Citroen C4 1.2 Pure Tech 130 - dokonalý upgrade (TEST)

Testy
06.01.2015

F T G

Citroen C4 1.2 Pure Tech 130 - dokonalý upgrade (TEST)

Přestože současná generace modelu C4 již pomalu vyhlíží svého nástupce, oblíbený citroen dostal nový benzinový tříválec 1.2 Pure Tech 130 koncernu PSA. Tento motor je určený i pro modely střední třídy a zaslouží si velkou pozornost.

Výrobce o nástupci C4 prozatím nemluví a do teď není jasné, zda se dočkáme zcela nového modelu nebo pouze modernizovaného provedení. Citroen C4 je na trhu již čtyři roky, ale stále vypadá moderně a elegantně zároveň. Vnitřek stále působí velice kvalitním dojmem a originální přístrojová deska se jen tak neokouká.

Vpředu je místa dostatek i pro urostlé postavy vzadu je to o poznání horší. Zadní sedadla totiž nejsou zrovna příkladem pohodlného sezení a to zejména s ohledem na omezený prostor v podélné části. Zavazadlový prostor o objemu 380 litrů je slušný, jeho využitelnost by mohla být lepší. Kufr například trpí poměrně vysokou nakládací hranou a menším vstupním otvorem. Dnešní hatchbacky toho v tomto ohledu zkrátka nabídnou o něco více.

Konvenční exteriér C4 je příkladem spíše německých zvyklostí, než francouzské odvázanosti. A nutno dodat, že v tomto segmentu tomu není na škodu. Agresivně vyhlížející přední světlomety citlivě navazují na chromové logo značky, které slouží zároveň jako gril a pohledný přední nárazník s citlivě zakomponovanými mlhovkami zasahuje až do výšky kapoty.

Pocit dynamičnosti nás neopouštěl ani při pohledu na boční profil vozu. Výrazné prolisy nalezneme ve spodní i horní části dveří. Poněkud zvláštně ovšem na voze působí menší kola a to s ohledem na celkové rozměry automobilu.

1.2 Pure Tech 130 – motorů král

Hlavním důvodem redakčního testu tohoto modelu a zároveň největším překvapením byl jednoznačně přeplňovaný benzinový tříválec s označením 1.2 Pure Tech 130. PSA se netají tím, že tento motor má v souvislosti s přísnou normou Euro 6 nahradit starší přeplňovaný motor 1.6.

Už po ujetí prvních pár metrů nám bylo jasné, že motor nebude trpět nedostatkem dynamiky. Spíše naopak. Vysoká hodnota největšího točivého momentu 230 N.m při 1750 ot/min je solidním předpokladem pro dynamickou jízdu stejně jako nejvyšší výkon 96 kW při 5500 ot/min.

Jedna-dvojka běží velice kultivovaně a přitom spotřebuje jen o kapku více paliva, než diesel. Oproti němu má nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějších naftových motorů.

Nenechte se ale mýlit, i maloobjemový přeplňovaný motor má svá specifika. Řidič se musí smířit se znatelným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách.

Pokud po motoru budete chtít hodně zábavy, je nutné nechat pár minut dochladit turbodmychadlo, než zhasnete motor. Tím si ušetříte peníze za relativně drahou opravu a prodloužíte životnost pohonné jednotky. Právě životnost je mimochodem rovněž neprobádanou veličinou.

Příjemně nás překvapila spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 5,5 l/100 km, při defenzivním stylu jízdy však palubní počítač ukázal hodnoty začínající čtyřkou. Ve městě je nutné počítat s průměrem 7,0 l/100 km. Při jízdě po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h (2700 ot/min) pak spotřebuje kolem 6,5 l/100 km.

Cestou necestou

První generace Citroënu C4 se snažila přiblížit jízdními vlastnostmi německé konkurenci, což se ve výsledku ukázalo jako fatální chyba. Tuhé stabilizátory a dlouhý zdvih tlumičů zapříčinily všudypřítomné a velmi nepříjemné rázy do karoserie spolu s nejistým kousavým chováním při snaze jet na limitu.

Druhá generace si naštěstí na nic nehraje. Naladění podvozku je jednoznačně měkčí a výraznější náklony karosérie v zatáčkách vykoupí jízdní komfort na nerovnostech. Nečekejte od auta přehnanou houpavost či nejistotu zaoceánského parníku, ale jsme přesvědčeni, že C4 bude to poslední auto ve třídě, které by ve vás vzbuzovalo chuť zvyšovat rychlostní tempo na klikaté okresce. Je to trochu škoda, protože skvělý motor 1.2 Pure Tech 130 by se malému sportování rozhodně nebránil.

Pokud by se v Citroënu podařilo lépe utlumit aerodynamický svist a hluk od podběhů, byla by C4 takřka ideálním vozem na dlouhé cesty. Pohodlí je totiž na opravdu vysoké úrovni. Skvělá jsou například sedadla s dostatečným bočním vedením, který nechybí masážní funkce. To platí i pro sedadlo spolujezdce. V této třídě neobvyklé, nemyslíte?

Resumé

Povedený motor Citroen C4 doslova nakopl a dostává z něj opravdu to nejlepší. I přes horší odhlučnění motorového prostoru, kterým tato generace trochu trpí, neruší posádku nadměrným hlukem. Zároveň je svižný a úsporný. Implementovat novou pohonnou jednotku do staršího modelu bylo tedy úspěšným upgradem stávající generace komfortní „cé-čtyřky“.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroen C4 1.2 Pure Tech 130

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1199

Válce / ventily:

4 / 3

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

96 / 5500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

230 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

199

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,9 / 4,2 / 4,8

Velikost zav. prostoru (l):

380

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1205

Nosnost (kg):

585

Základní cena (kč):

299 900 (1.4 VTi 95 MAN, Attraction, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

374 900 (Tendance, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4
Karosérie:Hatchback
Motor:1.2 PureTech
Palivo:benzín
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -