Poslední srpnový víkend se ve Zlíně uskutečnil již 44. ročník Barum Czech Rally v rámci tour Intercontinental Rally Challenge. Zahraniční konkurence byla tentokrát velmi kvalitní a seznam přihlášených účastníků oproti loňsku sliboval dramatickou podívanou v podání špičkových jezdců.
K největším favoritům se od začátku řadil finský závodník Esapekka Lappi s tovární Škodou Fabia S200, průběžný vedoucí muž celkového pořadí IRC, jeho kolega a druhý v celkovém pořadí Sepp Wiegand z Německa, jezdci na továrních Peugeotech 208 T16 Craig Breen z Irska a Nizozemec Kevin Abbring, případně dva závodníci na Fordech Fiesta R5 – ostřílený Estonec Ott Tänak a zkušený Kajetan Kajetanowicz, několikanásobný mistr Polska. Na startovní listině se však neztratila ani česká jména.
V první řadě šlo o Václava Pecha s Petrem Uhelem v Mini John Cooper Work S2000 nebo Tomáše Kostku s Martinem Prokopem ve voze Ford Fiesta R5. Divácký aplaus sklidili také Roman Kresta a Petr Starý ve Škodě Fabia S2000, jelikož Kresta loni na Barum Rally se závoděním skončil, ale nechal se přesvědčit a letos už dvakrát usedl za volant: nejprve v Podkopné Lhotě a podruhé právě ve Zlíně. Ve třídě produkčních automobilů pak k největším favoritům patřili Jan Černý se spolujezdcem Pavlem Kohoutem z týmu Peugeot Černý Racing v Peugeotu 208 R2.
Třídenní show začínala v pátek večer ve zlínských ulicích. Tradiční speciálka představovala divácky atraktivní podívanou, kde se závodníci musejí proplést ulicemi města. Nejrychleji to zvládl Nizozemec Abbring, jemuž se skvěle dařilo i v prvních zkouškách, a stal se tak nejžhavějším adeptem na celkové vítězství. Za ním zůstala další silná jména – Lappi (+2,8 s.), Breen (+4,6 s.), Kostka (+4,7 s.) a Pech (+5,2 s.). Páteční závodění navnadilo nejen diváky, ale i samotné jezdce, takže v sobotu ráno na startu opravdového souboje byli natěšení prakticky všichni.
Od prvního víkendového rána byl na koni Kevin Abbring, který si na trati počínal stejně jako den předtím v městských ulicích – bezchybně. Vyhrál první dvě zkoušky a ostatní mu jen koukali na záda. Napoprvé skončil druhý Breen, v druhém případě Kresta, a Nizozemec si tak budoval solidní pozici. Ve třetím měřeném závodě se však pro zahraniční favority něco zvrtlo. Těžko říct, zda za to mohlo prokletí Trojáku, ale trať o délce 23 kilometrů přinesla konec nadějí dosud nejsilnějším závodníkům.
Po Miroslavu Jakešovi, jehož Citroën DS3 R5 zradil už po pátku a neumožnil mu, se v sobotu na start ani postavit, v třetí zkoušce postupně ze závodu odpadli vedoucí Abbring pro technickou poruchu, Esapekka Lappi kvůli havárii a Craig Breen se svým Peugeotem trefil strom. Sice ještě Troják dokončil, ale technický stav vozu mu nedovolil pokračovat, a tak Breen k lítosti své i diváků musel odstoupit.
Po třech zkouškách tak z čela zmizeli tři velcí favorité a lídrem soutěže se stal Roman Kresta s náskokem 3,9 sekundy před Václavem Pechem. Kresta byl již před závodem považován za černého koně a na čele by se držel dál, i když v následujícím závodě ho Pech porazil, jenže v tu chvíli vypověděla službu i jeho Fabie, do čela se dostal právě Pech – a svou šanci už tento zkušený závodník nepustil. Po závodě přiznal, že mohl zvítězit právě díky taktické připravenosti, když připustil, že je lepší jet na jistotu a nedělat technické chyby, které by se mohly krutě vymstít.
V sobotu zbývaly ještě čtyři zkoušky, z nichž dvě vyhrál Pech a dvě zlínský rodák Jaromír Tarabus, jemuž se spolujezdcem Danielem Trunkátem patřilo se Škodou Fabií S2000 po prvním dni průběžné osmé místo, ale určitě pomýšlel výš – minimálně na obhajobu loňské druhé pozice. Před závěrečným dnem tedy pořadí vypadalo následovně: první byl Václav Pech s příjemným náskokem na druhého Němce Wieganda (+54,1) a třetího Tomáše Kostku (+1:12,7). Na čtvrtém místě se nacházel Polák Kajetanowicz (+1:25,9), na pátém Roman Odložilík (+1:37,0), na šestém Francouz Robert Consani (+1:43,1) a na sedmém Jaroslav Orsák (1:54,7).
Velký náskok Václava Pecha zapříčinil, že v neděli bylo přece jen každému víceméně jasné, že pokud neudělá výraznou chybu, měl si náskok uhájit. Podle toho vypadala i jízda, když si mohl dovolit výborný taktický výkon a nejezdit zbytečně nadoraz. Přesto by se mýlil ten, kdo by si myslel, že poslední den závodů už nenabídne žádnou dramatickou podívanou.
Bitva o druhé místo mezi Seppem Wiegandem a Tomášem Kostkou zuřila až do posledního metru a do poslední vteřiny – a to doslova. Německý závodník nakonec dorazil do cíle o chviličku dřív a ukořistil stříbrnou příčku pro sebe. O pouhých 0,2 sekundy před Kostkou! Wiegand, jehož hlavní nedělní prioritou bylo rovněž neudělat chybu a získat body do celkového hodnocení Intercontinental Rally Challenge, ztenčil náskok vedoucího muže celkového pořadí Lappiho na 19 bodů. Tomu dokázali mechanici auto opravit, a tak v neděli vyhrál tři ze šesti zkoušek a skonči na třetím místě denního hodnocení. Získal tím alespoň pět bodů do celkového hodnocení.
Za třetím Kostkou (+51,7) nakonec na čtvrtém místě Barum Czech Rally skončil Jaroslav Orsák (+1:12,8) a pátý Jaromír Tarabus (+1:13,6), kteří v posledním závodě předskočili Kajetanowicze (+1:14,4), jenž se umístil šestý. Do cíle se naopak kvůli havárii už nedostal průběžně pátý Odložilík. Sedmý dojel už s větší ztrátou Estonec Tänak (+2:41,5), osmý Martin Vlček (+5:30,2), devátý vicemistr Evropy 2010 Antonín Tlusťák (+6:05,8) a desátý Bruno Magalhães z Portugalska (+7:07,3). Třídu produkčních automobilů v evropské kategorii pak ovládli Francouzi Stephane Lefebvre a Thomas Dubios v Peugeotu 208 R2.
Přestože závod poznamenala nešťastná třetí zkouška, při níž skončila řada favoritů, organizátoři byli spokojeni – a s nimi hlavně desetitisíce diváků podél trati, kteří se dočkali zábavy, napínavých závodů a skvělé show.
Tým AUTOiNDEX.cz