Subaru Levorg 1.6 GT-S - dravec v rodinném kabátu (TEST)

Testy
07.02.2016

F T G

Subaru Levorg 1.6 GT-S - dravec v rodinném kabátu (TEST)

Premianti vozů střední třídy se v posledních desetiletích docela střídaly. Některé značky zazářily jako kometa, jiné se na výsluní udržely i po generační obměně. Mezi těch několik málo zástupců druhé kategorie patří i automobilka Subaru, která trh střední střídy zásobuje kvalitními vozy dlouhodobě.

Třeba model Legacy se na trhu objevil poprvé už v roce 1989 a před třemi lety japonská společnost představila už jeho šestou generaci. Tato vytrvalost je hodná obdivu – stojí za ní celé zástupy spokojených uživatelů. Jenže problém je v tom, že na českém trhu nepořídíte nejen Legacy VI, ale dokonce ani jeho pátou generaci. Přesto milovníci značky Subaru náhradu k dispozici mají. Pod názvem Levorg se na českém trhu prodává už třetí měsíc a očekávání, která do ní byla vkládána, nejen bohatě naplnila, ale přidala i něco navíc. Japonci se zkrátka opět jednou vytáhli a pro nižší střední třídu připravili ukázkový model.

O tom, že svým způsobem Levorg na Legacy přímo navazuje, svědčí i slovní hříčka v názvu. Jakkoli slovo Levorg zní seversky, nic se Skandinávií společného nemá. Je to totiž zkratka – vhodných hlásek ze slov LEgacy, reVOlution a touRinG. A i když se Levorg řadí do nižší střední třídy, za svým vzorem Legacy rozměrově nijak nezaostává: zatímco poslední Legacy dostupné na českém trhu, mělo rozvor delší o dvacet milimetrů, co do délky bylo dokonce o fous kratší. A to jsou stále solidní rozměry, o kterých se vyplatí uvažovat. Jasně, nová generace Legacy už Levorg rozměrově převyšuje, ale stejně ji u nás neseženete.

Odvážný design, sportovní interiér a praktičnost

O to lépe pak zní zjištění, že vzhledově se designéři také vytáhli. Značka Subaru nikdy nepatřila k tomu nejhezčímu, co můžeme zahlédnout na silnicích, ale v případě Levorgu konstruktéři pochopili, že nejde jen o účelnost a perfektní jízdní vlastnosti, nýbrž fakt, že automobily prodává hlavně design. Samozřejmě nečekejte žádnou velkou revoluci, každopádně jistá dravost Levorgu opravdu sluší. Žádné zbytečné okrasné prvky, ty najdete leda tak v podobě chromovaných lišt na spodním nárazníku a na spodním okraji oken.

Zato hezky drsných detailů je nasnadě dostatek – mohutné nástavce prahů nebo třeba kapota s velkým přívodem vzduchu k mezichladiči (WRX STi nechává pozdravovat – kde se zrodila ne inspirace, ale přímo celá kapota, je na první pohled jasné). Najednou to prostě není japonské auto, nad kterým kdekdo ohrnuje nos. Najednou je to šelma. A vyhlíží nebezpečně.

Naštěstí si v Subaru chtěli se zákazníkem pohrát a ne mu pouze nabídnout vzhled a po nasednutí za volant jej zavalit nudou a fádností. Kdepak, povedl se i interiér, kterému vévodí sedmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu Starlink, která s vámi bude komunikovat i česky. Z dalších radostí za zmínku určitě patří i tříramenný volant potažený jemnou kůží s modrým prošíváním nebo robustní přístrojová deska. Stejně jako u exteriéru, tak i o vnitřním prostoru platí, že nic není děláno okázale a zbytečně nabubřele, naopak: všechno je hezké, ale také účelné. Pak se designéři zastavili a nechali vše podřízeno hlavnímu cíli – praktičnosti.

Praktičnosti je totiž věnován celý Levorg. Například perfektní rozhled, který z místa za volantem máte, je mnohem lepší, než byste čekali. Prakticky celý interiér je poskládán z měkčených plastů, jež také mnohem lépe vypadají, ale zase – nikoli na úkor efektu před účelností. Všechno funguje právě tak, jak má.

Velice potěší i místo v kokpitu. Prostoru je totiž nečekaně dost, především co se výšky týče. Mohlo by se zdát, že to u podobných vozů začalo být spíše standardem než překvapením, ale uvědomme si, že tohle auto je z Japonska. A tamní řidiči přece jen tolik nevyrostli. Přesto ale platí, že když se pohodlně uvelebíte do sedačky, máte nejen dost místa, ale i pohodlí.

Sedáky jsou charakterem spíše tužší, ale nic, co by bylo při delším posezu nějak znát. Naopak jsou výborně kompaktní, dobře přijmou jakýkoli typ postavy a umožní pohodlné cestování. A to nejen vpředu, ale i vzadu, kde je rovněž dost místa na hlavu i na kolena. Přední sedadla si zároveň zaslouží pochvalu za perfektní boční vedení, které v kombinaci s nízkým posezem usnadňuje řidiči vychutnat si požitek z dynamické jízdy.

Zavazadlový prostor se také povedl. Nejen kvůli snadnému přístupu, ale i prostorem. Přesto se sluší podotknout, že hrana pátých dveří není při otevření zrovna příliš vysoko, takže jestli jste trošku vyšší postavy, musíte být opatrní. Základní objem zavazadlového prostoru činí 522 litrů, ale pokud jednoduše pomocí páček po stranách kufru složíte asymetrická zadní sedadla, dostanete místo opravdu královské; navíc vyšperkované praktickými úchytkami pro nákupní tašky nebo síťky na drobnější předměty.

Jeden motor, jedna převodovka, pohon všech kol

V České republice pořídíte Subaru Levorg pouze s jedním motorem. K němu navíc dostanete automatickou převodovku CVT a tím veškerý „výběr“ končí. Moc možností vám tedy Subaru opravdu neumožňuje, ale zase nebudete moci šlápnout vedle. Benzinový čtyřválec 1.6 se na první pohled nijak výkonně netváří, ale zdání klame. Jakmile plynový pedál sešlápnete, poznáte, že pod kapotou se skrývá opět cosi nenápadného, ale maximálně efektivního.

Převodovka CVT je navíc hodně citlivá a přesně pozná, co si řidič přeje, takže při klidné jízdě se převody mění plynule a prakticky „nevyčerpatelně“. Při agresivnější jízdě přesně vymezuje šest rychlostních stupňů, takže netřeba mít strach, že si kvůli absenci manuálu jízdu neužijete. Motor si za to ovšem vyžádá svoje. Spotřeba se ve městě pohybuje kolem desetilitrové hranice, mimo město se sotva dostanete pod osm litrů. Ale každá zábava něco stojí a v případě benzinového vozu s velice sofistikovaným pohonem všech kol a automatickou převodovkou je to větší množství paliva. S ohledem na zmiňované atributy toho však Levorg nespotřebuje zase tak mnoho.

A pokud má někdo opačný názor, odměnou mu bezesporu bude poněkud syrovější jízda, která si nezadá se sportovněji založenými vozy. Nastavení řízení je tužší, na prvních metrech převodovka trochu pocukává a motor je ve vyšších otáčkách celkem hlasitý. Jenže o to jde: užijete si kontakt s vozem, jaký byste od rodinného vozu jen tak nečekali. Souzníte s ním. Na klikatých silnicích si navíc budete moci vychutnat strmé řízení a na mokré vozovce si užijete perfektní trakci čtyřkolky. Řízení je příjemně tuhé a komunikativní, takže o činnosti předních kol budete mít perfektní přehled a nikdy neztratíte pocit jistoty.

Resumé

Subaru se sportovní stránkou, která v něm dřímá a radostí nechá probudit, i když jinak funguje jako kultivovaný rodinný vůz s velkým kufrem na dovolenou. Subaru Levorg je obojí. A v obojím je zatraceně dobré. Díky tomu dokáže hravě obhájit sebevědomou základní cenu 759 tisíc korun. Navíc slova „základní výbava“ zde postrádají smysl. Už ve standardu je totiž prakticky vše, co budete potřebovat pro jízdu s povedeným motorem, hravým podvozkem a parádními doplňky. Už dlouho nebyla nižší střední třída tak zajímavá…

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1600

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

125 / 4800-5600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

250 / 1800-4800

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,5 / 6,3 / 7,1

Velikost zav. prostoru (l):

522

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1626

Nosnost (kg):

394

Základní cena (kč):

759 000 (1.6 GT, Trend Lineartronic)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

809 000 (1.6 GT-S, Comfort Lineatronic)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Levorg
Karosérie:Kombi
Motor:1.6 GT-S
Palivo:benzín
Rok výroby:2016
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -