Land Rover Defender - v blátě jako doma (TEST)

Testy
30.06.2013

F T G

Land Rover Defender - v blátě jako doma (TEST)

Vyzkoušeli jsme jeden z nejdrsnějšího offroadů současnosti, se kterým je jízda na silnici trestem a v terénu vysvobozením. Jeho revírem jsou pole, lesy a rozbahněné louky. Právě v náročných podmínkách totiž Land Rover Defender jen těžko hledá konkurenci.

Land Rover Defender je legenda, která doprovází automobilismus po většinu jeho existence. Tento terénní vůz vznikl již ve čtyřicátých letech minulého století, snad jen název Defender se objevil teprve nedávno. Bez ohledu na konkrétní provedení se stále jedná o ryzí offroad s klasickou konstrukcí, která má své nesporné výhody, ale i nevýhody.

Pracant na první pohled

Land Rover Defender se nabízí se třemi různými délkami rozvoru náprav, které lze kombinovat s celkem čtrnácti karosériemi. My jsme zkoušeli prostřední variantu 110 s karosérií SW. Dalo by se říct, že se v podstatě jedná o středně velký Defender, avšak v největší možné karosérii.

První seznámení s vozem vyvolá snad u každého milovníka automobilů poměrně značné emoce. Výrazně hranatá karosérie s minimálně skloněným předním oknem, nafouklá kapota a kulaté světlomety vrací vzhled auta o několik desetiletí zpátky. To ale vůbec nevadí, protože jednoduché řešení často bývá efektivní a to nejen z pohledu případných oprav.

Samozřejmostí je plnohodnotné rezervní kolo na pátých dveřích, zaujmou specifické nýty na karosérii, stejně jako samotný lak. Ten je daleko odolnější proti oděru, ke kterému dojde v terénu poměrně jednoduše. Také oprava tohoto laku je snadnější. Ryzí offroadový charakter potvrzují i použité úzké pneumatiky s výrazným vzorkem obuté na plechových kolech.

Po usednutí do Land Roveru posádku přivítá spartánský interiér, ve kterém se neklade důraz na kvalitu a vzhled použitých plastů, ale hlavně na funkčnost. Řidič si musí zvyknout na vychýlený volant mimo osu sedadla stejně tak i na pedály rovněž posunuté výrazně vlevo. Hlavní ovládací prvky jsou tedy relativně blízko dveří a řidičovi nezbývá nic jiného, než se s nedostatkem místa smířit. Dvojnásob to platí pro řidiče vyššího vzrůstu…

Interirér auta modelového roku 2013 lze vylepšit prémiovými sedadly, které nově přicházejí v kombinaci látky a kůže. Nová je také nabídka audiosystémů, které nabízejí konektivitu prostřednictvím USB či Bluetooth technologie. Připlatit si lze také za výkonný šestireproduktorový audio systém Alpine.

Jediná volba motorizace a mimořádné terénní schopnosti

V rámci modelového roku 2012 byl původní naftový motor 2.4 vyměněn za pohonnou jednotku s nižším zdvihovým objemem, konkrétně 2.2 TD4. Jedná se vznětový čtyřválec s nejvyšším výkonem 90 kW při 3500 ot/min a největším točivým momentem 360 N.m při 2000 ot/min.

Maximální rychlost vozu s tímto motorem je kolem tachometrových 150 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h nemá snad ani cenu u auta této kategorie měřit. Spotřeba se pohybuje mezi 10-11 l na 100 kilometrů.

V terénu se defender pochopitelně cítí jako doma. Chtěli jsme ho dostat do úzkých v extrémně prudkých výjezdech na podmáčeném povrchu, či v hlubokém blátě, ale bez úspěchu. Vůz se dokázal vyhrabat prakticky kamkoliv a odkudkoliv a to na sériových pneumatikách.

Redukční převodovku jsme využili jen málokdy, většinou jsme si vystačili s běžným režimem šestistupňového manuálu. Mimochodem právě šestistupňová převodovka byla pro současný modelový rok významně modifikována a umožňuje pracovat s motorem v nízkých otáčkách a velkou zátěží. Samozřejmostí je možnost uzavření mezinápravového diferenciálu.

Vynikající průchodnost v terénu zaručuje také více než dostatečná světlá výška karosérie, která činí 323 milimetrů. Doslova královské nájezdové úhly dokonce dosahují až 49 stupňů. Podprůměrný rejd řízení se v terénu velmi hodí, při běžné jízdě je pochopitelně spíše na obtíž a to především ve městě.

Další rozhodně užitečnou schopností je křížení tuhých náprav, které díky odpružení vinutými pružinami se starají o kontakt mezi koly a nerovným povrchem. V řadě situací přichází na pomoc i další speciální výbava zejména naviják. Výborné vlastnosti prokazuje Defender i při jízdě s brzděným přívěsem do hmotnosti 3500 kg.

Konstrukce je klasická s tuhým žebřinovým rámem, který zachycuje většinu sil přicházejících od podvozku. Výhodou je, že o to lehčí může být karoserie vozu. U Defenderu jsou vnější části karoserie z hliníkového plechu, které jsou neobvykle spojeny zmiňovaným nýtováním. Výhody hliníku jsou zřejmé: nízká hmotnost a prakticky žádná koroze. Na silnici je podvozek testovaného vozu překvapivě klidný a i přes velké náklony karosérie v zatáčkách nemá řidič pocit, že by vůz nějak výrazně „plaval“.

Resumé

V terénu prakticky nepřekonaný Land Rover Defender nemá v ternénu konkurenci. Přibližuje se mu snad jen o poznání civilnější Mercedes-Benz G či daleko chatrnější (a také levnější) vozy typu ARO či Lada Niva, které se však už většinou nevyrábí.

Za mimořádné vlastnosti v extrémních podmínkách však majitel Land Roveru musí zaplatit nízkou úrovní komfortu a o poznání horšími jízdními vlastnostmi na silnici v porovnání se současnými vozy segmentu offroad. Poměrně vysoké pořizovací náklady včetně drahých nadstandardních prvků dokáže částečně vykompenzovat snad jen jednoduchá a finančně nenáročná údržba. Pokud však zájemce o tento vůz přesně ví, co chce, získá spolehlivého parťáka pro práci i zábavu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Land Rover Defender 110 SW

Typ motoru:

Vznětový přeplňovaný

Objem motoru (ccm):

2198

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

90 / 3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

360 / 2000

Maximální rychlost (km/h):

145

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

15,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

13,6 / 9,7 / 11,1

Velikost zav. prostoru (l):

N/A

Objem nádrže (l):

75

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1646-1685

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

731 808 (110, pick-up)

Cena s testovaným motorem (kč):

793 760 (110, Station Wagon)

Základní parametry
Výrobce:Land Rover
Model:Defender
Karosérie:Terénní vůz
Motor:2.2 TD4
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -