Ne nadarmo se říká, že Citroen C5 jakoby z oka vypadl německým sedanům a k tomu navíc přidává jistou dávku francouzské designové školy, která je proslulá svojí nezaměnitelností. Týden jsme se „vznášeli“ na hydropneumatickém odpružení Citroenu C5 Tourer 2.0 HDI.
Design „cépětky“ je pokrokovou záležitostí a kromě vysokého standardu aerodynamiky nabízí i nevtíravé francouzské charisma. Automobil má úžasnou schopnost svým exteriérem zaujmout i ty, kteří zrovna nepatří mezi příznivce této francouzské značky. Masivní dlouhá příď v kombinaci s moderními světlomety propůjčují vozu originální image stejně, jako opticky se zužující zadní část tohoto kombi. Daní za to je snad jen průměrný zavazadlový prostor o objemu 505 litrů. |
Zavazadelník varianty Tourer potěší především nízko položenou nakládací hranou, kterou lze pomocí tlačítka na pátých dveřích a vzduchového odpružení Hydractive III výškově regulovat.Právě volant je charakteristický svým pevným středem přesně tak, jak ho známe z většiny ostatních modelů tohoto výrobce. Mimo základních ovladačů audiosystému na něm najdeme také tlačítka tempomatu, ovládání menu středového barevného LCD, telefonu apod. Na umístění jednotlivých ovladačů si je třeba chvíli zvykat, až poté nabídnou řidiči opravdovou přidanou hodnotu. |
Testovali jsme model ve vrcholovém provedení Exclusive, které mimo jiné zahrnovalo velmi povedené kožené čalounění kombinované s látkou, bohatou bezpečnostní výbavu včetně bočních airbagů pro cestující vzadu, účinné bi-xenonové samonatáčecí světlomety s přisvětlením krajnice při jízdě zatáčkou, automatickou elektrickou parkovací brzdu nebo třeba Hill Start Assist (pomoc při rozjezdu do svahu). |
Hlavním argumentem pro tento redakční test bylo ale především hydropneumatické odpružení Hydractive III, které je u modelu C5 ve standardu od druhé nejvyšší úrovně výbavy Confort. Právě tento systém považujeme za hlavní konkurenční výhodu výrobce, jízda s Hydractivem III se totiž vyrovnává komfortu luxusních limuzín prémiových značek. A právě tato vlastnost je ve střední třídě jedinečná. Pochválit musíme schopnost vzduchového odpružení brilantně žehlit i ty největší výmoly našich silnic a zároveň přenášet minimální vibrace do interiéru. |
Na středovém tunelu nechybí tlačítko Sport, po jehož aktivaci se povozek o něco sníží, čímž se omezí náklony karosérie v zatáčkách a automobil se chová jistěji. Přestože ani v tomto režimu z Citroena C5 sportovní vůz nikdy neuděláte, zaznamenali jsme znatelný posun oproti stejné funkci u předchozí generace. |
Nechybí ani čtyři úrovně nastavení světlé výšky podvozku, pouze jedna z nich však není limitována překročením určité rychlostní hranice automobilu. Oproti standardnímu nastavení lze citroen zvýšit až o dva stupně, pouze ale do rychlosti 40 km/h, respektive 10 km/h u nejvyšší polohy. Posledně zmiňované nastavení nabízí docela slušný potenciál například pro pomalou jízdu po kamenité cestě nebo třeba zdolání vyššího obrubníku ve městě. S charakterem podvozku dobře koresponduje nastavení řízení s absencí výraznější zpětné vazby od předních kol směrem k řidiči. |
Kouzlo vozu je ale právě v sametově komfortní jízdě bez sportovních ambicí. K vozu se dobře hodí i přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1997 cm3 a nejvyšším výkonu 103 kW při 4000 ot/min. |
Křivka největšího točivého momentu 320 N.m vrcholí při 2000 ot/min. Pohonná jednotka je příjemným společníkem především díky své vysoké úrovni kultivovaného chodu a úsporného provozu. Spotřeba pohonných hmot se ustálila na hodnotě 6,8 l/100 km, což vzhledem k zimnímu provozu považujeme za velmi dobrý výsledek. Turboefekt motoru není příliš patrný a nárůst výkonu je příjemně lineární. Motor se rozhodně nebrání svižné jízdě a pokud necestujete s plně naloženým vozem jsou předjížděcí manévry bezproblémovou záležitostí a to i při vyšších rychlostech. |
Citroen C5 Tourer 2.0 HDI je opravdu pohledné kombi, které potěší posádku vozu také vysokou úrovní zpracování efektně ztvárněného interiéru. |
Díky pokrokovému systému hydropneumatického odpružení těžko najdete ve střední třídě pohodlnější automobil, který by dokázal v cestujících evokovat spíše plavbu na klidném moři než jízdu po našich rozbitých silnicích. Další eso má Citroen v rukávu příznivou cenovou politikou, vždyť testovaný model se v rámci současné akční nabídky chlubí cenovkou 779 900 Kč. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Citroen C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI 16V 143k FAP |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,5 / 4,8 / 5,8 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4829/2096/1495 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (testovaný vůz) |
599 900 Kč (779 900 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C5 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |