Ford Mondeo 2.0 TDCi - stále na vrcholu (TEST)

Testy
03.03.2014

F T G

Ford Mondeo 2.0 TDCi - stále na vrcholu (TEST)

Přestože se již pomalu schyluje ke generační obměně Fordu Mondeo, stávající model je stále ve formě a to především z řidičského úhlu pohledu. Projeli jsme se v provedení liftback se vznětovým čtyřválcem pod kapotou a manuální převodovkou.

Nástupce současného mondea by se měl na trhu objevit již na konci tohoto roku a lze očekávat poměrně zásadní proměnu. Otázkou ale je, zda se bude jednat zejména o revoluci designu a stylu či o kompletní technologickou změnu. Narovinu říkáme, že současná generace oblíbeného Fordu Mondeo velmi dobře jezdí a to i po letech.

Potřebu nové generace tedy naznačuje pouze několik věcí, mezi které patří například poměrně zastaralá přístrojová deska. To čeho se však trochu obáváme, je, aby se z nového mondea nevytratil ten pověstný řidičský duch, který dělá mondeo tím, čím je i po letech – rodinným sedanem pro opravdové řidiče.

Podvozek je stále top

Už od uvedení současné generace Fordu Mondeo na trh to byl právě podvozek, který z tohoto modelu dělal zábavné auto. Rozdíl oproti konkurenci možná už není v současnosti tak veliký, ale stále se jízdní vlastnosti mondea řadí na špičku své kategorie. A to je s ohledem na stáří této platformy obdivuhodné.

Mondeo se v zatáčkách minimálně naklání a skvěle se drží zvolené stopy. Při rychlém tempu je auto dlouhou dobu neutrální, až v extrémním případě se projeví vrozená nedotáčivost. Obrovské chuti zatáčet zdatně sekunduje povedené řízení, které je přesné, komunikativní s dostatečným množstvím zpětné vazby od kol a chlubí se optimálně nastaveným posilovačem řízení. Pochvalu si zaslouží i převod řízení, jenž je pro vůz této kategorie nastaven tak akorát.

Podvozek má optimálně naladěné odpružení, které dobře žehlí výmoly našich silnic a nepřenáší zbytečně rázy od kol do interiéru. Při přejezdu nerovností navíc kola nikterak neodskakují a řidič tedy nemusí dodatečně korigovat směr volantem. Velmi dobře se Ford Mondeo cítí i na dálnici, která asi bude jeho hlavním teritoriem. Při rodinném cestování se chlubí stabilitou a minimální citlivostí na boční vítr.

Brzdy jsou účinné, skvěle se dávkují a nevadnou ani při razantním brzdění. Přehřát jejich sériové kotouče se nám tedy nepodařilo ani při dynamické jízdě. S plně naloženým vozem či významným klesáním rovněž nemají problém. Bravo!

140 koňských důvodů pro 2.0 TDCi

Pod kapotou testovaného Fordu Mondeo se nacházel dvoulitrový turbodiesel v prostřední výkonové variantě, která nabízí nejvyšší výkon 103 kW (140 koní) při 3750 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 2750 ot/min. Díky tomu je motor pružný v poměrně širokém pásmu otáček, takže řidič nemusí příliš často řadit. O něco více výkonu by pochopitelně vozu slušelo, na druhou stranu je výkon motoru pro běžné ježdění dostačující.

Výhradu si pohonná jednotka zaslouží za nepříliš kultivovaný zvukový projev, který proniká do interiéru. Před několika lety byla tato vlastnost naprosto normální, dnes se pochopitelně akustika dieselových motorů posunula opět o kus dále.

Motor spolupracuje se šestistupňovým manuálem, který zaslouží pochvalu za přesně vymezené dráhy řazení a jemný chod řadicí páky bez zadrhávání. Odstupňování jednotlivých převodových stupňů je optimální, dlouhá šestka přijde vhod především na dálnici. Vždyť při rychlosti 130 km/h točí motor pouze 2100 o/min při průměrné spotřebě 6,2 l/100 km.

Skvělou spotřebu motoru potvrzuje také defenzivní jízda po okreskách, při které mondeo spálí pouze 5 l/100 km. Ve městě je nutné počítat se spotřebou kolem 6,5 l na 100 km. U rodinného liftbacku se jedná o příjemné hodnoty.

Interiér se těší na změnu a konzervativní karosérie neurazí

Stáří vozu je poznat především v interiéru. Některé materiály uvnitř by zasloužily výměnu a také grafika palubního počítače a navigace nepatří zrovna mezi současný high-end. Na druhou stranu musíme pochválit kvalitu zpracování, při jízdě nic nevrže a to ani na městské dlažbě.

Bohatá výbava testovaného automobilu, Titanium Plus, zahrnuje snad všechno, co byste si u rodinného vozu mohli přát. Navíc je doplněna o parkovací senzory a bixenonové světlomety. Samozřejmostí jsou vyhřívaná a ventilovaná sedadla, tempomat hlídající vzdálenost od vpředu jedoucího vozu nebo třeba systém sledování mrtvého úhlu.

Vzhled Fordu Mondeo je sice konzervativní, ale stále vyzařuje jakýmsi dynamickým potenciálem a elegancí zároveň. Nevýhoda vyšší zádě karosérie liftback spočívá v horším výhledu z auta při couvání. To však u námi testovaného fordu řeší zadní parkovací senzory.

Resumé

Ford Mondeo je podle nás stále ve velmi dobré kondici a cena něco přes 780 tisíc korun za skvěle vybavený testovaný vůz, představuje lákavou nabídku zejména pro nadšené řidiče. Jízdní vlastnosti jsou totiž na vynikající úrovni a ani ostatní atributy nikterak významně nepokulhávají za mnohdy modernější konkurencí. Ta je navíc většinou o poznání dražší.

Tým AUTOiNDEX.cz

Ford Mondeo 2.0 TDCi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

103 / 3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

320 / 1750 - 2750

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,1 / 4,2 / 4,9

Velikost zav. prostoru (l):

540

Objem nádrže (l):

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1573

Nosnost (kg):

657

Základní cena (kč):

490 990 (1.6 Duratec, Core Plus)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

645 890 (2.0 TDCi 140 k, Winner Plus)

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Mondeo
Karosérie:Liftback
Motor:2.0 TDCI
Palivo:nafta
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -