-in hybridů. Výjimkou však nejsou ani plně elektrické modely.

Bohatá historie Toyoty s vývojem těchto hybridních pohonů ji právem řadí mezi přední odborníky v konstrukci těchto systémů. Nezanedbatelným faktem je také statisticky doložená spolehlivost vozů této značky.

Pohledné SUV

Přestože design Toyoty RAV4 obsahuje řadu originálních prvků, jako celek působí exteriér poměrně konzervativním dojmem. Příď se může pochlubit úzkými plně diodovými světlomety a v neposlední řadě také minimalistickou maskou chladiče. Vzadu zaujmou vysoké páté dveře s nízkou nakládací hranou zavazadelníku. Výhradu máme snad jen proti čirému překrytí zadních svítilen, které vypadají poněkud tuningově. A jaký dojem na nás udělal interiér?

Po usednutí do vozu asi nepřekvapí vyšší posez za volantem. Přístrojová deska je přehledná a vyznačuje se horizontálním členěním. Relativně tenké přední sloupky dohromady s velkou prosklenou plochou zajišťují posádce perfektní výhled z auta.

Jednotlivé ovladače jsou dobře dostupné a snadno ovladatelné. Snad jen kolébkové přepínače a tlačítka před voličem automatické převodovky jsou poněkud v zákrytu. Tyto slouží pro vyhřívání předních sedadel a ovládání režimů hybridního systému.

V samotné kapličce přístrojové desky se nachází palubní počítač s displejem TFT. Nechybí pro hybridy typický ekonoměr namísto otáčkoměru. Hlavní dotykový displej komunikuje v češtině a nechybí mu navigační systém či možnost připojení k internetu.

Za zmínku bezesporu stojí prostorný interiér a to ve všech směrech. Postrádali jsme snad jen větší rozsah nastavení volantu. Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla, která neunaví ani při delším cestování. Jsou příjemně tuhá a poskytují dostatečné boční vedení. Kožené čalounění testovaného vozu je navíc velice kvalitní. Zavazadelník hybridní varianty nabízí objem 501 litrů. To je o 46 litrů méně v porovnání s běžným modelem RAV4. Může za to zástavba akumulátoru hybridního vozu.

Třímotorový pohodář

Toytota RAV4 Hybrid je v nabídce s pohonem předních kol, ale i jako čtyřkolka. My jsme měli k dispozici vůz s předním pohonem, který je zhruba o 50 tisíc korun levnější, než 4x4. Základem pohonného ústrojí je zážehový atmosférický čtyřválec 2.5 l s nejvyšším výkonem 114 kW při 5700 ot/min. Největší točivý moment 206 N.m pak vrcholí v rozmezí 4400 – 4800 ot/min.

Dále systém pohání elektromotor s nejvyšším výkonem 105 kW a největším točivým momentem 270 N.m. Ten byl umístěn do hybridní planetové převodovky e-CVT. Kombinovaný výkon pohonného ústrojí činí solidních 145 kW. Zajímavostí je, že varianta s pohonem všech čtyř kol disponuje dalším elektromotorem (50 kW, 139 N.m) u zadní nápravy. Celkový přepočtený výkon však zůstává stejný.

Dynamika modelu RAV4 Hybrid je na velmi slušné úrovni. Auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 s, což je na poměry hybridního SUV perfektní hodnota. Vždyť v této disciplíně předčí i nejeden hybridní Lexus. Jízda čistě na elektrický pohon je pochopitelně velmi tichou a příjemnou záležitostí. Ovládání vozu je navíc velice jednoduché a nekomplikuje ho řada zbytečných displejů a sdružených ovladačů. Při popojíždění v kolonách jsme často využívali EV mód, pokud bylo nabití akumulátorů dostatečné.

Spotřeba pohonných hmot se ve městě pohybovala na úrovni 6,5 l/100 kilometrů. Pokud však více tlačíte na pilu nebo auto využíváte ryze na dálnici, ukáže palubní počítač spotřebu přes 7 l na 100 km. V těchto režimech je navíc Toyota o poznání hlučnější, než sesterský Lexus NX. Není se co divit, vždyť RAV4 není a ani nemá být prémiovou třídou.

Pochvalu si zaslouží automatická převodovka e-CVT, která je pohotová a k charakteru vozu se hodí. Reakce jsou poměrně rychlé a líbí se nám i volič a samotné ovládání převodovky. K brzdám nemáme výhrady, jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Snad se jen hůře dávkují, což je s ohledem spojitost s funkcí rekuperace brzdné energie standardem.

Řízení je překvapivě tužší a elektrický posilovač k řidiči pouští dostatečné množství informací. Celkově nabízí automobil slušnou zpětnou vazbu, což je u SUV příjemné. Toyota RAV4 je vybavena standardními tlumiči, adaptivní podvozek v nabídce není. I tak ale testovaný vůz slušně žehlí nerovnosti, jen na větších nerovnostech se rázy poněkud přenášejí do karosérie.

Resumé

Toyota RAV4 Hybrid je prostorné SUV s moderní technologií a zajímavou cenovkou. Vždyť základní cena startuje na 789.000,- Kč, za což mnohdy neseženete ani srovnatelný vůz vybavený turbodieselem. Auto navíc poskytuje perfektní výkon a související dynamiku. Umírněný design vozu vyhoví spíše konzervativnějším jedincům, kteří ocení především kvalitu a spolehlivost značky.

Tým AUTOiNDEX.cz

Toyota RAV4 Hybrid

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + elektromotor

Objem motoru (ccm):

2494

Válce / ventily:

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

Nejvyšší výkon soustavy (kW):

114 / 5700

145 / -

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

206 / 4400 - 4800

Maximální rychlost (km/h):

180

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,8 / 5,0 / 5,0

Velikost zav. prostoru (l):

501

Objem nádrže (l):

56

Pohotovostní hmotnost: (kg):

2205

Nosnost (kg):

580

Základní cena (kč):

789 000 (Active, FWD, 2,5 Hybrid, akční nabídka Extra)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

789 000 (Active, FWD, 2,5 Hybrid, akční nabídka Extra)

Fotogalerie

Reklama:
  • Autoindex.cz - Reklamujte na portále autoindex.cz
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.