Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDI - rodinné vábení (TEST)

Testy
19.01.2014

F T G

Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDI - rodinné vábení (TEST)

Nové C4 Picasso přichází s futuristickým vzhledem a moderní technikou. Nedávno se objevila také varianta Grand, která umí převézt až sedm osob. Jak se s tímto rodinným MPV jezdí?

Rozvor modelu Grand Picasso byl prodloužen o 55 milimetrů oproti kratšímu provedení. To je zásadní rozdíl v porovnání s předchozí generací, která měla shodný rozvor pro obě dvě varianty. Díky tomu má nové Grand Picasso několik nezanedbatelných výhod. Asi tou hlavní je bohatý prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Škoda jen, že jsou sedáky položeny poměrně nízko nad podlahou.

Další výhodou modelu Grand Picasso je velice jednoduché nastupování právě na zadní sedadla. Díky rozvoru 2840 mm vzniká velký vstupní otvor po otevření dveří vzadu. Zajímavostí také je, že se Citroen Grand Picasso za rozumných 15 tisíc korun může snadno proměnit v sedmimístný automobil. Za tento příplatek totiž zákazník získává dvojici sedadel, kterou lze důmyslně ukrýt v podlážce zavazadlového prostoru. Je zřejmé, že tyto sedadla mají spíše nouzový charakter, ale pro početnou rodinu s malými dětmi se rozhodně hodí. Jinak zavazadelník umí pojmout velmi slušných 725 litrů nákladu a to při pětimístném uspořádání vozu.

Zvenku nový Grand Picasso působí velice moderně a to zejména díky přední části vozu. Té dominuje pás nízkých světlometů s xenonovými výbojkami. Jedná se o novou generaci světel s omezením světelného toku na 2000 lumenů. Nižší světelný tok kompenzuje halogenová žárovka, která pomáhá v režimu dálkových světel xenonovému módu. V principu se ale jedná o bixenonové světlomety.

Exteriér dále zaujme integrováním střešních ližin do karosérie. Toto řešení působí velice elegantním dojmem. Jinak se prodloužená varianta Grand nápadně podobá menšímu Picassu, přestože má jiné světlomety, blatníky a také přední nárazník. Shodných karosářských dílů je tedy minimum.

Dotykový ráj

Displeje s dotykovým ovládáním jsou dneska v módě a nejinak je tomu i v automobilech. Citroen si to moc dobře uvědomuje a nové Picasso vybavil dvojící rozměrných displejů, z nichž je jeden dotykový a jeho prostřednictvím se ovládají prakticky všechny základní funkce vozu – od autorádia až po klimatizaci.

Klasických ovladačů tak zůstalo na přístrojové desce velmi málo, výjimkou je snad jen multifunkční volant, který je nově bez pevného středu. Jinak mezi klasické ovladače patří například startovací tlačítko, ovladač hlasitosti audiosystému či funkce výstražných světel.

A jak se s displejem pracuje? Ovládat například klimatizaci na dotykovém displeji sice vyžaduje chvilku zvyku, poměrně rychle si ale zvyknete. Samotný displej je celkem intuitivní a mezi jednotlivými funkcemi se přepínáte pomocí hardwarového tlačítka hned vedle něj. Nevýhodou tohoto řešení je pochopitelně menší přesnost vlastního ovládání.

Nad samotným ovládacím displejem se nachází ještě jeden displej, který plní úlohu informačního systému. Ten zobrazuje základní jízdní údaje, jako je například rychlost, mód robotizované převodovky, údaje palubního počítače, pokyny navigace apod. Zajímavostí je, že si můžete zvolit tři grafické motivy a nechybí ani funkce prohlížení fotografií. Grafika systému je navíc velmi pěkná, dokonce můžeme s klidem konstatovat, že má prémiový charakter.

Design interiéru zaujme množstvím průhybů a samotné plasty jsou na mnoha místech doplněny zajímavým dekorem. Použité materiály jsou kvalitní a pochvalu si zaslouží i jejich slícování. Příjemný pocit při jízdě vytváří panoramatické přední sklo a také velká boční okna.

Přední sedadla jsou vyvedena ve stylu pohodlných křesel s loketní opěrkou pro každé sedadlo zvlášť. Na to jsme ale u novodobých MPV zvyklí. Podle zvolené výbavy mohou být sedadla vybavena vyhřívání, které je velmi účinné a funguje prakticky okamžitě po aktivaci jeho ovladače. Ten je poměrně nezvykle umístěn na boční straně sedadla u středového panelu.

Sedáky vzadu by mohly být umístěny o něco výše, jak jsme již zmiňovali. Plnohodnotná tři místa v druhé řadě sedadel navíc poněkud odsouvají dva cestující do bezprostřední blízkosti bočních dveří. S tím ale musí u této koncepce počítat.

Mikrohybrid 1.6 e-HDI

Testované Grand Picasso mělo pod kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 e-HDI. Nejvyšší výkon motoru činí 85 kW při 3600 ot/min a největší točivý moment 270 N.m (285 N.m při využití funkce overboost) vrcholí při 1750 otáčkách. Hlavní výhodou zkoušeného motoru je kultivovaný chod.

Výkon je i pro prodlouženou verzi Picassa dostatečný a v kombinaci s úsporným provozem se podle nás jedná o optimální variantu pro všestranné využití. Snad jen při předjíždění s plně naloženým vozem bychom ocenili vyšší výkon naftového dvoulitru 2.0 BlueHDI. Testované provedení bylo vybaveno robotizovanou převodovkou s automatickým ovládáním spojky.

Tato převodovka nás v nové generaci Citroenu C4 Grand Picasso příjemně překvapila svým intuitivnějším a hlavně rychlejším řazením oproti dříve testovaným robotizovaným převodovkám od PSA. Stále ji pochopitelně nelze srovnávat s plnohodnotným automatem a to zejména co se plynulosti a komfortu jízdy týká. Určitý posun je však patrný. S ohledem na příznivý příplatek a možnost rychlejšího řazení pomocí manuálního módu se ale bezesporu jedná o zajímavou alternativu.

Podle údajů od výrobce by motor neměl spotřebovat více než 4,4 l/100 km. Realita v městském provozu je sice trochu horší, výslednou hodnotu 6,2 l/100 km však považujeme za velmi dobrou. Mimo město lze bez problémů jezdit pod pětilitrovým průměrem, dálniční jízda předpisovou rychlostí 130 km/h pak znamená odběr 6 litrů každých 100 kilometrů.

Jednotu 1.6 e-HDI koncern PSA nazývá mikrohybridní a to nejen kvůli systému Start/Stop, ale hlavně díky funkci vypínání motoru při nízkých rychlostech. Předpokladem je zařazení neutrálu při dojíždění (při rychlostech do 20 km/h), což je však možné pouze u varianty s manuální převodovkou.

Resumé

Nový Citroen C4 Grand Picasso se chlubí lepšími jízdními vlastnostmi, než měl jeho předchůdce. Díky zkrácení předního převisu karosérie a zejména nižší hmotnosti je stabilita automobilu na velmi dobré úrovni a samotné najíždění do zatáček probíhá snadno a bez protestů. Snad jen při dálniční jízdě je občas cítit poryv bočního větru a to kvůli relativně velké boční ploše. Řízení je pochopitelně trochu přeposilované, což ale řidiči ocení při jízdě po městě. Navíc reaguje přesně a to i kolem středové polohy. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují.

Citroen C4 Grand Picasso představuje krok vpřed na poli novodobých MPV a díky pokrokovému provedení a variabilnímu interiéru má velkou šanci zaujmout početnější rodiny s dětmi. Extravagantní design navíc nečiní z tohoto vozu žádný konvenční „autobus“, ale naopak mu propůjčuje určitou dávku stylu. Potěší také příznivá cenová politika výrobce, který při pořízení tohoto vozu nabízí atraktivní cenový bonus za starý automobil.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDI 115 ETG6

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

85/ 3600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

270 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

189

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

12,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,4 / 3,7 / 4,0

Velikost zav. prostoru (l):

725

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1530

Nosnost (kg):

620

Základní cena (kč):

414 900 (1.6 VTi, Attraction)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

535 900 (1.6 e-HDI 115 ETG6, Tendance)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4 Picasso
Karosérie:MPV
Motor:1.6 e-HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -