Peugeot 301 1.6 - oslava rodinných úspor (TEST)

Testy
06.01.2013

F T G

Peugeot 301 1.6 - oslava rodinných úspor (TEST)

Peugeot 301 patří mezi hlavní novinku letošního podzimu, se kterou chce francouzská automobilka zaujmout především zájemce o cenově výhodný vůz se solidními prostorovými parametry a zpracováním. Zda má tento model šanci na úspěch jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu, pro který jsme si vybrali variantu s benzinovou šestnáctistovkou pod kapotou.

Peugeot 301 či jeho spřízněný model, Citroen C-Elysée, vnímáme jako auta pro lidi s potřebou přesunu na kratší až střední vzdálenosti bez větších nároků na nejmodernější komfortní prvky, od elektrického ovládání všeho možného, až po dokonalou navigaci či bohatou bezpečnostní výbavu. Velkou roli při jejich výběru hraje pochopitelně cena, rozhodující bude ale také vzhled, který by nikoho neměl přimět k pocitu méněcennosti.

Postavit levné a přitom dobré auto je samozřejmě vždy velkým kompromisem a je jen na zákaznících, aby si zhodnotili své potřeby, jak by měl takový vůz vypadat. Třistajednička je sedan s opticky poněkud vyšší stavbou karosérie, která na délku měří kolem 4,5 metru. To mu zaručuje solidní vnitřní prostor.

Výrazná přední světla spolu s charakteristickou maskou autu sluší a rozhodně ho nedeklasují mezi „nějaké“ laciné sedany. Horší je to při pohledu na záď, jejíž kufr byl na zbytek vozu očividně „přilepen“ poněkud násilím.

Ještě více jsme však byli zvědaví na prohlídku interiéru. Přístrojová deska působí na první pohled jednoduchým a účelným dojmem zároveň. Samozřejmě, že se v interiéru šetřilo. Aby také ne, vždyť automobil za 220 tisíc v nás nevyvolá bohaté představy o současném high-tech. Zapomeňte třeba na stropní madla, kosmetické zrcátko ve sluneční cloně nebo ušlechtilé dekorační materiály. Tady se setkáte spíše jen s pochromovaným plastem a obyčejným čalouněním sedadel.

Volant je seřiditelný pouze výškově a navíc má zploštělou spodní část, která zrovna řízení příliš nepomáhá. Pro konstruktéry však bylo evidentně důležitější, že vypadá sportovně. Přínos tohoto prvku nevidíme ani u sportovních aut, natož u základního sedanu. A pak je tu ještě jedna úsměvná záležitost. Červené pole otáčkoměru začíná už na hranici 5000 ot/min a to jak pro dieselovou, tak benzinovou variantu. Snaha ušetřit výrobou pouze jednoho typu otáčkoměru se zdá být pošetilá, ale není.

Jak jsme již zmiňovali, nabídnout auto na současném trhu zhruba za průměrný roční příjem obyvatele v ČR vyžaduje hodně kompromisů a kalkulací. Když se zeptáme potencionálního zákazníka, který s tímto sedanem pojede dvakrát týdně na nákup a o víkendu na chalupu, nakonec zjistíme, že většinu z chybějících prvků vůbec nebude postrádat. Z tohoto pohledu pak začíná být Peugeot 301 férovou nabídkou. Ptáte se proč?

Charakterní motor a povedený podvozek

Benzinová šestnáctistovka pod kapotou s největším výkonem 115 koní poskytuje mnoho důvodů k radosti z jízdy. Atmosférický motor zatahuje již v nízkých otáčkách a ochotně se vytáčí až k omezovači. Navíc dynamika peugeotu s tímto motorem je opravdu slušná. Aby také ne, vždyť pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1165 kilogramů.

Příjemný je i jeho jadrný zvukový projev a kultivovanost. Na přidání plynu při volnoběhu se motor žene do otáček s velikou chutí. Podobně snadno otáčky klesají zpět k volnoběhu. Takto motory reagovaly v minulých letech, to když ještě nebyly poznamenány přísným vlivem emisních norem. Tento motor pochopitelně současné normy splňuje, akorát na něj nemají tak negativní vliv.

Pohonná jednotka byla spojena s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, jejíž převodové stupně jsou vhodně poskládané a dovolují naplno využít výkonový potenciál samotného motoru. A jak je na tom 301 se spotřebou pohonných hmot?

Opravdu skvěle. Při tankování se nám ani nechtělo věřit, že se o pohon zkoušeného peugeotu staral benzinový motor. Spotřeba pohonných hmot se totiž pohybovala spíše v dieselovém pásmu a ve většině jízdních režimů začínala číslicí šest. Při snaze o úspornou jízdu lze dokonce jezdit pod pětilitrovou hranicí, dynamické svezení naopak znamená spotřebu kolem 7,5 l/100 km. Takovéhle úspory jsme od modelu 301 s benzinovou 1.6 pod kapotou opravdu nečekali. Bravo.

Pouze dobrý motor ale nestačí a to ani v tomto cenově příznivém automobilu. Další důležitou vlastností je fungující podvozek. Jak tedy avizovaná novinka jezdí?

Základním atributem, který se při jízdě pozitivně projevuje na vlastnostech modelu 301, je jeho nízká hmotnost. Podvozek byl naladěn spíše měkčeji, což ale neznamená, že se karosérie v zatáčkách příliš naklání. Další dobrou zprávou je fakt, že se auto nenechá rozhodit ani při prudkých změnách směru. Škoda jen, že ESP zasahuje poměrně brzy. Navíc ho nelze deaktivovat, což je ale v současnosti bohužel spíše standardem.

Pochvalu si naopak zaslouží brzdy, jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se dobře dávkují a to i přes to, že se na zadní nápravě ještě nacházejí bubnové brzdy. Řízení je v tomto voze rovněž v pořádku, není přeposilované a přestože komunikací zrovna nehýří, působí v tomto peugeotu velice agilně a příjemně.

Resumé

Pokud zvažujete pořízení tohoto vozu a nejste si jistý jeho kvalitou, máme pro vás další dobrou zprávu. Při jízdě nevyluzuje interiér Peugeotu 301 žádné nepříjemné zvuky. Samozřejmě jen stěží můžeme predikovat, jak tomu bude po ujetí několika desítek tisíc kilometrů, alespoň je to dobrý začátek.

Dobře je na tom i odhlučnění karosérie proti aerodynamickému svistu a také proti hluku od motorového prostoru. Výtku si zaslouží snad jen odhlučnění podběhů, takže je nutné počítat se zvýšenou hlučností zejména při jízdě na nekvalitním povrchu.

Líbil se nám i vnitřní prostor auta, vzadu je dostatek místa pro kolena cestujících a zavazadelník je dobře využitelný. Tvarování sedadel není zrovna příliš vhodné pro mnohahodinovou jízdu (pro tyto účely jsou však na trhu jiné vozy), každopádně pocit stísněnosti se v autě nekoná.

Peugeot 301 je překvapivě dobrou nabídkou z hlediska všech jízdních aspektů. Je to auto, které velice dobře plní primární funkci automobilu a občas přidává i něco navíc. Může si někdo za tyto peníze přát více?

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 301 1.6i

Renault Fluence 1.6i

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

1587

1598

Válce:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

85 / 6050

81 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

150/ 4000

151/4250

Maximální rychlost (km/h):

188

185

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,4

11,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,8 / 5,3 /6,5

8,8 / 4,4 / 6,7

Velikost zav. prostoru (l):

506

496

Objem nádrže (l):

50

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1165

1300

Nosnost (kg):

--

425

Základní cena (Kč):

220 000 (ACCESS 1.2i)

304 900 (Confort 1.6i)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

270 000 (ACTIVE, akční cena)

334 900 (Techno Feel, 1.6i)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:301
Karosérie:Sedan
Motor:1.6
Palivo:benzín
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -