Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD - pořádné SUV z Ameriky (TEST)

Testy
14.04.2018

F T G

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD - pořádné SUV z Ameriky (TEST)

Renomovaný Ford nedávno představil na našem trhu nové SUV ze zámoří, které velikostí i cenou patří do té vyšší kategorie. Jedná se již o druhou generaci tohoto modelu, který má za Atlantikem velmi dobré prodejní úspěchy. K testování jsme převzali Ford Edge ve výbavě ST-Line TOP Edition ve slušivé modré metalické barvě, navíc vybavený silnějším dvoulitrovým motorem se dvěma turbodmychadly a pohonem všech kol AWD. Jak se s ním jezdí?

Mohutný zvenčí i uvnitř

Ford Edge je na naše poměry pořádně velké auto jak z vnějšku, tak i uvnitř. Stačí se podívat na rozměry, 4808 mm na délku, 1928 mm na šířku a 1692 mm na výšku a hned je jasné, že parkování v přeplněných městech nebude zase tak snadné a volná místa často nevyhoví svojí velikostí. Vyrábí se v Kanadě a hlavními konkurenty jsou vozy jako Volvo XC60, Audi Q5 nebo Škoda Kodiaq. Tento vůz ze stále žádanější kategorie esúvéček má mohutnou příď s výrazným tvarováním a stejně výraznými plochami a linkami. Mimořádně mu sluší dvacetipalcová kola z lehkých slitin.

Testované provedení má navíc sportovní odpružení a přední mlhová světla s přisvícením do zatáček a zadní LED světla s efektní linkou spojující obě svítilny. Ve výbavě je také exteriérová sada ST-Line, která obsahuje horní hranu chladiče s černými lištami a černou linií okolo a ještě zvýrazňuje dominantní vzhled. To samé lze říci o spodní části nárazníků a bočních nástavců prahů v barvě karoserie nebo černé liště kolem linie bočních oken. Nechybí ani dvě atraktivní obdélníkové chromované koncovky výfuku.

Majitelé kladně hodnotí nízké prahy dveří, které výrazně usnadňují nastupování a především velmi prostorný interiér. Systém KeyFree Plus představuje bezdotykové ovládání pátých dveří a vstup do vozu bez použití klíče. Řidič sedí poměrně vysoko, má dobrý výhled a ocení především prostornost. Uprostřed pod displejem multimédií s 10,1 palcovou barevnou obrazovkou je středový panel s velkou schránkou, loketní opěrkou a držáky nápojů. Důležité funkce se ovládají tlačítky, hodně jich je také přímo na volantu a tak trochu trvá, než si na všechna specifika tohoto modelu zvyknete.

Kabina je skutečně dokonale odhlučněná a má například i vrstvená boční skla. Stejně kvalitní je audiosystém SONY s dvanácti reproduktory se speciální technologií aktivního potlačování hluku Active Noise Cancellation. Také na zadních sedadlech je hodně místa, sedmimístné provedení u tohoto modelu však nehledejte. Zavazadlový prostor má v základu 602 litrů, po sklopení zadních sedadel téměř 1847 litrů. Nechybí krycí stahovací roletka s trochu netradičními háčky místo pojezdů a také dojezdová sedmnáctipalcová minirezerva na ocelovém disku.

Naftová motorizace

Pod kapotou testovaného vozu byla výkonnější varianta vznětové motorové jednotky s biturbem o nejvyšším výkonu 154 kW. Největší točivý moment činí úctyhodných 450 Nm. Svými parametry a přizpůsobení k běžnému použití v provozu se jedná o jeden z nejlepších motorů současnosti. Právě tento silnější agregát se dodává výhradně se šestistupňovým automatem a navíc, stejně jako u dalších verzí Fordu Edge, je v základu pohon všech kol AWD. U tohoto agregátu je přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly s maximem točivého momentu od 2000 do 2500 otáček za minutu. Maximální výkon se dosáhne při 3 600 otáček za minutu a tak se ani nevyplatí nějak výrazně vysoko tento motor zatěžovat.

V praktickém provozu uživatelé ocení příjemnou automatickou šestistupňovou převodovku PowerShift se dvěma spojkami, která využívá sílu motoru i při nízkých otáčkách. Pozná se to zejména při městském popojíždění nebo při pomalé jízdě v kolonách, kdy prakticky odpadá cukání a další nepříjemnosti s tím spojené. Pokud řidič má chuť přímo zasahovat do činnosti převodovky, potom výhodně využije pádla pod volantem. Ford Edge má sice hmotnost téměř dvě tuny, ale naše spotřeba během testu se pohybovala mezi 9 až 10 litry motorové nafty. Bohužel je to o dost víc, než uvádí výrobce ve svých technických údajích.

Na silnici

Přes svoji poměrně velkou hmotnost a robustnost můžeme příznivě hodnotit chování vozu především na dobrých vozovkách. Také v zatáčkách se edge nenaklání a dobře drží stopu. Svůj podíl na tom jistě má i sportovní podvozek námi testovaného vozu. Na nezpevněných vozovkách již není jízda tak pohodlná a zde se jasně projevují také velká dvacetipalcová kola. Stále však podvozek testovaného vozu hodnotíme jako takřka optimální kombinaci mezi komfortem a ostrostí.

Přestože Ford Edge jede skvěle, při rychlejším tempu je pochopitelně znát jeho vyšší hmotnost kolem 1,9 t. Někdy působí trochu těžkopádně, což se projevuje zejména při razantním brzdění. Pochvalu si naopak zaslouží skvělé odhlučnění podvozku, které v kombinaci s celkovým akustickým komfortem zajišťuje velmi příjemnou atmosféru při jízdě. Řízení se může pochlubit adaptivním posilovačem, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti. Líbilo se nám, že posilovač není přehnaně účinný a řízení nabízí solidní zpětnou vazbu a přesnost. To je v dnešní době spíš výjimkou, než standardem.

Resumé

Polemizovat o tom, zda jsou americké automobily vhodné do našich evropských trochu stísněných silničních poměrů, je asi zbytečné. Přesto se jedná o zajímavou nabídku, kterou české zastoupení Fordu rozšiřuje paletu svých modelů také na našem trhu. Uvedená aktuální cena 1 219 900 Kč představuje výrazné zvýhodnění v rámci mimořádné nabídky. U testovaného vozu oceňujeme zejména jeho rozměrově velký interiér a špičkové odhlučnění. Stejně příjemné jsou i jízdní vlastnosti, především na kvalitnějších vozovkách.

Tým AUTOiNDEX.cz

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD

Typ motoru:

Zážehový přeplňovaný

Objem motoru (ccm):

1997

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

154/ 3600

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

450 / 2000-2500

Maximální rychlost (km/h):

211

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,4 / 5,4 / 5,8

Velikost zav. prostoru (l):

602

Objem nádrže (l):

68

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1874

Nosnost (kg):

681

Základní cena (Kč):

989 900 (Ford Edge Trend)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 219 900 (akční nabídka)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -