Peugeot 308 GTi - ostrý comeback (TEST)

Testy
04.10.2016

F T G

Peugeot 308 GTi - ostrý comeback (TEST)

Ultimativní Peugeot 308 GTi doplňuje sportovní řadu modelů francouzského výrobce o kompaktní hatchback. Navazuje zejména na veleúspěšnou historii nabroušených Peugeotů 309 GTi, 405 Mi 16 nebo 306 S16. Auto s výkonem až 270 koní a samosvorným diferenciálem Torsen slibuje perfektní jízdní zážitky.

Zavedená konkurence v podobě Seatu Leon Cupra 280, Hondy Civic Typer R nebo Volkswagenu Golf GTi má dalšího soupeře. Peugeot použil velmi schopný motor 1,6l, lepivé pneumatiky Michelin Super Sport a sportovní brzdy z dílny Peugeot Sport s průměrem předních kotoučů 380 milimetrů. Bude to stačit?

Na první pohled

Design testovaného modelu pochopitelně vychází ze zavedeného stylu modelové řady 308 a se světlou výškou sníženou o 11 mm a 19“ koly označenými Carbone 19 působí na první pohled nekompromisně. Vpředu zaujme velký přední nárazník s mřížkou, která zvýrazňuje dynamický dojem nižší světlosti podvozku. Vedle zvýrazněné masky chladiče byly zasazeny účinné světlomety Full LED. Z boku se nám líbí široké prahy a zadní části pak dominují obrovské koncovky výfuku.

Uvnitř se GTi chlubí decentně sladěným interiérem, kterému dominuje červené prošití. Objevuje se na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích. Prahy dveří s podpisem „PEUGEOT SPORT“ a „GTi“ jsou hliníkové, stejně jako pedálové ústrojí, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky. Pro verzi GTi byly použity sportovní sedadla s vynikající boční oporou potažené kůží a Alcantarou.

Kůží obšitý volant dobře padne do ruky, má malý průměr a ve spodní zploštělé části domunuje logo GTi. V horní části volantu pak nechybí červená středová ryska. Nad volantem je umístěn vyvýšený přístrojový panel. Na ten je dobře vidět pouze v případě určitého nastavení volantu, což jsme zmiňovali již v rámci testu standardního modelu 308. Do měkčené palubní desky je vsazen velký dotykový displej. Díky přirozené ergonomii kabiny je jinak ovládání vozu intuitivní a bezpečné, což je podstatné právě pro vůz s vysokým jízdním výkonem.

Lví srdce

Pod kapotou Peugeotu 308 GTi se nachází přeplňovaný benzinový motor 1.6 THP, který poskytuje nejvyšší výkon 200 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 330 Nm vrcholí už při 1900 ot/min. Zajímavé je, že tento čtyřválcový agregát s manuální šestistupňovou převodovkou vykazuje prakticky nejvyšší specifický výkon ve svém segmentu (169 k/l).

Motor se po nastartování projevuje kultivovaným dojmem a ani dvě obrovské koncovky výfuků o sobě nedávají příliš vědět. Po rozjetí je však cítit neskutečná chuť motoru po otáčkách Zrychlení z 0 na 100 km/hod zvládne GTi za 6,0 vteřin a je jasné, že hlavním limitem pro lepší údaj je pohon předních kol. Ne, že by samosvorný diferenciál Torsen nefungoval, ale přenést 270 koní na přední nápravu je bez jakéhokoliv prokluzu nemyslitelné.

Šesnáctistovku lze vytočit až do 6500 ot/min, ve kterých zasáhne omezovač otáček. Nemá to ale moc smysl, po překročení hranice 6000 ot/min se výrazného zátahu již nedočkáte a vyplatí se řadit dále. Co se týká převodovky, pochvalu si zaslouží za optimální zpřevodování. Snad jen šestý stupeň je příliš dlouhý, a přestože přináší úspory paliva, způsobuje poněkud vlažné zrychlení nad hranicí 200 km/h. To co bychom převodovce však vytkli, jsou poměrně dlouhé dráhy řazení. Sportovní kulisa by měla být zkrátka kratší.

Na motoru je příjemná jeho široká využitelnost. Klidně s ním můžete jezdit každý den do práce a pohonná jednotka vás nebude zbytečně rušit příliš hlučnými projevy. Pokud však zmáčknete tlačítko Sport na středovém panelu, změní se reakce na pohyb plynového pedálu a také vám Peugeot začne prostřednictvím reproduktorů pouštět do uší kvalitnější sportovní zvuk. Víme, není to zrovna nic k chlubení, ale elektronický pokrok zkrátka zastavit nelze. Spíše k efektním prvkům zmiňovaného Driver Sport Packu patří změna barvy osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, a také zobrazení dalších údajů jako je výkon, tlak přeplňování nebo hodnota příčného a podélného zrychlení

Překvapením bylo, že spotřeba paliva se pohybuje na velice příjemných hodnotách. Mimo město jsme při klidné jízdě jezdili kolem 7 l/100 km, ve městě pak počítejte se spotřebou zhruba o litr až dva vyšší. Sportovní jízda samozřejmě znamená dvouciferné hodnoty spotřeby, ale málokterý sporťák se dokáže při defenzivním jízdním stylu pochlubit apetitem na úrovni silného naftového motoru. Bravo!

Všeuměl

Podvozek testovaného Peugeotu 308 GTi není příliš tvrdý a vyznačuje se zejména hravostí. Ta se projeví především při ubrání plynu, kdy se záď začne sunout do přetáčivého smyku více, než je u sportovních hatchbacků zvykem. Mluvíme tu samozřejmě o sportovní jízdě při deaktivování veškeré elektroniky.

Při jízdě pod plynem je naopak chování vozu přísně neutrální a auto nemá sklony k výrazné nedotáčivosti. S trakcí samozřejmě pomáhá zmiňovaný samosvor Torsen. Právě použitý diferenciál byl zabudován do auta pro lepší dynamiku v zatáčkách. V nich odvádí opravdu skvělou práci a doslova „vytahuje“ auto z každé zatáčky. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem. Nečekejte však příliš komunikativní posilovač, zpětná vazba od předních kol je spíše průměrná.

Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Diferenciál s omezeným prokluzem také využívá nové nastavení systému Traction Control pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost a umožňuje zejména určité vybočení v ostrých zatáčkách. ESP lze v případě nutnosti i zcela odpojit.

Vekou pochvalu zaslouží brzdy. Skvěle se dávkují a jsou prakticky k neutahání. Je jedno, jestli s vozem řádíte v prudkém klesání nebo na okruhu. Nikde jsme totiž nezaznamenali ani náznak ztráty účinnosti. Červené třmeny jsou navíc efektní a k charakteru vozu se rozhodně hodí.

Resumé

Peugeot 308 GTi je jeden z nejpoužitelnějších sportovních hatchbacků současnosti. Umí totiž stejně dobře pobavit řidiče při sportování v zatáčkách, jako nabídnout solidní komfort při běžné jízdě. A klidně i ve městě. Na okruh nebo zajíždění nejrychlejších časů je na trhu pár rychlejších hothatchů, ale to hlavně díky tvrdšímu a nekompromisnějšímu podvozku. Kdo však chce vůz na každý den, můžeme GTi jednoznačně doporučit!

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 308 GTi

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1598

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

200 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

330 / 1900

Maximální rychlost (km/h):

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,0

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,1 / 4,9 / 6,0

Velikost zav. prostoru (l):

420

Objem nádrže (l):

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1280

Nosnost (kg):

410

Základní cena (kč):

799 500 (1.6 THP 270k SS MAN6)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

799 500 (1.6 THP 270k SS MAN6)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6 THP
Palivo:benzín
Rok výroby:2016
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -