Naftové superkombi - Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDI (TEST)

Testy
26.05.2015

F T G

Naftové superkombi - Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDI (TEST)

Dieselové GT od Pegeotu ve variantě kombi má ambici stát se rodinným autem se slušným dynamickým potenciálem. Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDI hrdě vyráží proti rychlým naftovým kombíkům od konkurence, jako je především Octavia RS nebo Focus ST. Jaké trumfy má v rukávu?

Automobilky poměrně hbitě reagují na poptávku zákazníků po rychlých naftových vozech se sportovními pakety. Mezeru na trhu nedávno vyplnil nejen Fordu Focus se svým naftovým ST, ale také Peugeot 308, který představil sportovní model GT se vznětovým motorem 2.0 BlueHDI.

Výkonných vozů nižší střední třídy s benzinovými motory je na trhu dostatek, ale zákazníci stále častěji žádají jejich naftové deriváty a to zejména kvůli ekonomice provozu. Ta je u rodinného vozu jednou z klíčových vlastností. Touha po individualitě navíc rovněž podporuje výrobu „sportovních“ odnoží běžných modelů.

Francouzské pojetí dynamiky

Model GT nepraští kolemjdoucí do očí žádným divokým tuningem. Oproti běžné variantě se odlišuje především v detailech. Auto ve standardu jezdí na osmnáctipalcových kolech velmi slušivého designu. Potěší také pokrokové full LED světlomety, které v kombinaci s upraveným předním nárazníkem s integrovanými diodovými blinkry působí prémiovým dojmem. Zadní část vozu pak zdobí dvojice velkých chromovaných koncovek výfuků, jež si umí zajistit respekt u ostatních řidičů.

Decentní karosérie bez divokých výstřelků se velmi dobře hodí k označení GT (Gran Tourer). Pokud by se jednalo o nové GTi, možná bychom čekali více sportovních prvků. Takhle je to však v pořádku. Model 308 GT trochu zesměšňuje některé „sportovní“ modely ostatních výrobců, kteří sice disponují různými spoilery, sportovními prahy apod., ale výkon mají prakticky shodný. Peugeot se tedy nesnaží prodávat „rychlý“ vzhled, ale rychlé auto, za což mu patří palec nahoru.

Po nasednutí do vozu okamžitě zaujme pěkně tvarovaný volant s menším průměrem, který je atraktivně zploštělý ve spodní části. Potěší i sedadla s výraznějším bočním vedením, které drží tělo posádky i při opravdu rychlé jízdě a navíc neunaví ani při dlouhém cestování. Pedály samozřejmě mají kovový vzhled a přístrojová deska se chlubí červeným prošitím. Přestože jde jen o měkčený plast, optický výsledek je famózní.

U rodinného vozu potěší zejména dobře využitelný zavazadelník modelu SW. Chvíli zvyku a někdy i trpělivosti však vyžaduje ovládání systému i-Cockpit. Přístrojový štít občas zastíní volant, který je sice výškově nastavitelný, ale jeho menší průměr spolu s výše umístěnými přístroji je kamenem úrazu. Někdy tedy nezbývá vybrat si mezi optimálním nastavením nebo dobrým výhledem na ukazatele provozních údajů, což je trochu Sophiina volba.

Výkonný motor 2.0 BlueHDI a automat

Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým dvoulitrem s maximálním výkonem 133 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment činí velmi slušných 400 N.m při 2000 ot/min. Motor sice není kdovíjak kultivovaný, ale to platí jen ve volnoběžných otáčkách. Od 1800 ot/min skvěle zatahuje a akusticky se velice uklidní. Navíc příliv točivého momentu příliš nevadne ani ve vyšších otáčkách.

Dvoulitrový motor byl spojen s automatem EAT6, který nabízí i mód manuálního řazení. Řadit lze buď pádly pod volantem, nebo pohybem voliče automatické převodovky. Podřazuje se pohybem voliče od sebe (dopředu), což je přesně v souladu s působením odstředivých sil při rychlé jízdě. Peugeot si tak zaslouží velkou pochvalu.

Výtku si naopak zaslouží reakce převodovky při opravdu ostré jízdě. Automat řadí poměrně pomalu a ne vždy logicky. Při běžném ježdění probíhá naopak řazení velice hladce a bezproblémově.

Spotřeba pohonných hmot je vyšší, než jsme čekali a to zejména při sportovní jízdě. Přestože výrobce uvádí kombinovanou hodnotu spotřeby 4,1 l/100 km, my jsme jezdili kolem 6 l/100 km. Dynamická jízda pak spotřebu hravě dostala až na desetilitrovou hranici. Ve městě je nutné počítat se sedmilitrovým průměrem. V porovnání s konkurencí se jedná o běžné hodnoty, podle údajů uváděných Peugeotem jsme spoléhali na nižší apetit tohoto dynamicky vyladěného dvoulitru.

Na silnici

Podvozek Peugeotu 308 GT SW je o poznání tužší, než je tomu u běžné 308. Těžší dieselový motor nad přední nápravou je rovněž znát, takže se občas při přejezdu větší nerovnosti ozývají od nápravy nepříjemné rány. Na mysli však máme velmi rozbitý povrch, na běžných silnicích funguje auto skvěle a asfaltu se drží se sportovní grácií. Z tempa ho dokáže rozhodit opravdu jen větší výmol.

Líbí se nám možnost úplného vyřazení stabilizačního systému z provozu, kterou dnes umožňuje jen málo automobilů. Poté se projeví přísné neutrální chování, které je zejména u předokolky velmi žádané.

Pro rychlou jízdu doporučujeme zvolit mód Sport, který se aktivuje stisknutím příslušného tlačítka na středovém panelu, hned vedle řadicí páky. Rázem dojde k přemapování plynového pedálu, takže reakce motoru jsou bezprostřední. Charakter změní i posilovač řízení, který je výrazně tužší. O kdovíjaké komunikativnosti sice nemůže být řeč, pocitově se ale řidič lépe spojí s podvozkem potažmo celým autem.

Vedlejší efekty si Peugeot 308 GT nechává pouze pro řidiče a posádku, což potvrzuje změna barvy podsvícení přístrojů v rámci sportovního módu a v neposlední řadě také sportovní zvuk linoucí se z reproduktorů audiosoustavy.

Resumé

Pugeot 308 GT SW 2.0 Blue HDI může být horkým kandidátem na rychlý rodinný vůz nižší střední třídy pro zákazníky, kteří si občas rádi vychutnají dynamickou jízdu a zároveň jim záleží na určité originalitě vozu. Oproti konkurenci se 308 GT lépe cítí na kvalitním asfaltu a silnou stránkou je i hladce řadící převodovka při běžné jízdě.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

133 / 3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 2000

Maximální rychlost (km/h):

218

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,8 / 3,7 / 4,1

Velikost zav. prostoru (l):

610

Objem nádrže (l):

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1595

Nosnost (kg):

425

Základní cena (kč):

609 500 (308 GT SW 1.6 THP, akční cena)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

686 000

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 BlueHDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -