Škoda Superb Outdoor 2.0 TDI 4x4 - vlajková loď po česku (TEST)

Testy
10.04.2013

F T G

Škoda Superb Outdoor 2.0 TDI 4x4 - vlajková loď po česku (TEST)

Špičkově vyladěná škodovka s cenovkou výrazně převyšující jedem milion korun. I takový může být Superb, pokud zvolíte nejvyšší výbavu Laurin&Klement doplněnou o všemožné nadstandardní prvky.

Variace vlajkové lodi Škody Superb stále přibývají. Nedávno tento model dostal atraktivní paket s názvem Outdoor, který je v podstatě obdobou výbavy Scout u nižších modelů škodovky. Stojí asi padesát tisíc korun a zahrnuje nelakované plasty po celém obvodu karosérie. Ty mají představovat ochranný prvek při jízdě po nezpevněném povrchu. Tak jak to ale už v současnosti bývá, i v tomto případě jde především image.

„Terénní“ vzhled automobilu je dnes zkrátka trendy a tomu se snaží přizpůsobit prakticky všichni výrobci. A je jedno, zda se jedná o malý hatchback nebo velké rodinné kombi. Proč ne, vždyť směr udává hlavní skupina zákazníků a menšina to musí akceptovat.

Co tedy paket Outdoor přináší nového? Kromě množství nelakovaných plastů, snad jen kulaté mlhovky namísto klasických hranatých. Všimli jsme si také absence chromované boční lišty na dveřích. Tu nahradila praktičtější – plastová.

Testovanou modifikaci Škody Superb však musíme pochválit. Přestože se paket Outdoor nabízí v kombinaci s jakýmkoli motorem a na výběr jsou také dvě koncepce pohonu (4x2, 4x4), my jsme vyzkoušeli čtyřkolku s naftovým dvoulitrem. Pro opatrnou jízdu v obtížných podmínkách asi ta nejlepší kombinace, nemyslíte? Varianta s poháněnou pouze jednou nápravou by nedávala příliš smysl, vždyť většina oplastovaných předokolek nezvládne vyjet ani zasněžený kopec.

Tím to ale nekončí. Zákazník si může dále vybrat mezi standardním a zvýšeným podvozkem, kterému se u Škody říká paket pro špatné cesty. S ním sice získá vůz s vyšší světlou výškou, ale musí také obětovat osmnáctipalcová kola za sedmnáctipalcová. Těmi byl vyšperkován i námi testovaný model, přesně podle logiky občasného využití v lehkém terénu. Bravo.

Za volantem

Škodu Superb už dobře známe z řady předchozích redakčních testů, v rámci kterých jsme s ním najeli tísíce kilometrů. Za volantem si tedy okamžitě všímáme jeho vyšší světlé výšky. Nesedí se pochopitelně tak vysoko, jako třeba u Subaru Outback, ale zanedbatelné to také není. Těch 20 milimetrů je zkrátka znát.

Na méně kvalitní silnici žehlí takto upravené kombi docela slušně nerovnosti, ale žádného houpání se nedočkáte. Součástí vyššího podvozku jsou totiž tužší pružiny, které zároveň zamezují přehnaným náklonům karosérie v zatáčkách.

Nevýhodou tohoto podvozku je ale o něco vyšší hlučnost a to hlavně při rychlejším tempu. Také spotřeba paliva se trochu zvýší a brzdová dráha prodlouží. Kdo ale občas musí přejet nějakou tu polní cestu, aby se třeba dostal na víkendovou chatu, zvýšený podvozek musíme rozhodně doporučit. Pro normální jízdu třeba i na sněhu však bohatě postačí pohon všech kol.

Pod kapotou

Zkoušený Superb Combi poháněl nejsilnější naftový motor ze současné nabídky. Jedná se o dobře známé 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 125 kW a největším točivým momentem 350 N.m vrcholícím v pásmu 1750 – 2500 ot/min. Optimální volba pro relativně těžké rodinné kombi s pohonem všech kol.

Motor má dostatek síly v nižších i středních otáčkách, jen ten pověstný klapot proniká do interiéru více, než je u automobilu této třídy obvyklé. Ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou se ale jedná o příjemnou kombinaci, přestože automat by se k Superbu Combi 2.0 TDI 4x4 hodil lépe.

A jak je na tom pohonná jednotka 2.0 TDI se spotřebou? Při dálničním limitu 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň 2600 ot/min a každých sto kilometrů odebere z nádrže kolem 6,7 litrů nafty. Ve městě se spotřeba snadno přehoupne přes sedmilitrovou hranici, při defenzivním jízdním stylu devadesátkou naopak klesá k pětilitrovému průměru.

Negativně se pochopitelně na apetitu motoru projevuje pohon všech kol a to i přes to, že nejnovější Haldex páté generace eliminuje vyšší spotřebu, jak je to jen možné. Při rychlé dálniční jízdě však „naftové“ hodnoty spotřeby nečekejte. Svůj podíl na tomto faktu mimo jiné má i vyšší světlá výška.

Komfort Laurina a Klementa

Nejvyšší výbava nabízená pro Škodu Superb svým názvem odkazuje na zakladatele této automobilky a nutno dodat, že jim dělá opravdu čest. Bohatá prvky, za které se u koncernu VW standardně připlácí, dostanete s výbavou L&K v ceně. Samozřejmostí je třeba velice kvalitní Sound Systém, xenonové světlomety či parkovací asistenti. Kožené čalounění stejně jako dekorační lišty na samotné přístrojové desce zdobí logo této nejvyšší výbavy. Toto označení se nachází i na předních blatnících.

Dalšími luxusní prvky, které námi zkoušenému superbu nechyběly, byla například panoramatická střecha s elektrickým ovládáním nebo příplatkový televizní tuner. Ten je samozřejmě součástí povedeného navigačního systému Columbus. Právě kvůli němu se však dnes nevyplácí nechávat vůz jen tak na ulici bez dozoru.

Ocenili jsme i nezávislé topení, za které se připlácí cca 20 tisíc korun. Pomocí dálkového ovladače si tedy můžete nechat předehřát interiér a za několik minut taknasednout do alespoň částečně vyhřátého vozu. Mrazivě studená rána jsou tak rázem příjemnější.

Resumé

Škoda Superb nabízí ve své třídě ojedinělý podélný prostor vzadu a sám za sebe hovoří i objem zavazadelníku 633 litrů. Právě tohle je jeho hlavní výhoda, která mu dává určitý náskok před konkurencí. A paket Outdoor je vlastně jen jakýmsi prvkem do stavebnice, která spolu se zvýšeným podvozkem a především pohonem všech kol vytváří z testované škodovky plnohodnotný allroad. To když někdo považuje standardní variantu Superbu Combi za příliš konzervativní. Proč tedy ne?

Tým AUTOiNDEX.cz

Škoda Superb Outdoor 2.0 TDI 4x4

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

1968

Válce:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

125 /4200

130 / 4200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350 / 1750 - 2500

380 / 1750 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

220

211

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,9

8,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,5 / 4,8 / 5,8

7,0 / 5,3 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

633

588

Objem nádrže (l):

60

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1594

1707

Nosnost (kg):

563

577

Základní cena (kč):

549 900 (1,4 TSI, Active)

639 900 (1,4 TSI BMT, Comfortline)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy:

1 031 900 (výbava LK)

1.235.000

936 900

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Superb Combi
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -