Automaticky bokem - Subaru BRZ AT (TEST)

Testy
18.01.2015

F T G

Automaticky bokem - Subaru BRZ AT (TEST)

Subaru BRZ se prodává i s automatickou převodovkou. A u nás dokonce lépe, než s manuálem. Vyzkoušeli jsme model, který byl navíc vybaven sadou sportovních dílů přímo od STI (Subaru Technica International).

Subaru BRZ jsme testovali v minulém roce stejně jako Toyotu GT86. Oba tyto modely byly vybaveny sympatickým manuálem, který podtrhoval mechanickou zábavu za volantem. Příliš jsme ani nepřemýšleli o tom, jaké by to mohlo být, kdyby byl motor spojen s automatickou převodovkou.

Až při národní premiéře nového Subaru WRX STI jsme okusili automat v lehkém BRZ. Jezdilo se sice na letišti, ale také na mokru a my jsme zjistili, že automat není vůbec špatný. Proto jsme se rozhodli tuto hravou zadokolku od Subaru podrobit našemu testování. A jaké jsou dojmy?

Sportovní paket STI

Nebudeme chodit kolem BRZ s metrem v ruce, vždyť ho dobře známe z předchozího testu. Nejen na fotkách je ale námi testované kupé tak nějak atraktivnější. Čím to asi bude? Jenom drobným vylepšením. Dovozce Subaru si s tímto kouskem trochu pohrál a obohatil ho o efektní spoilery a boční prahové lišty z nabídky STI.

Nechybí ani tzv. Gurneyho lišta, jenž zdobí zadní křídlo na víku kufru. Pozor, nejde ale jen o parádu, právě ta má optimalizovat proudění vzduchu kolem auta. Tím přispívá k zlepšení přítlaku na zadní nápravě pro ještě lepší stabilitu auta.

Vnitřek vozu je účelný a trochu minimalistický s řadou klasických kolébkových ovladačů. Žádné další prvky paketu STI zde nenajdete, ten se soustředil především na vylepšení jízdních vlastností a stability. Opět chválíme solidní zavazadlový prostor.

Přeci jen je tady ale jedna změna oproti posledně testovanému BRZ. Tou je pochopitelně hlavice řadicí páky, tedy spíše voliče automatické převodovky, který se však jako standardní řadicí páka tváří. A pak jsou ještě pod volantem pádla pro manuální řazení. Tak rychle za volant!

Dobře nakročeno

V benzinové sportovní zadokolce s atmosférickým motorem a nízkou pohotovostní hmotností působí automat poněkud nepatřičně. Nemá smysl toto spojení soudit, dokud se s autem skutečně neprojedeme.

Šestistupňová automatická převodovka disponuje klasickým hydrodynamickým měničem. Nechybí ji sportovní mód (viz tlačítko sport na středové konzole) ani možnost manuálního řazení, buď pomocí samotného voliče, nebo prostřednictvím zmiňovaných pádel pod volantem. Při běžné jízdě převodovka velmi dobře řadí vyšší rychlosti a to zejména platí o sportovním módu. Přeřazení probíhá rychle a bez jakéhokoliv škubnutí.

Režim sport navíc nabízí tzv. blokování převodového poměru, čímž dojde k ostřejší reakci na pohyb plynového pedálu bez jakýchkoliv známek prokluzování. Podřazování při běžné jízdě už tak přirozený není, ale automat to i tak zvládá se ctí a jízda po městě je od dost komfortnější, než s manuálem. O to tady ale u BRZ nejde a tak jsme začali tlačit na pilu a prověřili automat při dynamické jízdě.

Na automatu máme zařazený manuální mód a necháváme motor vytočit až do omezovače. K našemu překvapení se žádné samovolné přeřazení na vyšší stupeň nekoná a my jsme nuceni tento úkon udělat samy. Bravo! Při podřazování se převodovka snaží dávkovat meziplyny, bohužel se trefí jen občas. Reakce na povely páčkami jsou někdy opožděné a nepřesné, což dojem z jízdy částečně degraduje.

Navíc máme pocit, jakoby se z motoru trochu vytrácel výkon, což může být dáno hydrodynamickým měničem. Ano, jsou to subjektivní dojmy a rozdíl oproti manuálu není takový, ale přesto fajnšmekrům může kazit náladu. Svůj podíl na tom mají i delší převody oproti manuálu. S ohledem na poměrně vysoko posazený největší točivý moment 205 N.m při 6400-6600 ot/min by si vůz zasloužil spíše kratší odstupňování, což jsme namítali i u verze s manuálem.

I zde tedy platí, že je motor potřeba točit a točit. Optimálně nad 5000 ot/min a pak z něj dostanete to nejlepší. Fajn je, že vám i varianta s automatem nabídne bezprostřední reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Žádnými negativními efekty turbodmychadel tato atmosférická jednotka samozřejmě netrpí. Při 130 km/h motor točí 2700 ot/min na šestý stupeň.

Spotřeba se pohybuje mezi 7-8 l/100 km, pokud budete jezdit sportovně, počítejte s odběrem 11 litrů. Nad 15 l/100 kilometrů se dostanete snad jen na okruhu a to je skvělý výsledek. Ekonomická jízda naopak srazí apetit motoru i pod sedmilitrovou hranici. Tohle auto zkrátka nikoho nezruinuje.

Za zmínku rozhodně stojí příplatkový tlumič výfuku. Stojí přes 17 tisíc korun a oproti tomu sériovému nabízí o poznání lepší akustický zážitek. Motor s nejvyšším výkonem 147 kW při 7000 ot/min budete milovat, pokud se s ním naučíte žít. V nízkých otáčkách je poměrně živý, pak ale výkon poleví, a tak se budete střednímu pásmu vyhýbat, co to půjde. Vyšší otáčky však znamenají euforii.

Stabilita nad hravostí

Hravý podvozek standardního BRZ byl u námi testovaného modelu vyšperkován o několik funkčních prvků z dílny STI. Jedná se především o výztuhu, která spojuje karosérii s nápravnicí, dále ramena s pevným uložením, jež zajišťují lineární funkci odpružení v zatáčkách a zároveň dokonalé vedení stopy. Tyto ramena byly ještě vzadu doplněny podélnými rameny s unibalem, které zlepšují trakci při zatáčení. Přesnost řízení a tuhost karosérie ještě více umocní flexibilní rozpěrná tyč.

Trochu jsme se obávali toho, jaké změny jízdních vlastností tyto úpravy přinesou. Podvozek je totiž to poslední, co bychom u BRZ měnili. Přináší totiž řidiči neskutečnou radost z jízdy. V kombinaci s lehkým vozem se můžete prohánět driftem snad v každé zatáčce a nemusíte u toho jezdit kdovíjak rychle.

Prvním dojmem z jízdy je tužší podvozek. I tak ale lépe absorbuje nerovnosti a tolik se neotřásá. Stabilita v zatáčce je o kus lepší. Neznamená to však, že se za volantem nebudete bavit. Jen prostě toto BRZ zvládá čistou stopu lépe, než standardní provedení. Pokud však budete tlačit na pilu, auto se snadno nechá přemluvit ke kontrolovaným smykům.

Tohle BRZ je zkrátka ještě přesnější a lépe ovladatelné, ale umí být i docela rychlé. To využijete hlavně na okruhu, pro radovánky na běžných silnicích vám klidně postačí sériová verze bez úprav.

Resumé

Subaru BRZ s automatickou převodokou ocení nadšenci, pro které je prostě automat modla. Zvolit automat je rozumné snad i tehdy, když často potřebujete brázdit město křížem krážem a nechcete se vzdát zábavného auta pro víkendové radovánky. Těm, kteří se chtějí co nejlépe naučit ovládat sportovní zadokolku nebo se za volantem prostě jen bavit, však doporučujeme, nákup BRZ se standardním manuálem. A za ušetřené peníze klidně i s tuningem od STI!

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Subaru BRZ 2.0i Sport 6AT

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147/ 7000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

205 / 6400-6600

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

9,6 / 5,7 / 7,1

Velikost zav. prostoru (l):

243

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1328-1364

Nosnost (kg):

336

Základní cena (kč):

709 000 (2.0R Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

Cena testovaného vozu (kč):

+ STI díly

709 000

861 000

100 268

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:BRZ
Karosérie:Kupé
Motor:2.0i
Palivo:benzín
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -