Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI - klidný ekonom (TEST)

Testy
22.10.2014

F T G

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI - klidný ekonom (TEST)

Sympatický Peugeot 308 SW nabízí širokou škálu různě výkonných motorizací. Nechybí dynamicky laděný model s relativně silným naftovým dvoulitrem pod kapotou ani úsporný rodinný vůz pro ekonomicky smýšlející zákazníky, který jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Všechny modely 308 SW mají jedno společné. Peugeot je totiž nikterak neoznačuje různými přívlastky. Pravdou je, že většina dieselových motorizací nese předponu „Blue“, platí to však například i pro výkonný motor 2.0 BlueHDI s nejvyšším výkonem 150 koní. Ten sice na první pohled od slabších variant nerozeznáte, v rámci sportovního režimu však dokáže slušně potrápit třeba i naftovou Octavii Combi RS.

My jsme však zkoušeli Peugeot z opačné strany nabídky. Jednalo se o 308 SW 1.6 BlueHDI, který je tak úsporný, že by ho vývojáři škodovky klidně nazvali Greenline. Peugeot se ale skromně drží svých pravidel a ví, co dělá. V nabídce má totiž ještě další dvě výkonové varianty vznětového motoru 1.6, ze které je 115 koňová varianta ta nejúspornější.

1.6 BlueHDI – rodinné optimum?

Námi testovaný model byl vybaven pohonnou jednotkou 1.6 BlueHDI s nejvyšším výkonem 88 kW při 3500 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. a představuje solidní předpoklad pro svižné svezení. Nový turbodiesel splňuje přímou emisní normu Euro 6.

Po naftovém dvoulitru je i testovaná šestnáctistovka dalším motorem, který využívá vstřikování močoviny do selektivního katalyzátoru pro snížení emisí oxidu dusíku. Už tedy žádný filtr pevných částic. Bezúdržbový však ani tento systém není. Potřebuje totiž doplňování a výměnu močoviny podle stáří a najetých kilometrů.

Motor 1.6 BlueHDI vyniká kultivovaným během a dobře zatahuje již od 1300 ot/min. Kvůli poměrně dlouhému zpřevodování šestistupňové převodovky se sice nejedná o kdovíjakého trhače asfaltu, na svižnou jízdu ale motor stačí. Horší je to při plně naloženém vozu, kdy automobilu snadno dochází dech například v táhlém dálničním stoupání. Předjížděcí manévry tedy vyžadují opatrnost a předvídání.

Při dálniční 130 km/h rychlosti točí motor 1900 ot/min s pozitivním vlivem na spotřebu pohonných hmot a také akustiku uvnitř vozu. Právě odhlučnění interiéru je jednou ze silných stránek vozu, stejně jako příznivá spotřeba paliva. Na dálnici není problém jezdit kolem 5 l/100 km, mimo město pak spotřeba klesá i pod hranici 4 l/100 kilometrů. Ve městě se nedostanete přes 6 l/100 km a opravdu rychlá jízda znamená kombinovanou hodnotu spotřeby 6,2 l. Bravo!

O jízdních vlastnostech Peugeotu 308 SW jsme toho napsali již dost, a tak jen ve stručnosti. Opět musíme vyzdvihnout kvality naladění podvozku, který vpředu využívá vzpěry MacPherson a vzadu torzní příčku. Podvozek dobře funguje na kvalitních silnicích a trochu bojuje s nekvalitním povrchem. Celkově ale nabízí skvělou stabilitu a minimální náklony karosérie v zatáčkách. Škoda jen těch rázů od kol při přejezdu větších nerovností.

Řízení je příjemně strmé a v kombinaci s volantem s malým průměrem zajišťuje dobrou ovladatelnost. Ocenili bychom snad jen lepší zpětnou vazbu, kterou trochu kazí příliš účinný posilovač řízení.

Komfort pro posádku

Za rodinnou variantu kombi si zákazník připlácí kolem 40 tisíc oproti modelu hatchback. Na rozdíl od hatchbacku samozřejmě dostanete prostornější automobil, který svým vnitřním prostorem vyhoví i náročným zákazníkům. Peugeot postavil SW na modulární platformě EMP 2 koncernu PSA, která umožnila zvětšit rozvor náprav o zajímavých 110 milimetrů.

Díky tomu má zavazadelník velmi slušný objem 610 litrů a před koleny zadních cestujících vznikl nezanedbatelný prostor pro pohodlné cestování. Pochvalu si zaslouží zmiňovaný zavazadelník a to nejen za svůj objem, ale především perfektní využitelnost. Nákladová hrana je příjemně nízko a rovná plocha po sklopení zadních sedadel umožňuje bezpečnou fixaci rozměrného nákladu. Maximální objem pak činí 1660 litrů.

Přístrojové desce dominují ostře řezané tvary a také centrální displej natočený směrem k řidiči. Ten se jmenuje i-Cockpit a nenajdete na něm žádná hardwarová tlačítka. Vše se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky či tlačítek umístěných po stranách barevného displeje.

Originálně působí také přístrojový panel, který je umístěn dále, než je tomu běžné u jiných automobilů. Výhodou je snadnější ostření na dva hlavní budíky. Otáčkoměr s ručičkou běžící proti směru hodinových ručiček považujeme za výstřední záležitost. Trochu zamrzí fakt, že při určitém nastavení volantu brání horní věnec výhledu na kruhové přístroje.

Resumé

Rodinné kombi 308 SW 1.6 BlueHDI je levnější alternativou k nedávno testovaným dvoulitrům HDI. Oproti nim nabízí o něco levnější provoz a nižší pořizovací cenu. Dynamika je pochopitelně na nižší úrovni, pro běžnou jízdu však stačí. Otázkou zůstává, zda nezvolit levnější benzinovou variantu 1.2 PureTech 130 k, která se chlubí o něco lepší jízdní dynamikou a vyšší spotřebu pak skvěle vyváží příznivá pořizovací cena.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 k

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

88 / 3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

300 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

194

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,1

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

3,6 / 3,0 / 3,2

Velikost zav. prostoru (l):

610

Objem nádrže (l):

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1475

Nosnost (kg):

395

Základní cena (kč):

407 000 (1,6 HDI, Access, akční cena)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

502 500 (Active, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308
Karosérie:Kombi
Motor:1.6 BlueHDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -