Návrat legendy - Peugeot 208 GTI (TEST)

Testy
14.09.2013

F T G

Návrat legendy - Peugeot 208 GTI (TEST)

Malé hothatche jsou dnes celkem oblíbeným zbožím. Za půl milionu se s nimi pobaví nejeden mladík a v případě potřeby umí dobře posloužit i pro praktické účely. Testovali jsme francouzský Peugeot 208 GTI, který má navázat na úspěch ostré 205 GTI z osmdesátých a devadesátých let.

Pravdou je, že mnoho fanoušků může namítnout, že má nový model k ultimativní 205 GTI daleko. Z určitého pohledu to může být pravda, je nutné si však uvědomit, že současný Peugeot 208 GTI má o mnoho více konkurentů. Nás tedy především zajímalo, zda se jedná o rychlé a především zábavné malé auto současnosti.

Při pohledu na vůz zvenčí je jasné, že Peugeot vsadil na svůj nejnovější designérský styl, kterému dominuje zejména rozměrná přední maska chladiče a specificky tvarované světlomety. Ostrá verze GTI se však chlubí řadou zvláštností, které na standardním provedení nenajdete. Samozřejmostí je dvojitá koncovka výfuku nebo sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 205/45.

Bílá barva testovaného vozu lahodí oku stejně, jako barevné polepy karosérie. Pěkné jsou i chromované prvky, jejichž přechody však poněkud maskuje avizovaný světlý odstín karosérie. Samozřejmostí je červené logo GTI na zádi a také na obou C-sloupcích karosérie. Zvenku se Peugeot 208 GTI povedl a přestože nepůsobí nikterak křiklavě či dramaticky jeho dynamický charakter je patrný již na první pohled.

Na palubě

Interiéru dominuje dvojice předních sedadel s výrazným sportovním tvarováním. Právě ty dokážou perfektně podržet tělo posádky při rychle projížděných zatáčkách. Škoda jen, že jsou jejich sedáky umístěny relativně vysoko nad podlahou. Ve sportovním autě bychom zkrátka chtěli sedět níže.

Samostatnou kapitolou je volant, jehož průměr patří vůbec k nejmenším v současnosti. Dominantním prvkem je jeho zploštělá část v dolní úvrati, která ač působí efektně, příliš praktická není. Při rychlém točení volantem totiž může řidiči snadno vyklouznout z ruky. Jedničku si volant naopak zaslouží za červený „prstenec“ značící středovou polohu řízení. Líbila se nám i řadicí páka s hlavicí, která padla skvěle do ruky. Výsadou GTI jsou také hliníkové pedály s protiskluzovou úpravou.

Kupé působí relativně prostorným dojmem, vzadu se pochopitelně pohodlně usadí pouze osoby nižšího vzrůstu. Nevadí, testovaný Peugeot 208 bude stejně převážně sloužit pouze dvoučlenné posádce. Kufr je dostatečný pro převoz pár kompaktních zavazadel, či několika tašek při cestě ze supermarketu. Více od něj očekávat nelze.

Ostré lvíče

Pohon tomuto sportovně střiženému krasavci zajišťuje přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3. Ten dokáže vyvinout nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW při 5800 ot/min. Největší točivý moment 275 N.m pak vrcholí při 1750 ot/min. S ohledem na fakt, že je nová 208 GTI téměř o půl tuny lehčí než její předchůdce 207 RC, je o zábavu postaráno. Variabilní časování ventilů navíc motoru zaručuje velmi příjemný charakter.

Pohonná jednotka o sobě dává vědět díky výfukové soustavě, až ve středních a vysokých otáčkách, jinak je její projev poměrně umírněný. K předním kolům se výkon přenáší pomocí šestistupňového manuálu s krátkými dráhami řazení, za které Peugeot zaslouží pochvalu.

V praxi motor zabírá velice brzy s absencí významnějšího turboefektu. Motor příjemně zatahuje až do omezovače otáček, před kterým jeho výkon graduje. Někdo by možná očekával surovější projev motor (zejména zvuk) sportovního GTI, nám se ale jeho charakter líbí. Vždyť ani exteriér nebo interiér nepůsobí kdovíjak divoce.

A jak se malý hothatch z Francie chová na silnici? Podvozek perfektně ladí s evropskými silnicemi a to i s těmi rozbitými. Auto tedy není přehnaně tvrdé, což jsme v rámci našeho cestování po ČR kvitovali s nadšením. Tlumiče zvládají pohltit většinu nerovností, takže jízdní komfort zůstává na solidní úrovni. Při ostrém tempu však 208 GTI působí opravdu stabilně, což jen dokazuje, že jednodušší řešení podvozku s vlečnou nápravou a zkrutnou příčkou nemusí být vždy špatné.

Karosérie se v zatáčkách sice trošku nakloní, automobil však drže perfektně stopu a na limitu se projevuje pouze mírnou nedotáčivostí. Aby také ne, vždyť podvozek je pořád o nějakých 20% tvrdší, než u standardního modelu a chlubí se i zvětšeným rozchodem a tužšími stabilizátory. Klasická ruční brzda navíc dovolí řešit některé situace hravým smykem. Pohrát si se zádí však umožní i brzdový pedál a šikovná práce s volantem.

Přestože spotřeba pohonných hmot nepatří u vozu této kategorie k nejdůležitějším, velmi rádi se o ní zmíníme. Ve městě se pohybuje na úrovni očekávaných 9 l/100 km, při defenzivní jízdě mimo město dokonce klesá i pod šestilitrovou hranici. A to pro nás bylo velmi příjemným překvapením. Sportovní svezení katapultuje apetit motoru k 15 l/100 km.

Resumé

Pegueot naštěstí nevybavil ostrou 208 GTI automatickou převodovkou ani elektronickou ruční brzdou, tak jak to udělala některá konkurence. Díky tomu řidiče nepřipravil o dodatečnou zábavu za volantem. Na druhou stranu Peugeot 208 GTI stále zůstává automobilem pro každý den, což ho předurčuje k univerzálnímu použití. Přátelské naladění podvozku ho navíc v naší vlasti doslova favorizuje před konkurencí a to hlavně s ohledem na nekvalitní silnice. Nejen tím si tedy snadno obhájí o něco vyšší cenu oproti ostrým hatchbackům v podobě Fiesty ST či Pola GTI.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 208 GTI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1598

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 5800

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

275 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

230

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,2 / 4,7 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

285

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1190

Nosnost (kg):

460

Základní cena (kč):

510 000 (208 GTI)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

510 000 (208 GTI)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:208
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6i
Palivo:benzín
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -