Ford Mondeo Combi 1.6 TDCI - malý motor, velké auto (TEST)

Testy
13.09.2014

F T G

Ford Mondeo Combi 1.6 TDCI - malý motor, velké auto (TEST)

Ford Mondeo je stále ve formě a to i přes chystající se generační obměnu. Zkoušeli jsme model v rodinném provedení kombi s malým naftovým čtyřválcem pod kapotou a manuální převodovkou.

Nová generace mondea by se měla na trhu objevit co nevidět a my už se těšíme na proslýchanou zásadní proměnu. Otázkou ale je, zda se bude jednat zejména o revoluci designu a stylu či o kompletní technologickou změnu. Narovinu říkáme, že současná generace oblíbeného Fordu Mondeo velmi dobře jezdí a to i po letech. Snad se tedy z očekávaného nového mondea nevytratí ten pověstný řidičský duch, který dělá mondeo tím, čím je i po letech – rodinným vozem pro opravdové řidiče.

Vzhled Fordu Mondeo je sice konzervativní, ale stále vyzařuje jakýmsi dynamickým potenciálem. Výhodou karosérie testovaného kombi je pochopitelně objemný zavazadelník o objemu 549 litrů.

Jen pár věcí naznačuje, že by testovaný ford potřeboval omlazovací kůru. Uveďme například poměrně zastaralý displej navigace či palubního počítače. Také některé materiály by zasloužily výměnu. K tomu přidejme i několik ovládacích prvků, jež nejsou zrovna ergonomické. Hodil by se i volant s tlustším věncem. Dobrou zprávou ale je, že se ani při jízdě po městské dlažbě z interiéru nelinou nepříjemné zvuky.

1.6 TDCi – óda na naftu

Hlavním důvodem tohoto redakčního testu byl však malý vznětový motor 1.6 TDCi pod jeho kapotou. Pojďme se podívat, jak funguje v praxi a zda má i v takto relativně velkém voze své opodstatnění.

Vznětový čtyřválec 1.6 TDCi nabízí nejvyšší výkon 85 kW při 4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 270 N.m (290 N.m při overboost) pak vrcholí v rozmezí 1500 – 2250 ot/min. Tyto údaje pochopitelně nikoho asi příliš neoslní a to zejména s ohledem na pohotovostní hmotnost Mondea Combi, která se pohybuje kolem 1,6 tuny. Na druhou stranu motor velmi slušně zatahuje už od nejnižších otáček a například ve městě nabízí velice příjemné svezení.

Pokud nejsou vaše nároky na agilitu kdovíjak velké, budete s dynamikou spokojeni i při jízdě po běžné silnici nebo dálnici. Je pochopitelné, že v rychlostech nad 150 km/h se motoru do vyšších otáček už příliš nechce a to samé platí při jízdě s plně naloženým vozem. V tomto případě je třeba být na pozoru zejména při předjížděcích manévrech.

Zvukový projev charakterizuje typický naftový klapot, kultivovanost motoru je ale velmi slušná. Ford slibuje kombinovanou spotřebu paliva pod hranicí 5 l/100 km, zajímalo nás tedy, jaká je realita. V praxi opravdu není problém jezdit na běžných silnicích za 4,4 l/100 km a ani ve městě se výrazně neodchýlíte od pětilitrové spotřeby. Bravo!

Jízda s tímto motorem ale vyžaduje chvíli zvyku. Motor příjemně táhne již od 1800 ot/min, udržovat otáčky nad 4000 však nemá smysl. Zde už totiž dynamika výrazně ochabuje a vyplatí se tak řadit na další převodový stupeň.

Podvozek stále na výsluní

Ford Mondeo má perfektní schopnost zaujmout kohokoliv, kdo rád řídí. Je to právě podvozek a řízení, které z tohoto modelu dělají zábavné auto. Jízdní vlastnosti mondea se stále řadí na špičku své kategorie a to je s ohledem na stáří této platformy obdivuhodné.

Mondeo se v zatáčkách minimálně naklání a skvěle se drží zvolené stopy. Při rychlém tempu je auto dlouhou dobu neutrální, až v extrémním případě se projeví vrozená nedotáčivost. Obrovské chuti zatáčet zdatně sekunduje povedené řízení, které je přesné, komunikativní s dostatečným množstvím zpětné vazby od kol a chlubí se optimálně nastaveným posilovačem řízení. Pochvalu si zaslouží i převod řízení, jenž je pro vůz této kategorie nastaven tak akorát.

Optimálně naladěné odpružení je další přednost testovaného auta. Tlumiče spolu se zavěšením dobře žehlí výmoly našich silnic a nepřenáší zbytečně rázy od kol do interiéru. Při přejezdu nerovností navíc kola nikterak neodskakují a řidič tedy nemusí dodatečně korigovat směr volantem. Velmi dobře se Ford Mondeo cítí i na dálnici, která asi bude jeho hlavním teritoriem. Při rodinném cestování se chlubí stabilitou a minimální citlivostí na boční vítr.

O zpomalení vozu se dobře starají brzdy. Ty jsou účinné, skvěle se dávkují a nevadnou ani při razantním brzdění. Přehřát jejich sériové kotouče se nám tedy nepodařilo ani při dynamické jízdě. S plně naloženým vozem či významným klesáním rovněž nemají problém.

Resumé

Ford Mondeo Combi 1.6 TDCi je stále skvělou volbou pro prakticky založené zákazníky, kteří na jednu stranu smýšlejí ekonomicky, ale na druhou se nechtějí vzdát zábavy za volantem. Motor je opravdu schopen jezdit doslova za pár kapek nafty a hodnoty spotřeby začínající číslicí tři rozhodně nejsou z říše pohádek. Podvozek rovněž zaslouží slova chvály a jeho potenciál výrazně převyšuje výkon testovaného motoru, což samozřejmě vůbec nevadí. Spíše naopak.

Tým AUTOiNDEX.cz

Ford Mondeo Combi 1.6 TDCi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

85 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

270 / 1500 - 2250

Maximální rychlost (km/h):

185

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

12,1

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,0 / 4,2 / 4,9

Velikost zav. prostoru (l):

549

Objem nádrže (l):

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1505

Nosnost (kg):

760

Základní cena (kč):

647 690 (1.6 EcoBoost Combi, WinnerPlus)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

672 890 (Winner Plus)

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Mondeo
Karosérie:Kombi
Motor:1.6 TDCI
Palivo:nafta
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -