Peugeot 308 SW 1.2 Pure Tech EAT6 - optimalizováno pro rodinu (TEST)

Testy
18.01.2015

F T G

Peugeot 308 SW 1.2 Pure Tech EAT6 - optimalizováno pro rodinu (TEST)

Atraktivní Peugeot 308 SW se chlubí nejen objemným zavazadelníkem, ale také úspornými motory. Velkou čest však tomuto modelu dělá i agilní podvozek a kvalitně zpracovaný interiér. Jak jezdí toto kombi s povedeným benzinovým tříválcem 1.2 Pure Tech 130 a automatickou převodovkou?

Vnitřní prostor modelu 308 SW hraje na noty evropským zákazníkům, kteří rovněž ocení solidní komfort na zadních sedadlech. Modulární platforma EMP2 koncernu PSA totiž umožnila prodloužit rozvor náprav o 110 milimetrů. To se podepsalo nejen na větším prostoru pro kolena cestujících vzadu (+30 mm), ale také zavazadelníku o objemu 610 litrů.

Za necelý padesátitisícový příplatek (oproti variantě hatchback) dostává zákazník skvěle zpracovaný rodinný vůz, který dokáže oslovit zákazníky i svým elegantním designem. Originalita je oproti německým konkurentům zjevná a to platí nejen pro exteriér, ale také interiér. Přístrojové desce dominují ostře řezané tvary a také centrální displej natočený směrem k řidiči. Ten se jmenuje i-Cockpit a nenajdete na něm žádná hardwarová tlačítka. Vše se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky či tlačítek umístěných po stranách barevného displeje.

Jedinečně působí také přístrojový panel, který je umístěn dále, než je tomu běžné u jiných automobilů. Výhodou je snadnější ostření na dva hlavní budíky. Otáčkoměr s ručičkou běžící proti směru hodinových ručiček považujeme za výstřední záležitost. Trochu zamrzí fakt, že při určitém nastavení volantu brání horní věnec výhledu na kruhové přístroje. Výhodou je naopak malý průměr volantu, který zrychluje manévrování s vozem.

Tříválec 1.2 Pure Tech tentokrát s automatem

Přeplňovaný benzinový tříválec s označením 1.2 Pure Tech je podle nás jednou z nejlepších současných motorizací koncernu PSA. Peugeot se netají tím, že tento motor má v souvislosti s přísnou normou Euro 6 nahradit starší přeplňovaný motor 1.6. Motor se chlubí nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min a největším točivým momentem 230 N.m. Ten je k dispozici již při 1750 ot/min.

Okamžitě po ujetí prvních pár metrů s tímto kombíkem nám bylo jasné, že motor nebude trpět nedostatkem dynamiky. Není se co divit, vždyť Peugeot tímto motorem osadí i větší modely 508 a 5008. Tato jedna-dvojka běží velice kultivovaně a přitom spotřebuje jen o něco málo více paliva, než diesel. Oproti němu má nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějšího a na údržbu dražšího naftového motoru.

Nenechte se ale mýlit, i maloobjemový přeplňovaný motor má svá specifika. Řidič se musí smířit se znatelným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách. Pokud po motoru budete chtít hodně zábavy, je nutné nechat pár minut dochladit turbodmychadlo, než zhasnete motor. Tím si ušetříte peníze za relativně drahou opravu a prodloužíte životnost pohonné jednotky. Právě životnost je mimochodem rovněž neprobádanou veličinou.

Premiéru v naší redakci slaví tento motor ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou. Tato převodovka se ještě dodává v kombinaci s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 Blue HDI 150 k. Nový šestistupňový automat pochází z dílen Aisinu a je docela slušně vyladěný snad pro všechny jízdní režimy.

Příjemným překvapením je chování převodovky při sportovnější jízdě. Manuální mód totiž funguje opravdu skvěle. Rychlostí řazení šlape na paty dvouspojkové převodovce DSG od koncernu VW. Chybět někomu mohou snad jen pádla pod volantem, které Peugeot bohužel nenabízí ani za příplatek. Nevýhodou převodovky je také občasné cukání při popojíždění.

Příjemně nás překvapila spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 6,3 l/100 km, při defenzivním stylu jízdy však palubní počítač ukázal hodnoty začínající pětkou. Ve městě je nutné počítat s průměrem 7,5 l/100 km. Při jízdě po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h (2700 ot/min) pak spotřebuje 6,8 l/100 km.

Agilní podvozek

Peugeot 308 s motorem 1.2 Pure Tech se chlubí velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Nabízí vynikající stabilitu a to nejen v zatáčkách, ale i při vysokých rychlostech na dálnici. Zároveň se dokáže velmi dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic.

Řízení řidiči poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu a je citlivé i kolem středové pozice. Elektrický posilovač navíc není přehnaně přeposilovaný. V kombinaci s relativně malým volantem je tento Peugeot zkrátka jedna radost řídit. A to ať už ve městě nebo oblíbených okreskách při cestě na chalupu.

Náklony karosérie nejsou nikterak dramatické, tělo posádky navíc spolehlivě podrží sedadla s dostatečným bočním vedením. Brzdy jsou velice účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Ocenili bychom snad jen jejich lepší dávkovatelnost.

Resumé

Přestože obecně platí, že automatická převodovka lépe koresponduje s naftovými motory, s ohledem na přeplňování a tedy i velký točivý moment v nízkých otáčkách u testovaného tříválce 1.2 Pure Tech se jedná o skvělou kombinaci pro zákazníky preferující komfort. Peugeot 308 SW 1.2 Pure Tech EAT6 je tedy plnohodnotným rodinným vozem vhodným pro různorodé cestování. S ohledem na nižší pořizovací cenu, kultivovaný chod a jen o něco málo vyšší spotřebu v porovnání s naftovou motorizací 2.0 HDI, je pro nás testovaný tříválec jednoznačnou volbou.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 308 SW 1.2 Pure Tech EAT6

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1199

Válce:

3

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

96 / 5500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

230 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

198

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,5 / 4,4 / 5,2

Velikost zav. prostoru (l):

610

Objem nádrže (l):

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1420

Nosnost (kg):

440

Základní cena (kč):

412 000 (1.2 Pure Tech 110 k, Access, akční cena)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

493 500 (1.2 Pure Tech EAT6, Active, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308
Karosérie:Kombi
Motor:1.6 THP
Palivo:benzín
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -