Spokojená rodinka - Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi (TEST)

Testy
06.01.2013

F T G

Spokojená rodinka - Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi (TEST)

Už pár měsíců vyjíždí z Nošovické továrny prodloužená varianta modelu i30. Právě tento model je vybaven vším, co si český zákazník může jen přát. Má veliký kufr, úsporný motor a zajímavou cenu. Testovali jsme špičkově vybavený model s naftovým čtyřválcem pod kapotou.

První statistiky prodejů pětidveřového Hyundaie i30 ukazují, že se vozu mimořádně dobře daří. V letošním roce s ním tato automobilka dokázala deklasovat například VW Golf, Ford Focus nebo Reanult Mégane. Co s trhem udělá varianta kombi, budeme vědět zanedlouho. Každopádně by se s klidem mohla stát významnou hrozbou třeba i pro domácí Škodu Octavii!

Karosérie Hyundaie i30 kombi navazuje svým designem na pětidveřový hatchback, přestože jeho záď působí konzervativnějším dojmem. Příď je tedy o poznání dynamičtější, čemu se nelze divit. Konstruktéři totiž pracují pod tlakem vyšších nároků na vnitřní prostor, a také určité kompaktnosti celé karosérie kombi.

Hyundai se nám líbí zejména při pohledu z profilu. Nezaměnitelný dojem dělá boční linka, která se táhne od přídě, dále kolem oblasti klik předních a zadních dveří, až k zadním svítilnám. Nové kombi se pochopitelně chlubí delším zadním převisem, než je tomu u hatchbacku.

Interiéru vozu jsme detailně popisovali v rámci redakčního testu pětidveřového modelu, pojďme tedy shrnout jeho hlavní atributy. Prakticky všude, kam se podíváte, naleznete kvalitní a výborně zpracované materiály. Přístrojová deska má futuristický design a pochvalu zaslouží i ergonomický volant, který padne skvěle do ruky.

Testovanému modelu nechyběly na daný segment vyloženě nadstandardní prvky, jakými jsou například navigační systém, parkovací kamera, kožené čalounění, kvalitní audiosystém či startovací tlačítko. Velice praktický je i bezklíčový přístup. Tyto prvky jsou navíc v nabídce za velmi rozumné peníze, u konkurence byste museli sáhnout do kapsy hlouběji.

Nejvíce ze všeho jsme však u testovaného hyundaie zkoumali zavazadlový prostor. Ten v základním provedení nabízí objem 528 litrů, což je sice méně, než u Octavie Combi (605 litrů), ale v této třídě se stále jedná o nadprůměrnou hodnotu. Rozdíl oproti octavii se navíc téměř vyrovná, když poměříte zavazadelníky těchto vozů po sklopení opěradel zadních sedadel.

Prostoru pro posádku naopak nabízí novinka i30 kombi více a to díky delšímu rozvoru. Celková délka karosérie hyundaie je zhruba o sedm centimetrů kratší, než je tomu v případě Octavie Combi, což jsme ocenili zejména při parkování. Naše malé srovnání tedy jasně ukazuje, že se i30 kombi může směle měřit i s domácím bestsellerem, jenž někdo klasifikuje dokonce o třídu výše.

Zavazadelník modelu i30 kombi není tolik otevřený, jako u octavie, takže na první pohled vypadá výrazně menší. Je to dáno přítomností několika přihrádek pod podlážkou zavazadelníku, které dodávají cenné litry. Některé z nich jsou dokonce vyjímatelné, takže lze prostor pod podlážkou kufru ještě rozšířit.

Naftový premiant

Pod kapotou námi testovaného vozu bilo srdce přeplňovaného vznětového čtyřválce o zdvihovém objemu 1582 cm3. V našem případě se jednalo o silnější variantu s nejvyšším výkonem 94 kW při 4000 ot/min a největším točivým moment 260 N.m, vrcholícím v rozmezí 1900 – 2750 ot/min.

Hlavními přednostmi motoru jsou mimořádně kultivovaný a v neposlední řadě i úsporný provoz. Je pravdou, že pohonná jednotka není tak výbušná, jako v případě koncernového konkurenta 2.0 TDI, více muziky však nabízí při klidné až svižnější jízdě. A to je přesně režim, se kterým se budou majitelé rodinného vozu pohybovat nejčastěji.

Při tankování jsme navíc nevěřili vlastním očím (stejně jako hodnotám spotřeby na palubním počítači během jízdy). Snaha o úspornou jízdu totiž znamenala kombinovanou spotřebu oscilující kolem 5,6 l/100 km, což je vynikající hodnota, která v reálu dokonce umožňuje přiblížit se nájezdu 1000 kilometrů na plnou nádrž. Při dálniční jízdě je pochopitelně nutné počítat se spotřebou zhruba o litr vyšší.

Motor standardně spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Jednotlivé převody jsou dobře poskládané a sympatické je, že motor zatahuje již od 1500 ot/min. Potřeba časté změny převodových stupňů tedy odpadá. Samotné řazení není extrémně přesné, ale ani nepříjemné, jedná se spíše o lepší průměr.

Na silnici

Podvozek modelu i30 v nás zanechal příznivý dojem už v případě varianty hatchback a tyto kvality potvrdilo i testované kombi. Při jízdě je znát snad jen o něco vyšší hmotnost v zadní části vozu, která dokáže vyvést vůz z klidu při náhlých změnách směru o něco dříve, než u kratšího hyundaie. To je však naprosto normální stejně jako o něco větší náklony karosérie v zatáčkách v porovnání s hatchbackem.

Oproti diskutované Octavii Combi můžeme s klidem říci, že Hyundai i30 nabízí agilnější podvozek a v této třídě patří mezi lépe jezdící auta na trhu. Samozřejmě, že se například Ford Focus chová při extrémní jízdě ještě stabilněji, nesmíme ale zapomenout, že hlavní doménou hyundaie má být komfort. Nejen, že se u nás vyrábí, ale také perfektně koresponduje s našimi silnicemi.

Opět musíme pochválit možnost nastavení účinku posilovače řízení ve třech módech (Sport, Comfort, Normal). Ve městě jsme s oblibou využívali režim Comfort pro snadné manévrování, mimo město naopak přišel vhod mód Normal nebo Sport, který dodal samotnému řízení důležitou zpětnou vazbu. Za tento prvek zaslouží automobilka pochvalu. Samotné řízení sice patří svojí přesností k nadprůměru, kdovíjaké komunikativnosti od něj však nečekejte.

Resumé

Vysoko nastavenou laťku pětidveřového modelu i30 Hyundai znovu potvrzuje i u prodlouženého kombi. Prostornému vozu s perfektním motorem, agilním podvozkem a prostorným interiérem lze těžko něco zásadního vytknout. Vozy Hyundai sice už nejsou o tolik levnější, jako tomu bývalo dříve, jejich vlastnosti však v ledasčem převyšují dříve nedosažitelné konkurenty.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi

Ford Focus kombi 1.6 TDCi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1582

1560

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

94 / 4000

85

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

260 / 1900-2750

270

Maximální rychlost (km/h):

193

193

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,2

11,0

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,1 / 3,9 / 4,3

5,7 / 3,7 / 4,5

Velikost zav. prostoru (l):

528

476

Objem nádrže (l):

53

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1401 – 1542

1312

Nosnost (kg):

519

513

Základní cena (kč):

299 990 (1,4 CVVT, Entry)

329 990 (1,6 Duratec, Trend, akční nabídka)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

440 990

437 990 (Trend, akční nabídka)

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:i30
Karosérie:Kombi
Motor:1.6 CRDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -