Francouzský Peugeot právě v těchto dnech přichází s ostrou verzí svého oblíbeného modelu 308. Pokračuje tak řada sportovně zaměřených automobilů této značky jako byla 309 GTi, 405 Mi 16, 208 GTi nebo nejnovější RCZ R. Nový kompaktní hatchback Peugeot 308 GTi s výkonem až 270 koní se řadí k modelům jako je Seat Leon Cupra 280, Honda Civic Typer R, Renault Mégane RS nebo Golf GTi.
Exteriér této nové verze vychází z celkového stylu modelové řady 308 a se světlou výškou sníženou o 11 mm a s 19“ koly označenými Carbone 19 působí již na první pohled velice sportovně. Navíc jsou u GTi použity pneumatiky Michelin Super Sport s ráfky typu Reverse, které odhalují přední brzdové kotouče o průměru 380 mm s pevnými čtyřpístovými třmeny v červené barvě s podpisem Peugeot Sport.
Zaujme velký přední nárazník s dvěma spojlery, které zvýrazňují dojem, že je vůz doslova přilepen k vozovce. V horní části jsou do zvýrazněné masky chladiče zasazeny světlomety Full LED. Z boku zaujmou široké prahy, zadní straně dominují dvě koncovky výfuku. V nabídce je šest barev karosérie: nová výrazně červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane.
Dobře sladěný interiér působí velmi sportovně a na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích se objevuje červené prošití. Prahy dveří s podpisem „PEUGEOT SPORT“ a „GTi“ jsou hliníkové, stejně jako pedálové ústrojí, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky. Pro verzi GTi bylo použito skořepinové sedadlo s vynikající boční oporou potažené kůží a Alcantarou.
Kompaktní kožený volant má ve spodní části logo GTi a v horní části nechybí červená středová ryska. Nad volantem je umístěn vyvýšený přístrojový panel. Do měkčené palubní desky je vsazen velký dotykový displej. Díky přirozené ergonomii kabiny je ovládání vozu skutečně intuitivní a bezpečné, což je podstatné právě pro vůz s takovým jízdním potenciálem.
Driver Sport Pack nabízí řidiči možnost ještě zvýšit sportovní atmosféru ve voze. Stisknutím tlačítka SPORT na středovém panelu se změní barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, objeví se další údaje jako výkon, tlak přeplňování, příčné a podélné zrychlení, případně zesílí zvuk motoru a změní se nastavení akceleračního pedálu.
U nové 308 GTi se divizi Peugeot Sport díky použití platformy EMP2, zejména kompozitního materiálu a vysokopevnostní oceli podařilo výrazně snížit hmotnost, což pozitivně ovlivňuje dynamické chování vozu. Příznivě se zde projevil i široký rozchod kol, 1570 mm vepředu a 1 554 mm vzadu a použití pneumatik Michelin Super Sport 235/35 R19 s velmi dobrými hodnotami příčné a podélné přilnavosti.
Přední náprava pseudo-McPherson funguje přesně a s ní přirozeně pracuje i zadní náprava s deformovatelným příčným nosníkem. Tyto komponenty také pomáhají snižovat hmotnost vozu, přední zkrutný stabilizátor je napůl dutý a příčná trojúhelníková ramena jsou z hliníku. Přední vzduchem chlazené kotoučové brzdy mají průměr 380 mm. Jsou namontované na hliníkovém náboji a mají čtyři písty (o průměru 38 a 41 mm), které se pohybují v pevném třmenu. Průměr zadních kotoučů je 268 mm.
U verze 308 GTi 270k byl použit diferenciál s omezeným prokluzem Torsen, který je zabudován do převodovky pro větší dynamiku v zatáčkách. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen.
Novinka přesně reaguje na pohyb kompaktního volantu. Diferenciál s omezeným prokluzem také využívá nové nastavení systému Traction Control pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost, umožňuje zejména větší vybočení v ostrých zatáčkách. ESP lze v případě nutnosti i zcela odpojit.
Pod kapotou nového Peugeotu 308 GTi je motor 1.6 THP 270 k S&S , který poskytuje výkon 200 kW a točivý moment 330 Nm. Tento čtyřválcový agregát s manuální šestistupňovou převodovkou vykazuje prakticky nejvyšší specifický výkon ve svém segmentu (169 k/l). Motor EP6 FDTR splňující emisní normu Euro 6 nabízí kompresní poměr 9,2:1.
Díky technologii Stop&Start a využitím nejmodernějších poznatků má však na tuto kategorii rekordně nízké emise (139 g CO2/km) a spotřebu pohonných hmot (6,0 l/km). Maximálního točivého momentu je dosahováno v rozmezí 1 900 – 5 000 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/hod se dosáhne za zhruba 6,0 vteřin a pro zrychlení s pevným startem 1000 m vozu stačí 25,3 s.
Cena této atraktivní pětidveřové novinky GTi 1,6 THP 270 k S&S MAN 6 se skutečně bohatou výbavou je 799 500 Kč, v nabídce najdeme ještě některé, především designové příplatkové doplňky a další příslušenství. Více informací, zejména o jízdních vlastnostech nového Peugeotu 308 GTi přineseme brzy v našem redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz