Při vývoji nové alternativy ke kompaktním sedanům bylo hlavním cílem francouzského Citroënu najít to skutečně důležité pro budoucí zákazníky. Výsledkem je zcela nový Citroën C4 Cactus s originálním designem a netradičním komfortem. Výrobce použil nejmodernější technologie a zaměřil se i na příznivé provozní náklady včetně servisních služeb.
Na karosérii asi nejvíc zaujme světová novinka Airbump, což je unikátní plastový systém chránící boční dveře a nárazníky, který spolehlivě ochrání proti nepříjemným odřeninám a nárazům. Airbump se bude dodávat ve čtyřech barevných odstínech a ve spojení s deseti barvami karosérie přináší široké možnosti individualizace. Zajímavě řešená je přední část karosérie s nezvykle rozmístěnými světlomety nebo ztvárnění zadních sloupků zvýrazňujících dynamiku vozu.
Citroën C4 Cactus je dlouhý 416 centimetrů a je postaven na platformě, kterou využívá také crossover Peugeot 2008. Rozvor náprav je 260 cm, tedy o pouhý jeden centimetr méně než u modelu C4, což nabízí dostatečný vnitřní prostor v podélném směru. Téměř shodná je také výška 149 centimetrů a z hlediska stylu tvoří karosérii třetina prosklených a dvě třetiny plných ploch. Díky kratším převisům se kola přesunula až do rohů a to příznivě ovlivnilo vzhled i jízdní vlastnosti.
V interiéru zaujme především přístrojová deska bez přebytečných tlačítek a ovladačů. Na středové desce je jich čtrnáct a prvních sedm slouží pro sedmipalcový dotykový displej ovládající klimatizaci, média, navigaci, nastavení parametrů, telefon, internetové služby a podpůrné prvky řízení. Spodními sedmi tlačítky ovládáte vyhřívání oken, stabilizační systém a výstražné světlomety, případně systém stop/start, je-li jím vozidlo vybaveno dle úrovně výbavy.
U modelů s pilotovanou převodovkou ETG byla tradiční páka převodovky nahrazena systémem Easy Pusch a tento zjednodušený ovladač se skládá z přepínače D, N, a R na spodní části palubní desky včetně ovladačů na volantu pro ruční řazení. Prostor mezi sedadly u vozů s automatickým řazením byl koncipován jako sofa, tedy široké přední sedadlo, navíc v několika barevných provedeních. Airbag spolujezdce je u stropu a při nárazu se rozvine podél čelního skla.
Velká prosklená střecha nepotřebuje díky čtyřvrstvé tepelné a UV ochraně klasickou clonu. Zadní dveře, byť u nichž lze okna pouze vyklopit, nabídnou objemné schránky pro odložení drobností. Dokonalý výhled z kabiny zajišťují stírače Smart Wash s ostřikovači přímo na konci gumové lišty. Zadní sedadla zatím nejsou dělená, výrobce již řeší i tento požadavek, základní objem zavazadlového prostoru je 358 litrů.
Každodenní provoz s touto novinkou ulehčují podpůrné prvky řízení. Jedná se především o parkovací asistent Park Assist, který pomůže s hledáním místa i automatickým zaparkováním. Na dotykovém displeji jsou zobrazovány záběry zpětné parkovací kamery. Příjemný je také asistent rozjezdu, který udrží vůz zabrzděný po dobu dvou sekund. K provozní bezpečnosti přispívá funkce přisvícení do zatáček nebo služba eTouch, což je služba nouzového a asistenčního volání pro lokalizaci vozu po nehodě.
Aktuální nabídka pohonných jednotek pro český trh představuje dvě varianty zážehového tříválce 1.2 PureTech 82 s manuální nebo pilotovanou převodovkou nebo zážehový turbomotor PureTech 110 MAN se standardně dodávaným systémem stop/start a emisní normou Euro 6. Jedná se o zcela nový tříválec objemu 1,2 litru, výkonu 81 kW při 5500 ot/min a točivém momentu 205 N.m při 1500 ot/min. Pro příznivce vznětových motorů je v nabídce přeplňovaný 1.6 e-HDi 92 ETG6 a nejmodernější agregát 1,6 BlueHDi 100 s manuální převodovkou plně vyhovující normě EURO 6 s udávanou spotřebou 3,4 l/100 km.
Nový Cactus se dodává v pěti úrovních výbavy Live, Feel, Feel Edition, Shine a Shine Edition. Ceny u základního provedení Live s motorem 1.2 PureTech 82 s manuální převodovkou začínají na 329 900 Kč. Prakticky nejlépe vybavený Citroën C4 Cactus Shine Edition s ekologickým a úsporným motorem 1.6 BlueHDi 100 MAN dnes pořídíte za půl milionu. Na nízké spotřebě se výrazně podílí snížení hmotnosti vozu o téměř 200 kg.
Za pozornost stojí nabídka nízkých uživatelských nákladů díky servisní smlouvě Freedrive, která je v ceně vozu. Díky ní máte nejen prodlouženou smluvní záruku výrobce na výměnu a opravu porouchaných součástek včetně práce, ale i pravidelnou servisní údržbu. Součástí je i asistenční služba Citroën 24/7, která zahrnuje opravu na místě nebo odtah vozu, náhradní vůz případně i ubytování. Další informace o této zajímavé novince přineseme v redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz