Subaru Outback 2.0D Lineartronic - konečně automat! (TEST)

Testy
14.09.2013

F T G

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - konečně automat! (TEST)

Dlouho očekávaná automatická převodovka pro Boxer Diesel od Subaru je v prodeji a těší se slušnému zájmu. Aby také ne, její vlastnosti jsou totiž na špičkové úrovni. Pro test jsme si vybrali model Outback, abychom mohli nový Lineartronic vyzkoušet ve všech jízdních režimech…

Allroad Outback od Subaru jsme měli v redakci nedávno a to se stejným motorem 2.0D a dokonce i ve stejném barevném provedení. Hlavní změnou testovaného vozu byla tedy právě bezestupňová převodovka Lineartronic, která se doposud nabízela pouze v kombinaci s benzinovými motory. Nenechte se ale mýlit, Lineartronic se v naftovém Subaru chová úplně jinak!

Lineatronic a Boxer Diesel v praxi

Konstruktéři museli převodovku Lineatronic přizpůsobit většímu točivému momentu, který produkuje dvoulitrový diesel. Jeho nejvyšší výkon 110 kW sice dnes už asi nikoho příliš neoslní, na druhou stranu se v kombinaci se slušnou hodnotou točivého momentu 350 N.m stále jedná o velice slušné hodnoty. Vrchol kroutícího momentu navíc přichází v rozmezí 1600-2400 ot/min.

Nová převodovka má jednu zajímavou vlastnost. Dokáže totiž přepínat mezi plynule měnitelným převodem (variátorem) a režimem řazení převodových stupňů v reakci sešlápnutí plynového pedálu. Jak tento systém funguje v praxi?

Při běžné jízdě v režimu „D“ se převodovka projevuje jako běžná bezestupňová převodovka. To znamená, že Lineartronic volí z prakticky neomezeného počtu převodových poměrů, které variátorová převodovka nabízí. Při sešlápnutí plynového pedálu o více než 60% se Lineatronic automaticky přepíná do režimu řazení tzv. virtuálních převodových stupňů, které jsou pevně stanovené. Akcelerace poté rázem probíhá obdobě jako u běžných převodovek. Otáčky tedy klesnou při každé změně virtuálního převodového stupně a akustický doprovod zajišťuje velice dobrý pocit z dynamické jízdy. Bravo!

Převodovku Lineartronic však chválíme i za její další výhodu. Při jízdě do kopce automaticky podřazuje na nižší převodový stupeň a to v závislosti na sklonu vozovky. Při jízdě z kopce je tomu naopak. Touto vlastností se v současnosti chlubí jen pár standardních automatických převodovek na trhu. V rámci bezstupňových převodovek je pak tato funkce ojedinělá. To ale není vše, Lineartronic má ještě další výhodu.

Když jsme intenzivně brzdili před zatáčkou, docházelo k přepnutí převodovky do režimu řazení virtuálních převodových stupňů. Kvůli účinnější akceleraci ze zatáčky navíc převodovka podřadila o jeden stupeň a během samotného průjezdu zatáčkou nechala podřazeno. Tyto vlastnosti dodávají pocitu z jízdy s dieselovým Outbackem Lineartronic nový rozměr a automatická převodovka prakticky vůbec nekazí zábavu.

Outback Lineartronic pochopitelně nabízí i režim manuálního řazení se sedmi převodovými stupni. Ty jsou samozřejmě rovněž virtuální. Změnu jednotlivých převodových stupňů řidič provádí prostřednictvím dvojice pádel ukrytých pod volantem. Přestože zpětná vazba převodovky není při manuální změně virtuálního převodového stupně kdovíjak rychlá, radost z jízdy to příliš neruší. Přeci jen řídíme rodinný allroad…

To samozřejmě potvrzuje i pohon všech kol, který zajišťuje elektronicky řízená lamelová spojka. Ta má ve spojení s dieselovým motorem šest místo pěti lamel. Lamelovou spojku může leckdo považovat za nevýhodu spojenou s komfortní automatickou převodovkou. Varianty s manuálem totiž mají klasický mezinápravový diferenciál. Po svezení v terénu však můžeme s klidem na duši říci, že pohon všech kol funguje perfektně a o velký rozdíl se oproti standardnímu diferenciálu nejedná. K rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu u testovaného vozu dochází v poměru od 100:0 až do 50:50.

A jak se Lineatronic projevuje na spotřebě pohonných hmot? Vznětový dvoulitr stále zůstává velice úsporným motorem a to i ve spojení s avizovanou bezestupňovou převodovkou. S vozem jsme v rámci našeho redakčního testu, při kterém jsme urazili kolem 1000 kilometrů, jezdili s průměrnou spotřebou 6-7 l na 100 km. S ohledem na rozměrnou karosérii, pohon všech kol a hlavně vyšší světlou výšku podvozku, považujeme tyto hodnoty za velmi dobré.

Resumé

Automatická převodovka se k dieselovému crosseoveru Subaru Outback mimořádně hodí a je jen trochu škoda, že na ni zákazníci museli čekat tak dlouho. Prioritou japonského výrobce jsou však jiné trhy, kde je poptávka po vznětových motorech o poznání nižší, než je tomu v Evropě. Vývoj automatu pro Boxer Diesel byl tudíž o něco pomalejší.

Čekání se ale vyplatilo, bezestupňová převodovka posunula dieslové Subaru zase o kus dále a nabízí nekonvenční vlastnosti, které zaručují větší radost s jízdy. Cenový rozdíl činí oproti variantě s manuálem 40 tisíc korun, což lze v této třídě vozů akceptovat.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Typ motoru:

Vznětový přeplňovaný

Objem motoru (ccm):

1998

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/3600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350/1600-2400

Maximální rychlost (km/h):

195

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,6 / 5,6 / 6,3

Velikost zav. prostoru (l):

526

Objem nádrže (l):

65

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1699-1726

Nosnost (kg):

431

Základní cena (kč):

879 000 (2.5i, Active)

Cena s testovaným motorem a převodovkou (kč):

Cena testovaného vozu (kč):

939 000 (2.0D Lineartronic, Active)

1 079 000 (2.0D Lineartronic, Executive)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Outback
Karosérie:Crossover
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -