Nadpozemská evoluce - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi (TEST)

Testy
06.01.2013

F T G

Nadpozemská evoluce - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi (TEST)

Hyundai pokračuje ve svém úspěšném tažení a po bezesporu povedených modelech i30 či i40 tentokrát nasadil do boje nového příslušníka kategorie SUV, na kterého je skutečně radost pohledět. Zkoušeli jsme Hyundai Santa Fe s nejsilnějším motorem 2.2 CRDi pod kapotou.

Přestože v redakci nemáme vozy typu SUV zrovna příliš v oblibě, je nám jasné, že většina naší populace to vidí jinak. To ostatně dokazují statistiky prodejů, ve kterých se právě tyto automobily umísťují poměrně vysoko. Průchodnost lehkých terénem a pocit většího bezpečí je zkrátka pořád v kurzu a nezmění to ani obecně známé nevýhody, jež vesměs všechny souvisí s vyšším těžištěm a určitou těžkopádností. Na druhou stranu například zákazníci, kteří rádi vyráží na dovolenou s obytným přívěsem (a to třeba i v zimním období) ani jinou možnost než SUV v podstatě nemají. Právě za něj se většinou dá připojit daleko větší přívěs…

Takřka prémiový design

I v případě sportovně užitkových vozidel hraje velkou roli design a právě ten je jedním z hlavních překvapení testovaného santa fe. V této oblasti totiž odvedla automobilka Hyundai pořádný kus práce. Vzhled této novinky nás okouzlil zejména šarmantním spojením robustnosti a elegance. Luxusně působí nejen chrom, ale také různorodé křivky, na které jsme zvyklí z posledních novinek této značky.

Vše konstruktéři dovršili atraktivními světly pro denní svícení z LED diod nebo zajímavými parkovacími „mračítky“ přímo v hlavních světlometech. Ty rovněž využívají nízkoenergetickou technologii LED. A pak je tu ještě vskutku povedená záď. Ta může zdánlivě připomenout Porsche Cayenne poslední generace. Jen si vzpomeňte, když jsme v jejím testu popisovali právě asijské pojetí zadních svítilen... V rámci paketu Luxury (+59 tis) můžete mít u Santa Fe mimo jiné navíc i diody LED vzadu. Vždyť na image technologie světel se dnes velmi hledí.

Uvnitř solidní kvalita

Hyundai jde ale svou cestou a naštěstí se nesnaží nikoho kopírovat. To si ostatně uvědomíte okamžitě po usednutí do interiéru této novinky. Přístrojová deska doslova hýří originalitou a to díky odvážně pojatému ztvárnění. Kvalitní plasty jsou navíc dobře slícované, při jízdě nic nevrže a ovladače fungují až na výjimky perfektně. Výhradu máme snad jen proti logice ovládání palubního počítače. Už jen nulování hodnot pomocí ovladače pro návrat o úroveň výše postrádá smysl.

Vnitřní prostor je na poměry SUV slušný, tedy až na oblast pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ještě že lze zadní sedadla posouvat v podélném směru. Docela nás také překvapila přítomnost další, třetí řady sedadel, které lze vysunout z podlážky zavazadelníku. Zde byste neposkládali snad ani malé děti, natožpak dospělé osoby. V Americe se sedmimístná verze rovněž nabízí, je ale třeba dodat, že v rámci delší karosérie. Jinak se ve standardním uspořádání prostor po zavazadla chlubí objemem 585 litrů a je velmi dobře přístupný.

Podpora pod kapotou

Hyundai přišel na náš trh s nabídkou třech pohonných jednotek a možností výběrů mezi pohonem předních nebo všech čtyř kol. K dispozici je benzinový 2.4 GDI (141 kW), od kterého kdovíjaké prodejní úspěchy neočekávají. Dále je k dispozici dvojice dieselových motorů 2.0 CRDi (110 kW) a námi testovaný 2.2 CRDi.

Vznětový řadový čtyřválec o objemu 2199 ccm se chlubí nejvyšším výkonem 145 kW při 3800 ot/min. Největší hodnota točivého momentu činí u varianty s šestistupňovou automatickou převodovkou 436 N.m v rozmezí 1800-2500 ot/min. Je tomu tedy podobně jako u předchozí generace, při volbě automatu dostáváte vyšší točivý moment.

Rozpohybovat auto s hmotností přes 1,9 tuny není pro tento motor vůbec žádný problém. Příjemné navíc je, že zabírá už od nízkých otáček (cca od 1300 ot/min). Motor je poměrně kultivovaný a neruší posádku ani zbytečným hlukem či vibracemi. Že se jedná o diesel, sice poznáte velice rychle, chceme však zdůraznit, že motor posádku nikterak neobtěžuje.

Automatická převodovka si vede ve spojení s tímto motorem také obstojně. Nelze sice čekat kdovíjakou rychlost řazení, ale na konvenční automat řadí velmi příjemně. A jak je na tom Santa Fe se spotřebou? Ve městě počítejte s devítilitrovým průměrem, mimo město lze spotřebu snížit až pod hranici 7 l/100 km. Při dálničním limitu odebírá tento motor z nádrže hyundaie kolem 8 l na 100 km. Zkrátka žádné překvapení ale ani zklamání.

Santa Fe na silnici a mimo ní

Testovaný hyundai se ovládá velice příjemně. Tvrdší naladění podvozku zajišťuje dobrou stabilitu v zatáčkách a to i přes vyšší těžiště. Takto se dnes ladí SUV a je to jen dobře. Komfort tedy kvůli tomu není (a ani být nemůže) na kdovíjak vysoké úrovni, rozhodně se ale automobil dobře vypořádá s nástrahami našich silnic. Zapomeňte tedy na nepříjemné jevy v podobně výrazných rázů od kol apod.

Hyundai dobře zvládá i přejezd příčných a podélných nerovností. Tyto nástrahy automobil z klidu nevyvedou, a pokud je nejhůř, stačí lehká korekce volantem. Když jsme u řízení, stejně jako u modelu i30 či i40, také santa fe používá nastavitelný posilovač řízení. K dispozici jsou tři dobře známé režimy (Normal, Comfort a Sport), které významně mění charakteristiku. Komunikativnost to sice příliš nezlepší, díky těmto možnostem nastavení však nemusíte mít mezi volantem a předními koly pomyslnou zeď, jako u některých jiných vozů. A to vůbec nemyslíme pouze auta kategorie SUV.

Do terénu jsme se s hyundaiem také vydali, i když jednalo spíše o rozblácené polní cesty. Zde jsme ocenili pohon všech kol, který lze zapojit „na tvrdo“ v poměru 50:50 prostřednictvím tlačítka vlevo od volantu. To ale funguje pouze do 30 km/h. Jinak si musíte vystačit s automatickým připojením zadní nápravy a to pro případy, kdy dojde k prokluzu některého z kol.

Zajímavým pomocníkem je i asistent pro sjíždění prudkých svahů. Nemusíte však zrovna jezdit po lese, abyste ho využili. Stačí zledovatělá vozovka někde v prudším kopci a hyundai si sám poradí s brzděním a volbou optimální rychlosti sjíždění. Na řidiči tak zůstává pouze vytýčit trajektorii pomocí volantu. Je fajn, že se už i tyto „silniční“ SUV chlubí asistenty, které dříve bývaly samozřejmostí pouze u vybraných vozů, jako je Ranger Rover apod.

Resumé

Hyundai Santa Fe bezesporu patří mezi nejlepší SUV současnosti. Příjemně se řídí, dobře vypadá a má zkrátka vše, co potencionální zájemci od vůzu této kategorie očekávají. Někoho by mohla limitovat snad jen omezená nabídka motorů a chybějící dvouspojková převodovka na seznamu nadstandardní výbavy. Cenou se Hyundai rozhodně nepodbízí, na druhou stranu se i v základním provedení může pochlubit slušnou výbavou. Od nás má tedy Santa Fe jednoznačné ano.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2199

2199

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

145 / 3800

110 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

436 / 1800-2500

350 / 2000-2750

Maximální rychlost (km/h):

190

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,1

10,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,9 / 5,5 / 6,8

8,0 / 5,7 / 6,6

Velikost zav. prostoru (l):

585

589

Objem nádrže (l):

64

58

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1915-2076

1712-1806

Nosnost (kg):

685

538

Základní cena (kč):

699 990 (2.4 GDI, Comfort, 2x4)

544 000 (2.0 i-VTEC, S))

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

849 990 (Style)

859 000 (Lifestyle)

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Santa Fe
Karosérie:SUV
Motor:2.2 CRDi
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -