Ostrá verze sportovní kupé RCZ R od Peugeotu si za necelé dva roky vybudovala pověst velice schopného sportovního auta. Doby, kdy Peugeot prakticky nenabízel opravdové náčiní pro zábavu, jsou naštěstí pryč a výrobce získává zpět respekt snad všech příznivců těchto vozů. Po redakčním testu tohoto peugeotu můžeme s klidem konstatovat, že auto opravdu dobře funguje. A to prakticky ve všech jízdních režimech.
E-Rko zvenku poznáte podle obrovských litých kol s originálním designem o rozměru devatenáct palců a samozřejmostí jsou i obrovské kotouče, do kterých se zakusují robustní brzdy Bosch s červenými třmeny. Agresivní výraz přední části dodává modifikovaná maska chladiče s červeným písmenem R. Obecně lze tedy říci, že sportovní vzhled této varianty umocňuje pouze několik prvků. Stejně je tomu také v interiéru.
Uvnitř auto potěší zejména sportovními sedadly, které se chlubí perfektním bočním vedením těla a v neposlední řadě také velmi příjemným polstrováním. Možná, že sedadla nejsou tak nekompromisní, jako například ty s emblémem Recaro, na druhou stranu jsou však relativně příjemná i při delším cestování. A to se o jiných sportovních sedadlech mnohdy říci nedá.
Dalším rozlišovacím prvkem RCZ R je kovová hlavice řadicí páky. Skvěle padne do ruky a nevýhody materiálu, ze kterého je vyrobena, snadno vyřeší řidičské rukavice. Posed za volantem lze naladit tak, aby vyhovoval prakticky všem. Výjimku představují snad jen osoby s dlouhým trupem a to kvůli omezenému místu v oblasti hlavy. I když je RCZ vybaveno čtveřicí sedadel, na ty zadní rovnou zapomeňte. Vměstná se na ně snad jen malé dítě. Potěší naopak zavazadelník se slušným objemem 384 l.
Peugeot pro pohon svého nejostřejšího auta zvolil osvědčenou jednašestku, jejíž výkon naladil na úctyhodných 199 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 330 N.m pak vrcholí při 1900 ot/min. Fakt, že se pohonná jednotka dostává na poměrně vysokou hodnotu přepočteného litrového výkonu je zřejmé na první pohled. Ani po dvou letech se však neobjevují problémy s životností motoru, což jen dokládá, že se jednalo o rozumné řešení. O dalších atributech motoru pak lze mluvit pouze v superlativech.
Není žádným tajemstvím, že nejvyšším výkonem 270 koní RCZ R dokonce překonává většinu konkurence a to i na poli dvoulitrových motorů. Velmi slušné parametry pro přeplňovaný dvoulitr, dechberoucí pak na zážehovou 1.6 THP. Prodlevy turba nejsou sice v nižších otáčkách nepostřehnutelné, ale s růstem otáček dochází k jejich eliminaci. Tento neduh tedy nikterak významně neovlivňuje ani běžnou či sportovní jízdu.
Velkým překvapením je příjemný charakter motoru, který netrpí náhlým přílivem velkého točivého momentu. Motor je navíc tak pružný, že lze při běžném cestování využívat prakticky výhradně šestý rychlostní stupeň. Právě šestku lze řadit prakticky okamžitě po překročení rychlosti 60 km/h a motor si ji bez jakéhokoliv odříkání nechá líbit.
Pochvalu si zaslouží i šestistupňový manuál, který skvěle řadí, je přesný a optimálně odstupňovaný. Jednotlivé rychlosti jsou spíše krátké a ani šestka není typicky dálniční. Díky tomu dosáhnete maximální rychlosti 250 km/h třeba i ve stoupání a zastaví vás až omezovač otáček. To je spolu s dalšími atributy perfektní předpoklad pro mimořádně rychlé a zábavné auto.
Dynamice RCZ R se vyrovná jen pár ostrých hothatchů a standardních sportovních vozů s podobnou cenovkou. Některé z nich zatahují ostřeji v nižších otáčkách, Peugeot RCZ R však vše vykompenzuje v režimu nad 3500 ot/min. Přestože se jedná o turbodmychadlem přeplňovaný motor, překvapeni jsme byli i jeho provozní efektivitou. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot činila 6,8 l/100 kilometrů a to je s ohledem na výkon 270 koní velice slušné. Na dálnici je však nutné dodržovat limit 130 km/h, jinak spotřeba samozřejmě roste. Při velmi svižném jízdním stylu je nutné počítat s apetitem kolem 9 litrů. Jízda po městě pak znamená spotřebu 8,5 l/100 km. Ostrý režim samozřejmě atakuje hodnoty spotřeby na úroveň několika desítek litrů, to však není žádné překvapení.
RCZ R není přehnaně tvrdé a dokáže tedy fungovat i na silnicích s horším povrchem. Auto však stále zachovává vynikající úroveň jízdní stability a navíc neodskakuje a dobře kopíruje i hodně rozbitý povrch. Peugeotu nechybí ani mechanický samosvorný diferenciál, což ho posunuje o level vpřed. RCZ R díky tomu umí dobře přenášet vysokých výkon a točivý moment na silnici a to i v prudkých zatáčkách a třeba i na druhý převodový stupeň. Jen musíte pevně držet volant a deaktivovat ESP.
I tak ale někdy musíte ubrat či přidat plyn. Pokud je totiž diferenciál uzavřený nebo chcete-li semknutý, s volantem nezatočíte. Tento fakt může překvapit a následně vytrestat nejednoho řidiče novodobých sporťáků, u nichž se snaží suplovat funkci samosvoru elektronika. Dopředu ale říkáme, že marně. Mechanický samosvorný diferenciál ještě nikdo nepřekonal.
Peugeot RCZ R dluží svým působivým jízdním vlastnostem nejen podvozku příp. samosvornému diferenciálu a motoru, který je schopen nabídnout vysoký výkon v širokém spektru otáček, ale také nízké hmotnosti 1280 kilogramů. Ovládání Peugeotu je trochu jiné, než jste zvyklí například z běžného RCZ byť s výkonem 200 koní (1.6 THP). Plynový pedál je tužší a reaguje rychleji a i na tuhost spojky si musíte zvykat. Ač jsou brzdy Bosch s obrovskými kotouči prakticky k neutahání, rovněž vyžadují poměrně velkou ovládací sílu. Řízení je více komunikativní a i méně účinný posilovač řízení potřebuje od řidiče více energie. Zkrátka Peugeot RCZ R nemá být jen fancy autem do města, ale výrobce to s jeho určením myslel skutečně vážně.
Peugeot RCZ R je bezesporu nejzábavnější auto, které v současnosti Peugeot vyrábí. Dokáže se směle postavit na trhu etablovanějším ostrým hatchbackům od konkurence a být rychlejší. Díky nízké spotřebě a poměrně snesitelně naladěnému podvozku je bez problému využitelný i pro každodenní použití. Jedinou nevýhodou tak může být pouze omezený vnitřní prostor. Díky skvěle namixovanému koktejlu sportovní zábavy a každodenní použitelnosti hodnotíme i pořizovací cenu převyšující hranici jednoho milionu korun, jako akceptovatelnou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot RCZ R |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
199 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
330 / 1900 |
Maximální rychlost (km/h): |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,4 / 5,1 / 6,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
384 |
Objem nádrže (l): |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1355 |
Nosnost (kg): |
425 |
Základní cena (kč): |
1 040 000 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
1 040 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | RCZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |