Nové Subaru XV - sebevědomě na silnici i v terénu (NOVINKA)

Novinky
12.02.2018

F T G

Nové Subaru XV - sebevědomě na silnici i v terénu (NOVINKA)

Druhá generace Subaru XV je pokračovatelem zdařilého modelu, který se poprvé představil v roce 2012. Novinka je postavena na zcela nové platformě Subaru Global Platform a díky ní byla vyhlášena v testech Euro NCAP jako nejbezpečnější rodinný vůz ve své třídě. Nový crossover XV má výhradně benzinové motory a bezstupňovou převodovku Lineartronic. Standardně je vybaven špičkovým asistenčním a bezpečnostním systémem EyeSight.

Bezpečnost na prvním místě

Při pohledu na vůz je třeba konstatovat, že vzhled karosérie se příliš nezměnil, opět nechybí ochranné plastové díly s tradičním designem. Důležitější je ale to, co není vidět. Novinka využívá technologie, které výrazně zlepšují jeho bezpečnost v jakýchkoliv provozních situacích. Velmi podstatná z tohoto pohledu je proto nová platforma a vyspělý preventivní systém ochrany. Oproti svému předchůdci je nyní XV delší o 15 mm (4465 mm), širší o 20 mm (1800 mm) a rozvor narostl o 30 mm (2665 mm). Celková výška 1615 mm zůstala zachována, stejně jako světlá výška 220 mm. Pro pohyb v terénu jsou velmi příznivé hodnoty nájezdových úhlů 18° vpředu a 29° vzadu. Se svými 1439 kg je oproti předchůdci při stejné výbavě téměř o 100 kg lehčí.

Výraznější změny zaznamenal moderněji přepracovaný interiér. Zdařilé je propojení výplní dveří s přístrojovou deskou pomocí navazujících prolisů nebo dalších ozdobných prvků. Uživatelé jistě ocení o 29 mm širší kabinu, což bylo někdy vytýkáno u předchozího modelu především u jezdců na předních sedadlech. Příjemné je zvětšení prostoru pro kolena u cestujících vzadu včetně místa nad hlavou především díky prodloužení rozvoru. Zavazadlový prostor má sice větší otvor pro nakládání zavazadel, ale jeho objem se zvýšil pouze o několik litrů na 385 litrů bez rezervního kola, po sklopení zadních opěradel na slušných 1310 litrů.

Z pohledu řidiče je třeba ocenit téměř ideální výhled z vozu díky zoptimalizované pozici za volantem a odstranění slepých výhledových úhlů. Tenké rámy dveří a zadní sloupky karosérie zlepšují výhled šikmo vzad. Přepracováno bylo i proudění vzduchu ventilace v odmlžovacím systému nebo možnosti individuálního nastavení vlastní pozice řidiče právě z hlediska výhledu. Navigační systém a audiosoustava se nyní ovládá pomocí nového velkého displeje s úhlopříčkou 8 palců, který umožňuje jednoduché a přesné ovládání. Standardně nabízený audiosystém je vybaven displejem s úhlopříčkou 6,5 palce.

Pokrokové technologie

Použité základní konstrukční prvky a symetricky uspořádaný pohon všech kol Symmetrical AWD výrazně ovlivňují velmi dobré jízdní vlastnosti za nejrůznějších provozních podmínek. Pohon všech kol aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Z tohoto pohledu je také velkou výhodou nízko položené těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Nové Subaru XV je vybaveno režimem X-MODE, který optimalizovanými zásahy do řízení motoru, pohonu všech kol, brzdové soustavy a dalších systémů zlepšuje jízdní vlastnosti vozu zejména na nestabilním povrchu.

Pro praktický provoz je stejně důležité zlepšení odezvy řízení, tuhosti karosérie a zavěšení kol. Při změně jízdní dráhy nové Subaru XV reaguje na povely řízení lineárně a zcela předvídatelně. Přepracovaná je také výkonná brzdová soustava, která byla vylepšena v souvislosti s použitím nově vyvinuté globální platformy vozu. Ta dnes v případě nárazu absorbuje o 40 procent více energie. Proto také právě tento vůz dopadl témě nejlépe v nárazových testech.

Příčná tuhost karosérie je v ohybu o 90 procent vyšší, torzní tuhost šasi o 70 procent a tuhost zavěšení vpředu o 70 procent vyšší. Také tuhost zadního pomocného rámu stoupla dokonce o 100 procent a to jsou vynikající výsledky. Velkou roli pro lepší absorpci energie při čelním nárazu má nízko umístěný motor Boxer a podélně uložená převodovka. V případě srážky obvykle směřuje hnací jednotka a převodovkou pod podlahu vozu a omezuje riziko zranění posádky.

Součástí výbavy nového XV je originální asistenční systém EyeSight, který zahrnuje například předkolizní brzdění a adaptivní tempomat. Ten udržuje nejen řidičem nastavenou rychlost, ale i vzdálenost od nejbližšího vozidla. Samozřejmostí je také hlídání pohybu v jízdních pruzích včetně asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Nový je asistent dálkových světel a systém monitorování mrtvých úhlů při couvání z parkovacího místa. Výbava byla rozšířena o natáčecí světlomety SRH, které při zatáčení pohybují kuželem světla do stran. Optimalizace pohybu světlometů vychází z údajů o úhlu natočení kol a vlastní rychlosti jízdy.

Motorizace a ceny

Novinka se bude prodávat výhradně se zážehovými motory 1.6i a 2.0i a bezstupňovou převodovkou Lineartronic. U silnější pohonné jednotky s přímým vstřikem se zvýšil kompresní poměr z 10,5 na 12,5 a zlepšil se jeho výkon i spotřeba paliva.

Benzinový motor o objemu 1,6 litru s nepřímým vstřikováním má zvýšenou tuhost bloku a přenáší méně vibrací a hluku. Pro vyšší výkon a nižší spotřebu paliva došlo u tohoto agregátu k nárůstu kompresního poměru z 10,5 na 11,0. Zdokonalená převodovka Lineartronic výrazně rozšiřuje rozsah převodových poměrů a dokáže lépe udržet motor v nejefektivnějších otáčkách, což přináší efektivní a plynulejší akceleraci, vynikající výkonnost i nižší spotřebu paliva.

České zastoupení značky oznámilo aktuální ceny této novinky. Všechny modely nového Subaru XV jsou výhradně vybaveny bezstupňovou převodovkou Lineartronic. Základní XV ve výbavě Active ES se zážehovým plochým čtyřválcem 1.6i o výkonu 84 kW při 6200ot/min. se aktuálně nabízí za 590 000 Kč vč. DPH. Nejlépe vybavené Subaru XV Sport ES se silnějším motorem 2.0i o výkonu 115 kW při 6000 ot/min. pořídíte za 820 000 Kč. Další informace o této velmi zajímavé novince určené nejen pro běžné silniční a dálniční vozovky, ale i náročnější terén přineseme v redakčním testu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Autoindex.cz - Reklamujte na portále autoindex.cz
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.