Peugeot 2008 1.6 VTi vs 1.6 e-HDI - nafta nebo benzin (TEST)

Testy
12.10.2013

F T G

Peugeot 2008 1.6 VTi vs 1.6 e-HDI - nafta nebo benzin (TEST)

Malý crossover od Peugeotu už nějaký ten měsíc brázdí naše silnice, na kterých se cítí vcelku fajnově. Aby také ne, dokáže si totiž hravě poradit s kdejakou nerovností a navíc pořizovací náklady ani ekonomiku provozu nikterak nekazí pohon všech kol. Peugeot 2008 je vlastně křížencem mezi hatchbackem, SUV, kombi a vozu kategorie MPV.

Vzhledem k tomu, že jsme měli příležitost vyzkoušet dvě protichůdné motorizace prakticky najednou, připravili jsme zajímavé porovnání obou variant. K dispozici jsme měli modely 2008 1.6 VTi a 2008 1.6 e-HDI, oba dva vybavené manuální převodovkou.

Asi nemusíme opakovat, že vozy kategorie SUV jsou stále v módě. Zákazníci dokonce chtějí různé modifikace těchto vozů a to v závislosti na obsahu jejich peněženky a také preferencí. V poslední době dokonce není žádnou výjimkou, když se na trhu objeví SUV s poháněnou pouze jednou nápravou. Automobil, který nezvládne mimo silnici projet o moc více, než běžný sedan, je přesto pro určitou skupinu lidí velmi trendy. Vzhled je tedy stále na prvním místě.

Peugeot nedávno vyslyšel přání evropských zákazníků a představil model 2008, který doplňuje nabídku výrobce o malé SUV postavené na platformě modelu 208. Exteriér tohoto automobilu se v ledasčem podobá městskému hatchbacku 208. Terénní charakter navíc doplňují ochranné plasty, eleganci zase potvrzuje všudypřítomný chrom, kterým se na tomto modelu rozhodně nešetřilo.

Interiér = 208

Také přístrojová deska byla převzata z Peugeotu 208 a to včetně jejích slabých, ale i silných stránek. Pochvalu si zaslouží do ruky dobře padnoucí volant s tlustým věncem a malým průměrem. Jeho horní část bohužel trochu brání výhledu na kapličku přístrojů, ale to jen v případě, že tomuto faktu nepřizpůsobíte možnosti nastavení.

Pochvalu si zaslouží rozměrný barevný displej, jehož dotyková obrazovka supluje funkci mnoha tlačítek. Audiosystém se tedy vesměs ovládá prostřednictvím displeje, stejně jako navigace s povedenou grafikou. Škoda jen, že komunikace neprobíhá v českém jazyce.

Sedadla jsou příjemně tuhá a mají dostatečné boční vedení, které podrží tělo posádky i při razantním průjezdu zatáčkou. Většinou však budete jezdit s tímto modelem spíše klidným tempem, charakteristika podvozku ani testovaných motorů totiž k rychlé jízdě příliš nenabádá.

Pochvalu si zaslouží doslova prémiové zpracování interiéru, který se pyšní zajímavými detaily. Stačí se zaměřit na výrazný pruh táhnoucí se po celé šířce přístrojové desky nebo třeba diodové pásy okolo panoramatického střešního okna. Za tyto prvky by se nemusel stydět ani automobil vyšší třídy.

Hlavní výhodou testovaného modelu je bezesporu prostor a variabilita interiéru. Díky vyšší stavbě se do vozu velmi pohodlně nastupuje a uvnitř se snadno uvelebí i jedinci vyššího vzrůstu. Snad jen na zadních sedadlech není místa pro kolena zrovna na rozdávání, ale v ostatních směrech nelze mít výhrad.

Zavazadlový prostor má základní objem 360 litrů a potěší zejména dno zavazadelníku, které je na stejné úrovni, jako nakládací hrana. To usnadní manipulaci s těžkým a rozměrným nákladem. Při sklopení opěradel zadních sedadel dojde k zvětšení objemu zavazadelníku na 1194 litru.

1.6 VTi vs 1.6 e-HDI

Začněme modelem s benzinovým čtyřválcem pod kapotou. Přeplňovaný motor 1.6 VTi je se svým nejvyšším výkonem 88 kW při 6000 ot/min vůbec nejsilnější pohonnou jednotkou v nabídce této modelové řady. Křivka největšího točivého momentu 160 N.m vrcholí při 4250 N.m. Motor je velice kultivovaný a tichý. Akusticky se projeví až po překročení hranice 4000 ot/min.

Přestože je motor vybaven turbodmychadlem, pokud po něm budete chtít větší dynamiku, je nezbytné ho točit. Velmi slušný zátah přichází kolem 4000 ot/min a motor se vyplatí vytáčet ještě dále. Poté ukáže svůj maximální potenciál.

Manuální převodovka disponuje jen pěti rychlostmi, což je trochu škoda. Pátý převodový stupeň je totiž poměrně krátký, takže při dálničním limitu točí motor na pětku téměř 3800 ot/min. To se samozřejmě negativně odráží nejen na spotřebě, ale také akustickém komfortu. Při dálniční jízdě musí tedy řidič počítat se spotřebou kolem 8 l/100 km. Umírněný jízdní styl pak znamená spotřebu kolem sedmilitrové hranice. Ve městě jsme jezdili za 8,4 l/100 km.

Výhradu máme proti nepřesnému chodu manuální převodovky. V tomto ohledu by Peugeot 2008 přeci jen mohl něco okoukat od ultimativní sestry 208 GTI nebo stájového RCZ 1.6 THP. Škoda.

Další testovaná varianta modelu 2008 byla vybavena dieselovým čtyřválcem 1.6 e-HDI. Jeho papírové předpoklady - 84 kW při 3600 ot/min a 270 N.m při 1750 N.m se okamžitě potvrdily v praxi. Motor skvěle zatahuje od nízkých otáček a skvěle zabírá až do 4400 ot/min. Právem se jedná o nejsilnější diesel v nabídce.

Kultivovanost vznětového 1.6 e-HDI pochopitelně nelze srovnávat s benzinovým motorem, což je jedna z hlavních nevýhod dieselu v rámci avizovaného duelu. Naopak výhodou je přítomnost šestistupňového manuálu, který díky kratšímu zpřevodování poskytuje velmi slušnou dynamiku.

Dálniční jízda je díky šestému převodovému stupni příjemnější a to navzdory slyšitelnému klapotu naftového motoru. Otáčky jsou totiž při dálničním limitu znatelně nižší. Nenechte se ale mýlit, ani v případě naftové varianty není manuální převodovka nikterak přesná a lze ji považovat za jeden z nejslabších článků tohoto modelu.

A jak je na tom motor 1.6 e-HDI se spotřebou pohonných hmot? Ve městě jsme jezdili za pouhých 5,5 l/100 km, mimo město pak spotřeba rychle klesá k čtyřlitrové hranici. Na dálnici při 130 km/h počítejte s odběrem 5 l každých sto kilometrů. Tento motor je velký šetřílek, což automobil předurčuje pro cestování na delší vzdálenosti.

A jaký je verdikt? Benzinový motor se vyplatí při častějším využití ve městě nebo víkendových cestách na chalupu, podmínkou jsou však nižší roční nájezdy. Cenový rozdíl mezi 1.6 VTi a 1.6 e-HDI činí zhruba 60 tisíc korun ve prospěch benzinového motoru. S ohledem na významné úspory u naftové jednotky 1.6 e-HDI oproti žíznivějšímu benzinu se však poměrně rychle smaže.

Cestou necestou

Podvozek Peugeotu 2008 byl naladěn spíše komfortněji, větší náklony karosérie při průjezdu zatáčkami však nečekejte. S nástrahami našich silnic si Peugeot poradí bez většího zaváhání, snad jen občas jsme zaznamenali odskakující záď. Výhradu máme proti řízení bez zpětné vazby a také vadí hluk od podběhů. Svůj podíl na tom bezesporu mají obuté celoroční pneumatiky.

Zajímavostí ve výbavě 2008 je tzv. Grip Control. Ten se ovládá otočným ovladačem na středové konzole a dokáže měnit nastavení stabilizačního systému ESP. K dispozici jsou režimy pro jízdu na sněhu, bahně či šotolině. I přes absenci pohonu 4x4 jsme si vyzkoušeli jeho smysluplnost - vůz nás při jízdě po nezpevněném povrchu docela překvapil. Někdy stačí jen vyšší světlost podvozku a rázem můžete i s dvoukolkou do lesa. Tedy alespoň pokud není příliš bláta nebo sněhu…

Resumé

Peugeot 2008 je crossover s povedeným vzhledem a solidní technikou. Pochvalu si zaslouží také zdařilý interiér a bohatá základní výbava. Ta v současnosti představuje pro zákazníky mnohdy víc, než přesné řazení či komunikativní řízení. S ohledem na zaměření tohoto vozu však tyto neduhy Peugeotu 2008 rádi odpustíme. Už teď dokazují objednávky tohoto vozu, že se Peugeot skvěle trefil do vkusu zájemců o malý městský vůz se zajímavým image.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 2008 1.6 VTi

Peugeot 2008 1.6 e-HDI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1598

1560

Válce :

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

88 / 6000

84 / 3600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

160 / 4250

270 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

196

188

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,5

10,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,7 / 4,8 / 5,9

4,7 / 3,6 / 4,0

Velikost zav. prostoru (l):

360

360

Objem nádrže (l):

50

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1270

1335

Nosnost (kg):

374

273

Základní cena (kč):

300 000 (1,2i, Access, akční cena)

300 000 (1,2i, Access, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

356 000 (1.6 VTi, Active, akční cena)

411 000 (1.6 e-HDI, Active, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:2008
Karosérie:Crossover
Motor:1.6 VTi
Palivo:benzín
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -