Dostupná radost - Subaru BRZ (TEST)

Testy
12.10.2013

F T G

Dostupná radost - Subaru BRZ (TEST)

Poměrně dlouhou dobu jsme čekali na test unikátní zadokolky BRZ od Subaru. Přestože se její dvojče, Toyota GT86, prohání na našich silnicích už více než rok, automobilka Subaru nejprve věnovala veškeré své výrobní kapacity americkému trhu a poté až Evropě. O to více jsme si však první jízdu se Subaru BRZ užili.

Boxer Real-wheel drive Zenith nebo-li BRZ je skvělým výsledkem spolupráce mezi Toyota Motor Corporation a Fuji Heavy Industries (Subaru). Díky ní vznikl sportovní automobil klasické koncepce, kterou diktuje pohon zadních kol a mimořádně nízké těžiště. K němu pochopitelně ještě více přispívá motor s plochým uložením válců (Boxer), který Subaru perfektně umí.

Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou je takřka ideální (53:47) s malým náskokem ve prospěch přední nápravy. Není to ale jen samotná práce s rozložením hmotnosti, která Subaru BRZ propůjčila mimořádné jízdní vlastnosti. Také tvar karosérie byl optimalizován na základě analýzy proudění vzduch, jejímž výsledkem je skvělá hodnota součinitele odporu, pouhých 0,27. Když jsme u karosérie, v čem se vlastně BRZ oproti Toyotě GT86 liší?

Veselá tvář BRZ

Jiné uspořádání přídě Subaru má za následek i trochu jiné emoce. Toyota je jakoby zamračená a to hlavně kvůli obrácené masce chladiče, která je o poznání menší než u Subaru. Zajímavostí je i odlišné uspořádání světlometů, přestože jejich tvar mají oba vozy společný. U Subaru plní funkci denního svícení LED pásy v dolní části nárazníku, tedy naprosto odděleně od hlavních světlometů. Zatímco u Toyoty je denní LED pás integrován přímo do světlometu a to v jeho horní části. Ten u Subaru slouží pouze jako obrysové světlo.

Dále už však výraznější rozdíly na karosérii nenajdete a oba dva vozy se liší pouze detaily. Samozřejmostí je jiný znak výrobce na kapotě a víku zavazadelníku, zajímavější je však označení modelu GT86 na boku předního blatníku. Tam má Subaru pouze falešný výdech od motoru. Trochu se liší nabídka odstínů karosérie, u Subaru pochopitelně nechybí typická modř, která vozu mimořádně sluší. Překvapením je naprosto shodný design kol.

Funkční interiér bez zbytečností

Vnitřek auta lze popsat jedinou větou – naprosto splňuje nároky kladené na vůz této kategorie. Můžete se tady sice vztekat nad tím, proč Toyota GT86 dostala audiosystém s barevnou dotykovou obrazovkou (oproti archaicky vzhlížejícímu autorádiu u Subaru) nebo zajímavější dekor přístrojové desky před spolujezdcem, nedává to ale příliš smysl. V autě, kde byl sportovnímu požitku podřízen komfort, stejně autorádio příliš často potřebovat nebudete a to kvůli špatnému odhlučnění interiéru. Naštěstí!

Za volantem se sedí proklatě nízko a hlavně v porovnání se současnými tzv. hothatchbacky. Vzpomeňme si například na nedávno testovaný Peugeot 208 GTI. Ani ten se nedokázal vyhnout současným trendům, které řidiči ubírají radost prakticky z každého úhlu pohledu. Ať už je to downsizing nebo nedokonalá sportovní pozice za volantem. V tomto směru působí testované Subaru BRZ jako zázrak, kterého si musíme vážit.

Tlačítka na středové konzole vracejí BRZ do doby, kdy bylo téměř každé auto radost řídit a to v tom pravém slova smyslu. Chválíme nádherný přístrojový panel s červeným podsvícením, jehož dominantou je otáčkoměr s digitálním rámečkem pro ukazatel rychlosti. Ten analogový se nachází vlevo. V přístrojovém panelu nám chyběl snad jen ukazatel teploty oleje. Každý přeci ví, že na dnešní dobu jedinečný skvost v podobě atmosférického motoru se musí před každou sportovní jízdou dobře prohřát.

BRZy už nebude aneb stará dobrá atmosféra

Dvoulitrový atmosférický motor o nejvyšším výkonu 147 kW při 7000 ot/min. je stejný jako v Toyotě. Zajímavé je, že zahrnuje know-how obou dvou automobilek. Plochý čtyřválec má variabilní časování ventilů AVCS a kombinuje přímé a nepřímé vstřikování benzinu D4-S od Toyoty.

Motor dokáže rozhýbat BRZ s pohotovostní hmotností oscilující kolem 1,3 tuny s nevídanou chutí. Má to však jeden háček. Musíte ho točit a točit. Od nějakých 4000 tis. ot/min. rozehraje ten pravý koncert a to nejen jízdní, ale i akustický. Zvukovou kulisu navíc doplňuje dvojice koncovek výfuků vzadu.

Žádný strach, držet motor FA20 ve vyšších otáčkách vás bude bavit. Postará se o to perfektně ovladatelná převodovka šestistupňového manuálu s velmi dobrou mechanickou zpětnou vazbou. Jednotlivé rychlosti jsou dobře odstupňované, až na šestku, která je ryze dálniční. Proč ne, při jízdě na okruh určitě přijde vhod.

Spotřeba paliva se při dynamické jízdě pohybuje kolem 10 litrů na 100 kilometrů, při té sportovní pak palubní počítač ukáže maximálně 15 l. Při umírněné jízdě mimo město není problém jezdit za 7 l/100 km. Téměř neuvěřitelné hodnoty v porovnání s podobně výkonnými přeplňovanými motory, které si při sportovní jízdě řeknou klidně i o dvojnásobek toho, co žádá Subaru. Bravo!

Jezdí BRZ jinak než GT86?

Podvozek Subaru BRZ byl naladěn trochu jinak než ten u Toyoty. Překvapivě má o trochu tužší přední pružiny a měkčí ty zadní. Ptáte se o kolik? Oficiální informace hovoří o 10%, což je hodnota, kterou většina smrtelníků ani nepozná. Nám se subjektivně zdálo, že BRZ lze snadněji přimět k přetáčivému smyku, což je velká zábava. Řízení na navíc o něco přesnější.

Samosvorný diferenciál testované varianty Sport se stará o chirurgicky přesné vedení vozu táhlým powerslidem, při kterém budou trpět snad jen pneumatiky. Ještě, že se jedná o nízkonákladové Micheliny Primacy s příznivým valivým odporem. I zde výrobce demonstruje, že zábavné auto může být úsporné.

Na druhou stranu, ryze sportovní pneumatiky by ještě více zlepšili dynamický potenciál vozu a stabilitu v zatáčkách. Zde tedy vidíme příležitost pro zlepšení, které může udělat prakticky každý majitel.

A jak je to s elektronickými pomocníky? Stabilizaci lze naštěstí deaktivovat, což je rovněž v rozporu s dnešními zvyklostmi. V běžném provozu je však zezačátku lepší jezdit v režimu VCS Sport, který aktivujete příslušným tlačítkem, hned vedle ruční brzdy. Ten umožní lehké zhoupnutí zádě, čímž řidiče naučí poznat limity tohoto sportovního náčiní.

Resumé

Bez překvapení můžeme vyřknout jednoznačný verdikt. Subaru BRZ je stejně jako Toyota GT86 těžko uvěřitelnou a zároveň mimořádně vítanou novinkou na současném automobilovém trhu. Chlubí se klasickou koncepcí a abstrahuje prakticky od všech novodobých trendů na poli automobilového průmyslu.

Co se týká rozdílů mezi samotnými vozy (Subaru vs. Toyota), považujeme je pouze za drobné odlišnosti, které však jistě způsobí zajímavé dilema mnoha potencionálním zákazníkům. Ať už se rozhodnete podle sympatií k té či oné značce nebo cenové politiky dovozců těchto automobilů, ani s jedním vozem rozhodně nešlápnete vedle. Získáte totiž asi ten nejlepší sporťák v dané cenové kategorii a to i s ohledem na provozní náklady.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru BRZ Sport 6 M/T

BMW 120i Coupé

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

1998

1995

Válce:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 7000

125 / 6700

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

205/ 6400-6600

210 / 4250

Maximální rychlost (km/h):

226

224

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

7,6

7,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

10,4 / 6,4 / 7,8

8,5 / 5,3 / 6,5

Velikost zav. prostoru (l):

243

370

Objem nádrže (l):

50

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1305

1395

Nosnost (kg):

365

365

Základní cena (Kč):

709 000 (Active 6 M/T)

740 000

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

809 000 (Sport 6 M/T)

740 000

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:BRZ
Karosérie:Kupé
Motor:2.0i
Palivo:benzín
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -