Eso ve "škodováckém" rukávu - Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance (TEST)

Testy
04.01.2014

F T G

Eso ve "škodováckém" rukávu - Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance (TEST)

Popularita lehkých, malých sedanů (liftbacků) je při pohledu na české silnice více než zřejmá. Ještě donedávna byla tato kategorie zastoupena především automobily francouzských značek, nyní může konzervativní český motorista upřít svou pozornost také na nabídku tuzemského výrobce Škoda Auto.

Model s názvem Rapid je od samého začátku koncipován tak, aby na trhu zaplnil mezeru mezi oblíbenou Fábií a větším sourozencem Škodou Octavií. Cílem bylo v případě Rapidu nabídnout zákazníkovi vůz jednoduché konstrukce, s nízkými provozními náklady, dostatečně prostorný, pohodlný a hlavně široce dostupný.

Na rozdíl od Octavie nejnovější generace neaspiruje Rapid na to stát se „manažerským“ vozem ve firemních flotilách; jeho naturel není ani pro fajnšmekry, kteří si libují v rychlých průjezdech úzkými okreskami. Škoda Rapid je vůz s rodinným rodokmenem; auto pro střední třídu, ekonomické, jednoduché, a přitom svým způsobem nezaměnitelné.

Objektem našeho redakčního testování se stala Škoda Rapid 1.6 TDI (77 kW) s manuální pětistupňovou převodovkou. Vůz (v našem případě v přitažlivě žluté barvě) vyniká jednoduchým, přímočarým designem, tolik typickým pro českou automobilku se šípem ve znaku.

Ostře řezané linie „made in Škoda“ najde pozorný řidič jak na přední části vozu s vykrojenou maskou do V, tak při pohledu na boční linii. Kompaktní karoserie se zvýšenou zádí působí elegantně a přirozeně. Žádné designové výstřelky, ale nuda to rozhodně taky není. Pro optické doladění dle míry individuálního vkusu nabízí Škoda bohatou paletu doplňkové výbavy – počínaje spoilery až po sedmnáctipalcová litá kola.

Exteriér hodnotíme jako povedený, odpovídajcí celkovému zaměření automobilu. Zatímco vnějšímu kabátu by typický zájemce o vůz nižší střední třídy ledacos odpustil, interiér vozu bývá v této třídě alfou a omegou prodejního úspěchu a terčem nemilosrdné kritiky všech recenzentů. Jak tedy Rapid obstál uvnitř?

Pohodlné nastupování i pro osoby „baroknějších“ tvarů usnadní čtveřice dveří s velkým úhlem otevírání. První předsudky, dané zkrácenou karoserií, která připomíná ve dvou třetinách ustřižený sedan, padá za své hned při prvním usednutí do vozu. Ať již na místě řidiče, spolujezdece, nebo na zadních sedadlech – všude vás obklopí prostor v této třídě spíše naddimenzovaný. Osoby s výškou atakující hranici 190 cm si hravě najdou polohu, při které absolvují beze známky únavy stovky kilometrů.

Sedadla s tužšími opěráky poskytují dobrou oporu pro záda, nastavení sklonu prostřednictvím umělohmotné páčky nám ale přišlo laciné a poněkud nepraktické. Čtyřramený velký volant padne dobře do ruky, rozmístění ovládacích prvků je tradičně na vysoké úrovni a odpovídá vysokým standardům koncernu Volkswagen.

Také slícování jednotlivých částí palubní desky snese přísná měřítka, kvalita použitých plastů už pak méně. Při bližším zkoumání působí dosti lacině a jejich trvanlivost při dlouhodobém používání auta může být slabou stránkou. Inu - snaha konstruktérů vyrobit dostupný vůz stůj co stůj se zkrátka musela někde projevit.

Zatímco v rovině estetické najdeme drobné vady na kráse, po pratické stránce sbírá Rapid jeden pomyslný vavřín za druhým. O prostoru již byla řeč, k dokreslení možná přidejme pár čísel – zavazadelník pojme úctyhodných 550 litrů nákladu, po sklopení zadních sedadel a posunutí přední sedačky co nejblíže palubní desce lze do vozu bezpečně naložit předměty o délce 220 cm. Tradičně velkrysé bývají škodovky, co se týče úložných prostor.

Také Rapid nabízí celou řadu důmyslných odkládacích míst včetně držáků nápojů nebo mobilního telefonu. Kufr může být na přání vybaven originální síťovinou pro snadnější přepravu drobných předmětů; při přepravě zablácených holínek nebo nářadí přijde vhod oboustranný koberec v kufrzu s pogumovaným protiskluzovým vzorem.

Porci adreanalinových zážitků jsme při motorizaci 1.6 TDI nečekali. Vzhledem k předchozím zkušenostem se 77 kW silným motorem jsme spíše očekávali, že ke svižnému tempu nebudeme muset motor Rapidu hodně točit či mu „šlapat po krku“. Necelých 105 koní a 250 Nm točivého momentu však umí s lehkou karosérií pěkně zamávat (v dobrém slova smyslu). Ani při sprintech do táhlých kopců se motor nezadýchá a nedá vám pocítit, že mu pár koňských hřív chybí. Ba naopak – obdivuhodná akcelerace a zátah odspodu působí, jako by pod kapotou tepal přeplňovaný dvoulitr.

Kultivovanému projevu motoru zdatně sekunduje přesná pětistupňová převodovka s dlouhými dráhami řazení. Absence šestého stupně je občas znát, zejména při jízdě na dálnici jsem měl občas tendeci posunout volič převodovky ještě o jednu dráhu.

Podovozek nového Rapidu je odladěn pro komfortní jízdu. Absence víceprvkého zavěšení kol (vůz je vybaven jednoduchou vlečenou nápravou) má za následek mírný diskomfort při přejezdu příčných nerovností; při rychlejších průjezdech zatáčkou jsme zaregistrovali znatelné naklánění. Těžký motor vpředu má podíl na mírné nedotáčivosti v zatáčkách, citlivou prací plynu a volantu však lze situaci snadno ukočírovat. Celkový dojem z jízdy je dobrý a ve své třídě plně dostačující.

Kladné body sbírá nová Škoda Rapid při tankování paliva. Málokdy se nám při redakčním testu povede vtěsnat se s reálnou spotřebou do hodnot udávaných výrobcem. V tomto případě tomu tak skutečně bylo. Předpisovou jízdou se dá bezpečně jezdit s apetitem kolem 5 litrů nafty na sto kilometrů, svižná jízda po mimoměstských komunikacích pak nespolykala více než 7,2 litrů paliva.

Škoda Rapid v motorizaci 1.6 TDI splnila naše očekávání, která jsme pro „mezityp“ mezi Fabií a Octavií měli. Výrazněji potěšila v oblasti praktického využití a ekonomiky provozu; jízdní vlastnosti jsou slušné, zejména pak dynamika motoru. Jak ukazují první čísla v prodejnosti v ČR, Škoda Rapid si své zájemce našla a v nabité konkurenci vozů nižší střední třídy se i přes svou vyšší cenu prosadila.

Tým AUTOiNDEX.cz

Škoda Rapid1.6 TDI CR

Peugeot 301 1.6 HDI FAP

Citroen C-Elysée 1.6 HDI 92

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1598

1598

1560

Válce:

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

77 / 4400

68 / 4000

68 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

250 / 1500 - 2500

230 /1750

230 /1750

Maximální rychlost (km/h):

190

180

180

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,4

11,2

11,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,6 / 3,7 /4,4

4,8 / 3,7 /4,1

4,8 / 3,7 /4,1

Velikost zav. prostoru (l):

550

506

506

Objem nádrže (l):

55

50

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1266

1170

1095

Nosnost (kg):

535

--

453

Základní cena (Kč):

292 900 (1.2 MPI 55 kW, Active)

230 000 (1.2 72 k ACCESS)

239 500(1.2 Vti 72 k ATTRACTION)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

417 900 (1.6 TDI 77 kW, výbava Ambition)

292 500 (1.6 HDI ACCESS)

329 500 (1.6 HDI TENDANCE)

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Rapid
Karosérie:Liftback
Motor:1.6 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -