Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - národní zájem (TEST)

Testy
18.01.2015

F T G

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - národní zájem (TEST)

Do naší redakční garáže zaparkovala nejrychlejší naftová Octavia z Mladé Boleslavi – Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG ve variantě sedan. Je to zajímavá kombinace, sedan je o pár kilo hubenější než provedení kombi a hlavně námi testovaný vůz disponoval automatickou převodovkou DSG. To, že Octavia RS III. generace je povedené auto, jsme již zmiňovali v letním testu kombíku RS. Můžeme to samé říci i o sedanu s převodovkou DSG?

Design

Octavia RS 2.0 TDI pochopitelně není ryzí sportovní auto, ale spíše pseudosporťák. V tomto testu však mimo jiné ukážeme několik sportovních charakteristik, o které současná generace zbohatla. Začněme od základu, kterým je design. Obecně se koncern VW chlubí velmi líbivým designem, jinak tomu není ani u Octavie RS. Oblejší tvary dodávají autu dynamický vzhled, který na víku kufru „narušuje“ přítlačné sportovní křídlo.

Není to „žehlicí prkno“ jako známe ze Subaru WRX STi, ale rozhodně je vidět a podtrhuje sportovnost vozu. Ostatní řidiči, kteří jedou za vámi, křídlo rozhodně nepřehlédnou, stejně jako znáček VRS, reflexní pás přes celý nárazník a dvojitý difuzor výfuku, podobný jaký známe například z Hondy Civic. Bohužel v těchto zimních měsících se vám bude kouřit pouze z levé části difuzoru, ten pravý je na okrasu.

A jak poznat vůz z přední části? Představte si, že jedete po okresce svých 90km/h na spotřebu a zezadu se na vás nalepí octavia. Říkáte si další obyčejná škodovka… Ale tato octavia má na lesklé černé masce znak VRS, masívní mřížku pod SPZ a její dravost podtrhuje diodový pás v dolní části předních světel. A pokud zrovna zastavíte v další obci a dáte si u cesty párek v rohlíku, tak zrovna projíždějící RSo vás osloví viditelnou nižší světlou výškou a příplatkovými koly z lehké slitiny „GEMINI“ o rozměru 18 palců.

Interiér

Ale dost už bylo koukání, pojďme projíždějící RS zastavit a vyzkoušet jeho vlastnosti. První, čeho si všímáme po usednutí, je v dolní části zploštělý volant se znakem VRS, který lze dostatečně přitáhnout k tělu. Ale to, co nás asi nejvíce uchvátilo, jsou sportovní kožená sedadla. Mají dobré boční vedení, optimální tuhost. Po každém dalším usednutí si vždycky řeknete „ty sedadla dělali inženýři ve Škodovce přesně pro nás“. A jako bonbónek je nádherné propojení opěradla s opěrkou hlavy.

Rozhlížíme se a všímáme si ostatních sportovních prvků, zejména černého střešního potahu, RS červeného prošití sedadel a volantu nebo chromových pedálů. Dominantou středového panelu je skvěle padnoucí řadička, před kterou se nachází oranžově podsvícené tlačítko VRS.

Oči pomalu zvedáme výše, až se zastavíme u velkého displeje – Columbus. V tu chvíli v nás projede několik blesků ze strachu, že nám ho zase ukradnou. Ale konečně škodovka zabojovala proti nenechavcům. Současný Colombus totiž nemá význam krást, protože „střeva“ jsou v kastlíku u spolujezdce a vy vidíte pouze LED displej. Nový Colombus neztratil nic na funkčnosti ani praktičnosti. Naopak, celé auto ovládáte právě zde (nastavení osvětlení, jízdní režimy atd.). Můžeme říci, že supluje MAXI DOT u předešlých generacích s rozdílem pár vychytávek navíc. Velice podařená je grafika a propojení se sound systémem Canton, který nabízí 8 standardních reproduktorů + jeden centrální, externí zesilovač a subwoofer.

Motor a převodovka

Mačkáme tlačítko start a na palubním počítači MAXI DOT nás vítá v barevném provedení VRS. Rozezní se dieselový agretát 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 135KW, krouticím momentem 380Nm/ot/min a 129g/km CO2 (poznámka pro Fleet manažery v korporacích).

Motor je ve volnoběžných otáčkách docela kultivovaný. Na řadící páce volíme D a rozjíždíme se. Po rozjezdu a ujetí několika málo kilometrů je jasné, že motor výjimečně kultivovaný není, značná část vibrací jde však na vrub syrovosti auta (auto má najeto pouhých 3000km), ale také převodovce DSG. V některých situacích DSGéčko motor podtáčí a setrvačník nezvládá pohlcovat veškeré vibrace, které jsou pak ve voze cítit. Tak například v mírném kopci při rychlosti 55km/h s klidem zařadí 5. rychlostní stupeň a otáčky se převalují okolo 1200ot/min.

Na druhou stranu musíme říct, že DSG je jedna z nejrychlejších automatických převodovek v sériovém provedení (kromě supersportovních vozů) a i při mírném sešlápnutí plynového pedálu převodovka ve zlomku vteřinky reaguje a podřadí na nižší rychlostní stupeň. Připadá mi to, jakoby už DSG předem vědělo, kdy chcete sešlápnout plynový pedál, protože ta reakce je překvapivě rychlá.

Ano, DSG je skvělá převodovka, ale daleko důležitější je správné sladění s motorem. Nebudu vás napínat – povedlo se. Řazení velice slušně spolupracuje s motorem. Při přeřazení a rozjezdu je přechod řazení hladký a plynulý.

Chcete zažít sportovní svezení – pár tipů jak mačkat správné tlačítko

Když jsme v předchozích kapitolách popisovali, že před řadičkou je tlačítko VRS, tak jsme se více o něm záměrně nezmiňovali. Toto tlačítko si zaslouží samostatnou kapitolu. Proč? Protože ho v běžné octavii nenajdete. Po zmáčknutí tlačítka VRS se ještě nic neděje, pouze se vám nabídnou tři jízdní režimy pevně přednastavené (Normal, Sport, Eco) a jeden volitelný (Individual).

Podle zvoleného režimu upravujete několik prvků – motor, převodovka, Start-Stop, zvuk motoru, posilovač řízení, adaptivní tempomat, světlomety, přitahování bezpečnostních pásů a Climatronic. Nemohu se dočkat a jako první volím režim sport. Tento režim drží motor v otáčkách, využívá veškerého výkonnostního potenciálu a řízení je výrazně tužší, ale bohužel stále s minimální zpětnou vazbou od předních kol. Vypíná se adaptivní tempomat a světlomety reagují menší variabilitou, abychom při rychlé jízdě neoslňovali ostatní „závodníky“.

Emoce a adrenalin do vás prostupují vesmírnou rychlostí. Ale něco nám tu chybí… Zvuk motoru, sešlápneme plynový pedál na podlahu a už to slyšíme! RSo opouští dětství a vstupuje do puberty - zvuk značně přidává na důrazu. Jen škoda, že to slyšíme jen my uvnitř a neslyší to ostatní osazenstvo na okresce, například zemědělci, kteří právě připravují půdu na zimu ve svých traktorech. Zvuk osmiválce se totiž line s reproduktorů audiosystému.

Zastavujeme na odbočce k polní cestě, vydýcháme se a volíme optimální režim pro každodenní jízdu – režim normal. Teď si už vychutnáváme čerstvě zoranou krajinu a endorfiny se vyplavují. Zastavujeme na dalším sjezdu k polní cestě, a přestože nejsme zastáncem zelené barvy, volím režim eco. Motor pracuje s nižšími otáčkami, řízení je velice lehké až přeposilované, dochází k vypnutí natáčení světlometů do zatáčky. Zkrátka nic výjimečného, co bychom od tohoto režimu čekali.

Ovšem velké překvapení přijde v momentě, kdy dojíždíme auto jedoucí před námi a pouštíme pedál plynu. Okamžitě padají otáčky do volnoběžného režimu (ti z vás, kteří jste někdy jeli Wartburgem, tak vám to něco připomene). Ano, auto se chová jako volnoběžka. Ovšem k dojížděnému autu se blížím velice rychle, protože nebrzdí motorem. Lehce tedy sešlápneme brzdový pedál a převodovka okamžitě reaguje zařazením rychlostního stupně a teď už auto motorem brzdí.

Až po opětovném sešlápnutí a puštění plynového pedálu se aktivuje volnoběžka. Výhodu to má pro ekology, šetříte prostředí emisemi a pro vás to má význam „šetřením“ opotřebení motoru. Nevýhodný dopad to bude mít na vaši peněženku v podobě brzdového obložení. Diskutabilní je použití tohoto režimu na dálnici. Opouštíme okresky a vjíždíme na nejbližší dálniční přivaděč.

Rozjedeme se na 130 – 140km/h v levém pruhu a dojíždíme auto přede mnou. Pustíme plynový pedál, otáčky padají do volnoběžného stavu. Auto před vámi zpozoruje dravou přední masku RSa a odbočí do pravého jízdního pruhu. Vy sešlápnete plynový pedál a teď nastává kámen úrazu. Abych rozpohyboval celé hnací ústrojí automatické převodovky, musíme sešlápnout plynový pedál daleko hlouběji než v jiném jízdním řežimu. Tento režim nezavrhujeme, ale doporučujeme ho používat na opravdu klidnou a hlavně plynulou jízdu.

Podvozek a brzdy

Dálnice je nuda v Brně. Opět sjíždíme z dálnice a volíme klikatou okresku. Režim sport je samozřejmostí a jen ten nám dovolí vychutnat si zatáčky. Je znát, že jedeme sportovnějším vozem. Tuto silnici máme najetou běžnou octavií, ale RSem jsme o pár desítek km/h rychlejší. Auto dostáváme na limit, čekáme nedotáčivost těžkého motoru, ale nic se neděje. Podvozek zvládá bravurně naše příkazy. Brzdy mají rychlý nástup a po několika ostrých „brzdách“ jsme nezaznamenali vadnoucí účinek, což u téměř 1,4t vážícího auta vítáme.

Resumé

Opět nám Škoda Octavia RS dokázala své opodstatnění. Můžete vyjet o víkendu s rodinkou na výlet za slušných 5l nafty na 100km. A přes týden, až pojedete z práce, si můžete užít sportovní jízdu opět za přijatelných cca 8l. Je to opravdový kompromis pro běžnou a sportovnější jízdu za solidní peníze. Vždyť základní verze námi testovaného vozu začíná na 648 900,- Kč. Bravo!

Tým AUTOiNDEX.cz

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

135 / 3500-4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

380 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

230

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,9 / 4,3 / 5,0

Velikost zav. prostoru (l):

590

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1460

Nosnost (kg):

542

Základní cena (kč):

648 900 (RS 2.0 TSI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

658 900 (RS 2.0 TDI)

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia
Karosérie:Sedan
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -