Subaru WRX STI – levá pět váže pravá tři (TEST)

Testy
11.11.2015

F T G

Subaru WRX STI – levá pět váže pravá tři (TEST)

Subaru nedávno odhalilo další generaci legendárního WRX STI, který má navázat na úspěchy předchozích modelů tohoto jedinečného sportovního vozu. Naše silnice, mnohdy se špatným povrchem, jsou takřka ideální pro redakční test jednoho z nejrychlejších produkčních sedanů současnosti, nemyslíte?

Dvacetiletá historie modelu (Impreza) WRX STI, během které Subaru představilo čtyři generace tohoto vozu, budí respekt automobilových nadšenců po celém světě. Nemalé renomé si značka vybudovala i díky úspěšné sportovní historii, ve které právě model WRX STI sklidil nespočet úspěchů v nejvyšším rallyovém světě - v rámci kategorie WRC.

V současném poháru konstruktérů WRC už sice Subaru nenajdeme, stále však bojuje v nepřeberném množství jiných rallyových soutěží. A nutno dodat, že úspěšně. Stačí se podívat na výsledky našeho závodníka Vojty Štajfa, který se pravidelně účastní domácího šampionátu v rally. Zkrátka nejsilnější Subaru je stále v kurzu a to hlavně díky úsilí, které věnuje automobilka do jeho vývoje. A neodradí ji ani přísné emisní limity v Evropě, jenž prodej modelu WRX STI ještě více komplikují.

„Zadní obrovské křídlo při rychlosti okolo 80 km/h zcela eliminuje vztlakové síly“

Nová generace Subaru WRX STI je samozřejmě opět postavena na stejné koncepci, jako v minulosti. Jedná se o sedan se stálým pohonem všech kol, který se chlubí třemi diferenciály. Pod kapotou se nachází přeplňovaný motor typu boxer se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Rozměry karosérie se oproti předchozímu vozu změnily jen minimálně. Hlavní věcí je o 25 milimetrů delší rozvor.

Ostřejší design a přepracovaný interiér s inspirací v XV

Vzhled této novinky byl kompletně přepracován a výsledkem je karosérie s vizáží atleta, který je připraven kdykoliv zaběhnout ten nejlepší čas. Nová je šestiúhelníková maska chladiče, která vozu dodává ostrý náboj. Samozřejmostí je také velký průduch v přední kapotě, který vede k mezichladiči stlačeného vzduchu. Žádné další chlazení stlačeného vzduchu pomocí kapaliny, jako tomu bylo v minulosti, však nečekejte.

Testovali jsme variantu Sport, která je mimo jiné vybavena charakteristickým křídlem na víku zavazadelníku. Ano čtete správně, základní provedení WRX STI toto křídlo nemá, což je podle nás trochu škoda. O to větší moment překvapení však může nastat, pokud „základní“ Subaru třeba někde na okruhu podceníte…

Zadní část auta zdobí karbonový difuzor a čtyři koncovky výfuků. Přední sportovní nárazník pak pomáhá optimalizovat vzduch obtékající karosérii. Většina exteriérových prvků má na voze svůj význam a pomáhá zlepšit přítlak auta na silnici při rychlé jízdě. Například zadní obrovské křídlo při rychlosti okolo 80 km/h zcela eliminuje vztlakové síly. Paráda pro nic za nic se u Subaru naštěstí nenosí. Komfortní novinkou jsou pak xenonové přední světlomety. Když jsme u světel, jejich tvar byl oproti minulé generaci výrazně přepracován. Nyní působí agresivněji a více evropsky. Bravo!

„Vzhled této novinky byl kompletně přepracován a výsledkem je karosérie s vizáží atleta, který je připraven kdykoliv zaběhnout ten nejlepší čas“

Po usednutí za volant si všímáme několika prvků, které dobře známe z modelu XV. Není se však čeho bát, interiér je rázem útulnější a nechybí mu důležité sportovní charisma. Na sedadle řidiče se dokonce sedí o něco níže, což s nadšením kvitujeme. Sedadla se sice nechlubí emblémem renomovaného výrobce Recaro, sedí se v nich ale skvěle. Mají dostatečné boční držení a to jak u opěradla, tak i sedáku. Navíc jsou docela pohodlná i při delším cestování.

S posezem za volantem dobře koresponduje nižší přístrojová deska a v širokém spektru seřiditelný volant. Na něm je zajímavé to, že je poprvé v historii STI zploštělý ve spodní části. Profil věnce navíc umožňuje snadnější úchop. Sportovní atmosféru v autě pak dotváří červené podsvícení přístrojů, nápis STI na středovém panelu a také obrovské křídlo, které uvidíte kdykoliv se podíváte do vnitřního zpětného zrcátka. Červené zdobení mají také sedadla. Na těch vzadu sice není místa na rozdávání, pro pohodlný přesun někam za město však stačí bohatě. To samé platí o zavazadelníku, který bez problémů pojme zavazadla posádky na víkend. Nic víc v tomto Subaru nepotřebujete.

Z předních sedadel se dopředu díváte přes charakteristický nasávač vzduchu na přední kapotě a je to sakra hezký pohled. Svažující se přístrojová deska a naplno vytažený volant navíc dělají dojem, že sedíte více vzadu, než je tomu ve skutečnosti. Zkrátka podobně, jako v rallyovém speciálu.

Z různých pomocníků na přístrojové desce jsme ocenili hlavně čitelný otáčkoměr. Chyběl nám naopak analogový ukazatel teploty oleje. Ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla, který se nachází na barevném displeji uprostřed horní části přístrojové desky, je zajímavou vychytávkou. Jeho praktická využitelnost je v sériovém voze ale minimální. Průměrnou kvalitu plastů či sofistikovanost grafiky navigace v autě, kde hrají první ligu zejména fyzikální zákony, nemá smysl hodnotit. O nějaký komfort či luxus v tomto subaru přeci vůbec nejde.

Na kameni kámen

Srdcem nového WRX STI je léty prověřený motor, na kterém se toho moc nezměnilo. A není čeho litovat. Koncepce protilehlých válců dobře funguje a vyladěné přeplňování čtyřválce zaručuje dostatečný nejvyšší výkon 221 kW při 6000 ot/min. Nejvyšší točivý moment 407 N.m pak vrcholí při 4000 ot/min.

V praxi má motor opět relativně úzké pásmo využitelného točivého momentu vhodného pro sportovní jízdu. Motor plně zatahuje kolem 3500 ot/min a smysl ho má vytáčet k hranici 6500 ot/min. S ohledem na relativně krátké zpřevodování šestistupňového manuálu je třeba častěji řadit. A řadit dobře a rychle, pokud tedy chcete z vozu dostat to nejlepší. Převodovka navíc vyžaduje maximální přesnost. Tedy nic pro začátečníky.

„Průměrnou kvalitu plastů či sofistikovanost grafiky navigace v autě, kde hrají první ligu zejména fyzikální zákony, nemá smysl hodnotit“

Výkon motoru se v porovnání s předchozím naladěním velmi dobře dávkuje. Už tedy není tak neurvalý a přívalem síly nikoho neděsí, jako v minulosti. Zátah je poměrně plynulý a sílu lze docela dobře dávkovat. Jenom tak lze naplno využít schopnosti trakce a podvozku. Zajímavé také je, že má pohonná jednotka výraznou výkonovou špičku. Tenhle motor se tedy vyplácí dotočit až těsně před omezovač, nikoli do nějakých 5500 ot/ min, jako v minulosti. Přestože je motor původní, nové naladění ho posunulo výrazně dál. Už tedy neplatí to, co se o motorech STI říkalo v minulosti (do 4000 ot/min. nic, potom všechno…).

Díky novému softwaru řídící jednotky reaguje motor na každý povel pedálu plynu daleko rychleji. To je znát zejména při režimu Sport Sharp, který nabízí systém SI-DRIVE. Dále jsou k dispozici režimy Inteligent a Sport. Vše se ovládá otočným ovladačem na středové konzole. Tedy nic nového oproti předchozímu provedení.

A spotřeba? Ve městě počítejte kolem 13 litrů, mimo město lze jezdit i za osm. Každé nekompromisní zrychlení však katapultuje průměrnou spotřebu do výšin. Na okruhu není problém dosáhnout 35-ti litrové spotřeby, což je ale u sportovních vozů běžné.

Redakční test Subaru WRX STI probíhal mimo jiné i na závodním polygonu v Písku

BeSTIální zábava za volantem

Subaru WRX STI bylo postaveno pro maximální potěšení ze sportovní jízdy a nová generace tento úkol plní dokonale. Jaké jsou tedy hlavní atributy nového WRX STI především v porovnání s jeho předchůdcem?

Řízení dostalo strmější převod (13:1 místo 15:1), který zaručuje lepší ovladatelnost v technických pasážích oproti minulé generaci. Chválíme také nastavení posilovače řízení, který umožňuje řidiči vychutnat si nějakou tu zpětnou vazbu od předních kol a nezabíjí ji svojí nadměrnou účinností. Pouzdra uchycení převodovky řízení jsou navíc čtyřikrát tužší než u předchozího modelu, což se pozitivně projevu na citlivosti reakcí auta při jakémkoliv pohybu volantem.

Jízdní vlastnosti dále ovlivnilo zavěšení předních kol s pevnějšími vzpěrami a tužším uložením ramen. Stabilizátor je nově silnější (24 mm vs 21 mm) a pružiny jsou o 22% tužší. Také zadní náprava dostala tužší pouzdra uložení a silnější stabilizátor. Samotná karosérie je o 40% pevnější v krutu a 30% v ohybu. Brzdy opět spoléhají na třmeny Brembo, byl ovšem upraven posilovač jeho charakteristika. Zároveň brzdy dostaly větší brzdový válec.

To vše má za následek zlepšení jízdních vlastností, což Subaru dokázalo na nejrychleji zajetém kole Severní smyčky Nürburgringu v historii tohoto modelu. Právě na tomto náročném okruhu Subaru intenzivně testovalo a ladilo novou generaci WRX STI.

Silniční potenciál je tedy okamžitě cítit po usednutí do vozu. Auto je tužší, lépe reaguje na sebemenší pohyb volantem a karosérie se v zatáčkách tolik nenaklání. To je zdánlivě špatná zpráva pro použití na českých rozbitých silnicích, ale není se čeho bát. WRX STI i na nich funguje v extrémním nasazení daleko lépe, než většina hothatchů. Nerovnosti auto sice rozhodí, ale nikterak dramaticky. Podvozek je navíc velmi dobře odhlučněn a to platí i o karosérii. Vysoké dálniční tempo je tedy v tomto Subaru daleko příjemnější, než v minulosti.

"Subaru se stále projevuje vrozeným nedotáčivým charakterem, pocitově je ho ale méně, než dříve"

Také nová generace WRX STI se chlubí třemi diferenciály. Planetovým vpředu, klasickým Torsen vzadu a mezinápravovým elektronicky řízeným aktivním diferenciálem DCCD uprostřed. Ten lze nastavovat ve třech automatických režimech, přičemž každý je určen pro jiný typ povrchu a jízdní styl. Navíc je tu ještě manuální mód.

Logika je taková, že v rámci standardního automatického režimu se elektronika snaží přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče a volbou ostatních automatických režimů vozu napovíte, na jakém povrchu auto řídíte. Pro kluzké podmínky volíte režim Auto +, při kterém dochází k většímu sevření diferenciálu a auto disponuje lepší trakcí. Na suchém asfaltu se pak doporučuje Auto -, kdy je diferenciál více otevřen V manuálním módu máte šest stupňů pro sevření diferenciálu dle vlastních preferencí až po úplné uzavření.

My jsme s vozem jezdili výhradně na suchu (asfalt) a tedy s manuálně otevřeným diferenciálem. Subaru se v těchto podmínkách chová velice agilně, snadno se posílá do zatáček, kde se více točivého momentu často přenáší na zadní kola. Systém pohonu všech kol pracuje s rozdělením točivého momentu mezi jednotlivé nápravy od 50:50 až k 41:59 (ve prospěch zadní nápravy).

Novinkou WRX STI je nový systém aktivního vektorování točivého momentu. Ten funguje v režimu plně zapnuté stabilizace a také v módu Traction, kdy je stabilizační systém deaktivován pouze částečně (umožňuje mírně rozevlátý jízdní styl). Aktivní směrování točivého momentu přibrzďuje při zatáčení vnitřní přední kolo a současně přenáší větší točivý moment na vnější kolo, což optimalizuje a zklidňuje jízdu.

Resumé

Nové Subaru WRX STI je opět rychlejší než dříve a to hlavně díky agilnějšímu podvozku a příjemněji naladěnému motoru s jednodušeji využitelným výkonem. Tento model nyní zvládne řídit daleko širší skupina zákazníků a bude při tom opravdu rychlá. Využít veškerý potenciál STI však vyžaduje stejnou koncentraci a umění, jako tomu bylo u předchozích generací tohoto modelu. A právě v tom se WRX STI odlišuje oproti početné skupině dnešních supersportů a hothatchů. Není to ta nejlepší zpráva na závěr?

Tým AUTOiNDEX.cz

Závodní polygon v Písku patří mezi oblíbené destinace snad všech vyznavačů motorsportu. Délka trati je 1250 metrů, šířka pak 8-10 metrů a převýšení činí 4 metry. Jezdí se proti směru hodinových ručiček a propustnost je až 34 jezdců. Díky tomu, že je trať vybavená i offroadovým úsekem a společenským zázemím, jedná se o atraktivní místo nejen pro pořádání vlastních závodů, ale také firemních akcí. Více informací na www.autoklub-pisek.cz

Subaru WRX STI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

2457

Válce / ventily:

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

221 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

407 / 4000

Maximální rychlost (km/h):

255

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

5,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,0 / 8,4 / 10,4

Velikost zav. prostoru (l):

460

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1575 - 1615

Nosnost (kg):

425

Základní cena (kč):

1 089 000 (WRX STI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 179 000 ( WRX STI Sport)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:WRX STI
Karosérie:Sedan
Motor:2.5i
Palivo:benzín
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -