Škoda Octavia 2.0 TDI DSG - bestseller v novém (TEST)

Testy
14.07.2013

F T G

Škoda Octavia 2.0 TDI DSG - bestseller v novém (TEST)

Novinku s okřídleným šípem na kapotě asi nemusíme nikomu představovat. Octavia je stálicí a zároveň tahounem solidních prodejů výrobce a to nejen u nás. Zbrusu nová třetí generace tohoto vozu má dobrou pozici automobilce Škoda Auto ještě vylepšit. Bude k tomu mít patřičné předpoklady?

Nová Škoda Octavia se doslova vrhla do segmentu nižší střední třídy ve velkém stylu. Tedy přesněji řečeno s velkou karosérií. Opět výrazně promlouvá i do střední třídy a to prakticky všemi rozměry pohledné siluety. Ta získala důležité centimetry hlavně na šířku, což jí bezesporu prospělo. Nyní působí reprezentativnějším a hodnotnějším dojmem, než tomu bylo v případě minulé generace.

A teď k samotným rozměrům. Nový model je o 90 mm delší a o 45 milimetrů širší, než octavia druhé generace. Rozvor se prodloužil o solidních 108 milimetrů. Více místa je i v oblasti hlavy cestujících vpředu a rozdílná je samozřejmě také šířka interiéru. Třetí generace pochopitelně ctí tradici tohoto modelu a tak se již tradičně nabízí ve variantě liftback, který jsme zkoušeli v rámci našeho redakčního testu.

Líbí se nám především přední část nové octavie a to díky jedinečnému charakteru hlavních světlometů, jejíž spodní linku zdobí LED světla pro denní svícení. Vzadu zase zaujmou zadní sdružené svítilny, které byly vytaženy výrazně do boků karosérie.

Komfortnější interiér a moderní prvky

Testovaný model byl velmi dobře vybaven, čemuž odpovídal i celkový dojem z interiéru. Pokud bychom si ale odmysleli všechny ty příplatkové prvky, nemůžeme vnitřnímu prostoru prakticky nic vytknout. Materiály jsou kvalitní a velmi dobře slícované, dobře působí i ovladače všemožných funkcí vozu.

Zajímavě působí zásah linie výplně dveří do prosklené plochy, což je zajímavý designérský prvek, který používá například i Toyota. Okamžitě po nasednutí do vozu musíme potvrdit větší šířku interiéru, která se pozitivně projevila na vyšší míře komfortu. Tím se odstranil jeden z největších neduhů předchozí generace, kterým bylo právě málo místa v interiéru na šířku.

Zavazadelník opět patří k tomu nejlepšímu v rámci daného segmentu. To platí zejména, co se jeho objemu týká. Současných 590 litrů je totiž opravdu bezkonkurenčních. Mezi špičku patří i jeho hloubka a šířka. Výtku si naopak zaslouží variabilita a to kvůli nemožnosti vyklopení a vyjmutí dělených sedáků zadních sedadel. Při sklopení opěradel sice vzniká relativně rovná plocha, bohužel však se schodem, který může při převážení rozměrného nákladu vadit.

Potěší i širší sedadla, které stále dobře podpírá tělo posádky v zatáčkách. Trochu zamrzí sedáky, které byly v druhé generaci přeci jen delší. Výhled z vozu vpřed i do strany je v pořádku, kontrolu nad dlouhou zádí však lepší přenechat parkovacím senzorům.

Horkou novinkou je inovovaný navigační systém Columbus, jenž byl na špičkové úrovni již v případě předchozího provedení. Nyní se chlubí ovládáním ve stylu ipodů či chytrých telefonů, které je intuitivnější a zároveň jednoduší. Obzvlášť při jízdě. Grafika systému zaslouží pochvalu, stejně jako další nové funkce, jejichž výčet by nám zabral klidně i délku tohoto redakční test.

Zdůraznit však musíme ochranu proti zlodějům, která je při volbě drahé navigace Columbus rozhodující. V případě krádeže totiž nelze tento systém neponičit, což samozřejmě případné nenechavce odradí. Uvidíme však, zda „šikovné české ručičky“ nepřijdou na nějaký jiný způsob vyjmutí navigace bez poškození.

Samotná přístrojová deska je přehledná a jednotlivé přístroje působí moderním dojmem. Palubní počítač opět dostal o několik funkcí navíc, takže nyní například dokáže informovat i o spotřebě paliva potřebného k provozu některých komfortních funkcí, jako je třeba vyhřívání sedadel.

Nová Škoda Octavia disponuje množstvím elektronických pomocníků, kteří se ve vozech této značky objevují vůbec poprvé. Novinkou je například udržování vozu v jízdním pruhu, jenž funguje na principu aktivních zásahů do řízení. Klidně tedy můžete na chvilku pustit volant a systém dokáže projet většinu zatáček bez vaší součinnosti. Kvůli bezpečnosti si této funkce můžete užívat pouhých 10 vteřin. Hlavním smyslem je totiž ochrana před mikrospánkem řidiče.

Samozřejmostí je také aktivní tempomat, který dokáže udržovat stejnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Ten dokonce funguje až do úplného zastavení. Tempomat se nově ovládá samostatnou páčkou vlevo od volantu. Další premiérou je systém rozpoznávání dopravních značek, které se pak zobrazují na displeji v přístrojové kapličce. V nové octavii můžete mít i aktivní parkovací asistent, který však už známe třeba z modelu Superb.

Příliš dobrý pocit jsme neměli z automatického přepínání potkávacích a dálkových světlometů. Tento systém totiž nefungoval podle našich představ a k přepínání mezi jednotlivými režimy docházelo vesměs pozdě. Tím jsme tedy nepříjemně oslňovali protijedoucí řidiče.

Dále ještě Škoda Octavia nabízí funkci Driver Activity Assistent, který má upozornit řidiče na únavu a doporučit mu pauzu. Praktický nám přišel i systém varující před kolizí s vozem jedoucím před vámi, například při jeho prudkém zpomalení. V takovém případě displej v kapličce celý zčervená a začne výhrůžně blikat.

Naftové blues

Pod kapotou testované octavie se nacházel dvoulitrový turbodiesel vyladěný na nejvyšší výkon 110 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Motor má celkově sympatický charakter a optimální výkonový projev, který se praxi nachází někde mezi 2-4 tis. ot/min. Slušně zabírá již od 1500 ot/min a má smysl ho točit až do 4500 ot/min. Po překročení této hranice již výkon strmě klesá.

Úplně se nemůžeme sžít se zvukovým projevem a kultivovaností této pohonné jednotky. Motory 2.0 TDI od koncernu VW nikdy nepatřily v tomto ohledu mezi špičku třídy a nezměnilo se to ani s příchodem vstřikování common-rail. I nová generace tohoto motoru má jadrnější projev a při jízdě navíc občas přenáší vibrace do volantu, na což jsme si v této třídě již odvykli.

Naopak pochvalu si motor zaslouží za skvělou ekonomiku provozu. Ve městě jsme jezdili kolem sedmi litrů na 100 kilometrů, při ustálené jízdě devadesátkou není problém dosáhnout spotřeby 4,5 l/100 km. Na dálnici je nutné počítat se spotřebou něco přes 6 l/100 km a to je slušný výsledek. Při 130 km/h točí motor příznivých 2500 ot/min.

Motor byl spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, která je nastavená o něco ostřeji než srovnatelné převodovky od konkurence. Dynamicky zaměřeným řidičům se tedy její chování bude líbit, škoda jen, že kulisa manuálního řazení je znovu obráceně, tj. podřazuje se k sobě. Ocenili bychom také větší pádla pod volantem.

Výtku si dvouspojková převodovka zaslouží za škubnutí při rozjezdu nebo dokonce couvání, což také souvisí s ostřejším nastavením hydrodynamického měniče. Na druhou stranu jsme si na tento projev poměrně rychle zvykli.

Na silnici

Škoda Octavia třetí generace má jednu specifickou vlastnost, která není automobilkou příliš častou zmiňovaná. Všechny octavie s výkonem do 110 kW mají klikovou zadní nápravu (vlečná ramena + torzní příčka). Na silnici nemá octavia sebemenší problém se stabilitou, což je mimo jiné dáno tužším odpružením. Vůz je přísně neutrální a přetáčivost nelze vyvolat ani záměrně. Tedy alespoň na suchém kvalitním asfaltu ne.

Horší je to pochopitelně s jízdou na nekvalitním povrchu, kde se přejezd nerovnosti poměrně výrazně akusticky přenáší do interiéru a ruší tak jízdní komfort, který je zpracováním interiéru samozřejmě nastaven na vyšší úroveň.

Nekvalitní silnice však mají vliv i na jízdní stabilitu a to kvůli zmiňovanému řešení zadní nápravy. Vůz se při přejezdu výmolu trochu rozvlní, což je nepříjemné, ale i na to si lze zvyknout. Vrtá nám však hlavou, proč si na to musí zvykat řidič, který utratil přes půl milionu korun za skvěle vybavený vůz s nejsilnějším dieselem v nabídce? Na to bohužel neznáme odpověď, ale jeden tip pro zájemce o tento vůz přeci jen máme. Řešením by mohla být menší kola… Pak už zbývá zvolit variantu se silnější benzinovou motorizací nebo s pohonem všech kol, jejichž zadní náprava je víceprvková.

Jinak nás v rámci ovladatelnosti vozu pozitivně překvapili brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují. Ani po několika sjezdech z alpských průsmyků nevadnou a stále si zachovávají vynikající vlastnosti. Potěší i zpětná vazba od řízení, obzvlášť ve sportovním režimu.

Resumé

Škoda Octavia 2.0 TDI liftback je i přes malé podvozkové trauma velkým pokrokem vpřed. Opět se může pochlubit modernějším a hlavně úspornějším turbodieselem a přidává i několik nejmodernějších elektronických systémů, které v současnosti představují vrchol motoristického ledovce. Aby toho ale nebylo málo, Škoda Octavia znovu přinesla asi to nejdůležitější. Myslíme tím opět o kus větší vnitřní prostor, čímž si vůz bezstarostně zachovává svojí neohrozitelnou pozici v rámci svého segmentu.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Octavia 2.0 TDI DSG

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/ 3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

320 / 1750-3000

Maximální rychlost (km/h):

215

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,4 / 4,1 / 4,5

Velikost zav. prostoru (l):

590

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1350

Nosnost (kg):

550

Základní cena (kč):

334 900 (1,2 TSI 63 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

539 900 (2.0 TDI, Ambition)

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia
Karosérie:Sedan
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -