Barum Czech Rally Zlín 2015

Motorsport
20.09.2015

F T G

Barum Czech Rally Zlín 2015

Co si vybavíte za soutěž, když se řekne „nejvýznamnější motoristický závod sezony“? Správně, přece slavná zlínská Barum Czech Rally. Poslední srpnový víkend se konal její další, v pořadí již 45. ročník, a na vítězství si brousila zuby celá řada stájí i jezdců zvučných jmen.

Z české špičky nechyběl snad nikdo, ze zahraničí si přijelo zazávodit množství zkušených pilotů s bohatými zkušenostmi z mistrovství světa i Evropy, zkrátka startovní listina byla tentokrát pořádně našlapaná a místa na bedně chtěl urvat kdekdo. Vedle obhájce loňského prvenství Václava Pecha to byl třeba Kajetan Kajetanowicz z Polska, vedoucí muž průběžného pořadí mistrovství Evropy, nebo další favorit ze Škodovky Jan Kopecký.

Silná byla i sestava, kterou na rallye vyslala tovární stáj Peugeot. Vedoucí týmu Craig Breen se spolujezdcem Scottem Martinem rovněž pomýšleli na mety nejvyšší a nic jiného než zisk čtvrtého vítězství v sezoně je nezajímalo. Po loňském neúspěchu, kdy Breen musel odstoupit ještě před cílem, byl tentokrát na svou třetí účast ve zlínském závodě pořádně natěšený.

„Nechci udělat žádné chyby a po našich dvou posledních neuspokojivých výsledcích chci bodovat. Vím, že se budu moci spolehnout na pomoc celého týmu, aby se mi to povedlo,“ prohlásil sebevědomě Breen, kterému se po skvělém startu do sezony poslední dobou přece jenom přestalo tolik dařit, a tak náročnou zlínskou trať vítal jako možnost vrátit se mezi nejlepší.

Druhou silnou dvojici ve voze Peugeot 208 T16 vytvořili Charles Martin a Thierry Salva, kteří si v debutové sezoně užívají atmosféry prestižních závodů. Ačkoli na všech závodech vystupují poprvé, na bodované pozice se jim podařilo proniknout při rallye na Azorských ostrovech a v Irsku, kde dokonce obsadili páté místo. „Nemůžu se dočkat, až usednu za volant vozu 208 T16 a vyrazím na tuto legendární akci. Myslím, že nám na velmi specifických úsecích Barum Rally pomohou zkušenosti z Irska. Mým cílem je dostat se mezi prvních pět,“ prozradil Charles Martin.

Za Peugeot ovšem nejezdí pouze zahraniční borci, za jejich volantem byste našli i české zastoupení. Za tým Peugeot Sport Česká republika startovala dvojice Tomáš Pospíšilík a Lukáš Vyoral a ani oni dva nechtěli svou kůži prodat lacino. Sice se mezi favority neřadili, rozhodně ale chtěli zkusit překvapit a poprat se o co nejlepší umístění. Zvlášť když po hektických přípravách to v jednu chvíli vypadalo, že se Barum Rally vůbec nezúčastní, nakonec vše ale klaplo a na startovní čáru se postavili i čeští mladíci.

Trať ve Zlíně určitě nepatří k nejlehčím, zahrnuje dohromady 230 kilometrů měřených úseků a je úzká, hrbolatá a hodně rychlá. Zuby si na ní vylámal nejeden jezdec slavného jména, všichni závodníci se ale shodli, že strach nemají z ničeho a do závodu se těší.

Důvodů, proč se tento krásný a náročný závod jezdí právě ve Zlíně, je celá řada, ovšem ten nejpádnější poskytlo zlínské obecenstvo všem jezdcům už během páteční úvodní rychlostní zkoušky. Lemovaly ji desítky tisíc diváků, kteří svým povzbuzováním a fanděním vytvářeli neskutečnou atmosféru. „Přestože máme na hlavách helmy a ve voze je obrovský hluk, tak fandění diváků a troubení na trubky pronikalo až k nám,“ podotkl s uznáním obhájce loňského prvenství na Barumce Václav Pech, který skvěle zahájil i letos a páteční rychlostní zkoušku vyhrál.

Ten pravý závod však začíná až se sobotními rychlostními zkouškami v okolí Zlína. Ty se odehrávaly víceméně podle předpokladů a diváky vyděsila jen ošklivě vyhlížející nehoda Citroënu DS3 R5, kterou řídil Robert Consani; navzdory zdemolovanému autu se ale francouzskému jezdci nic závažného nestalo.

Již po prvních kilometrech závodníci začali chápat, že letos je čeká jedna z nejnáročnějších zlínských rallye v historii. Své totiž předvedlo počasí, které muselo potěšit diváky i organizátory, méně však už jezdce. Horké letní počasí totiž způsobilo, že se kabina proměnila doslova na výheň a piloti měli co dělat, aby se v tom vedru vydrželi celý závod koncentrovat. Sluníčko rovněž vysušilo i jindy zablácené a mokré lesní úseky, takže závod byl extrémně rychlý a o to náročnější.

Po páteční rychlostní zkoušce tedy vedla dvojice Pech a Uhel s vozem Mini John Cooper Works S2000 před Kopeckým a Dreslerem se Škodou Fabií R5, ale hned po úvodních sobotních úsecích si pořadí vyměnili – a tak tomu zůstalo až do konce soutěže. Kopecký nakonec pohodlně dojel s více než sedmadvacetivteřinovým náskokem na druhé místo, o které se v poslední chvíli ještě rozpoutala tuhá bitva, když Pech po technické chybě udělal hodiny, čímž ztratil dvanáct sekund. Jeho náskok na třetího Poláka Kajetanowicze s Fordem Fiestou R5 se tím rázem o polovinu ztenčil a až do závěrečných metrů musel dávat větší pozor, dotírajícího vedoucího jezdce evropského šampionátu však za sebou bezpečně udržel.

Z vozů francouzské automobilky Peugeot nakonec dopadl nejlépe největší favorit Breen, který nakonec skončil na sedmém místě s odstupem čtyř minut a téměř pětadvaceti vteřin. To dvojice mladíků Pospíšilík–Vyoral tentokrát měla smůlu a nedojela vůbec.

„Říct něco k letošní Barumce je pro mě hodně těžké. Udělal jsem chybu a nedokončili jsme dobře rozjetou soutěž,“ těžko hledal slova po závodě evidentně zklamaný Tomáš Pospíšilík. Během celé soboty se jeho autu dařilo, dokonce čtyři z devíti rychlostních zkoušek ve třídě 6 vyhráli, drželi se na průběžném prvním místě třídy 6 v rámci Mistrovství ČR, ale pak se znovu ukázalo, proč je zlínská trať tak moc zajímavá a tolik náročná.

Nedělní úseky jsou totiž ještě těžší než sobotní, nejeden jezdec v minulosti poznal, jaké to je uvíznout na „Semetíně“ nebo na „Trojáku“, jak se hlavní strašáky Barum Rally nazývají. Konec nadějí znamenaly pro celou řadu jezdců i letos – a bohužel pro mladé české závodníky, i pro auto řízené Pospíšilíkem, které po havárii zůstalo mimo trať se dvěma poškozenými koly bez šance pokračovat. Narozeniny, které ten den slavil Lukáš Vyoral, pořádně zhořkly.

„Před startem Trojáku jsem si nestačil ohřát gumy a vzápětí po startu přišla pomalá zatáčka, kde bylo trochu víc nečistot, než jsem čekal. Zareagoval jsem nedostatečně, auto se mi zadkem svezlo do příkopu a byl konec. Jedno ulomené kolo a na druhém defekt nešlo nahradit naší jednou rezervou,“ popsal osudové okamžiky Pospíšilík.

Barum Czech Rally Zlín letos znovu dokázala, jak krásným, ale i náročným závodem umí být. Vypjaté boje do poslední chvíle, řev motorů a vůně benzinu, to vše působilo na obrovské množství diváků jako magnet, kvůli kterému dorazí i příští rok.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -