Tak trochu jiný sedan - Hyundai Elantra 1.6i (TEST)

Testy
09.12.2012

F T G

Tak trochu jiný sedan - Hyundai Elantra 1.6i (TEST)

Hyundai Elantra, který má potrápit nejen octavii, ale také netrpělivě očekávanou novinku Škodu Rapid, se chlubí skvělou aerodynamikou související s originálně tvarovanou karosérií. Tzv. fluidní design elantry působí v Evropě nezaměnitelným dojmem, konzervativní zákazníci se však pravděpodobně poohlédnou jinde.

Již třetí generace sedanu elantra se na starém kontinentu přestala prodávat v roce 2007, kdy jí nahradil v našich končinách populárnější hatchback i30. Ovšem na jiných trzích se do prodeje dostala i čtvrtá generace tohoto korejského sedanu. My jsme zkoušeli jeho nástupce, tj. pátou generaci, která se u nás prodává jen něco málo přes rok.

Hyundai Elantra je rozměrově podobná například octavii. Její atraktivní karosérie má na délku 4530 mm, šířku 1775 mm a výšku 1445 milimetrů. Automobil se chlubí zajímavým designem, který je prostý jakýchkoli hranatých tvarů. Zato různě zaoblené křivky jsou vidět prakticky na každé části karosérie, která působí opravdu dynamickým dojmem.

Při pohledu z boku auto zaujme výrazným prolisem karosérie, který se táhne od předních dveří, až po zadní světlomety. Právě zadní svítilny byly efektně vyvedeny daleko do boků karosérie, což navozuje mimořádně elegantní dojem. Hyundai Elantra si však dokázal zachovat typické prvky své firemní designové školy, takže si ho s jiným vozem spletete jen stěží.

Vysoký standard

Interiér elantry je příjemně vzdušný a útulný. Zaujala nás přístrojová deska s kvalitními materiály a zajímavým provedením. V tomto ohledu postupuje Hyundai stále dopředu s každým novým modelem a to mílovými kroky. Jestli to tak půjde dál, tak se má konkurence na co těšit a to i ta německá…

Hlavními rysem přístrojové desky je modré podsvícení displejů a kruhových přístrojů, které jsou schovány ve dvou tubusech v přístrojovém panelu. Ukazatele jsou jednoduše čitelné, což musíme jen pochválit. Intenzita podsvícení je poměrně velká, lze ji však snadno snížit rozměrným tlačítkem vlevo pod volantem.

Na předních sedadlech se sedí o trochu výše, než bychom v klasickém sedanu čekali. Sedák má optimální délku, boční vedení je však pouze průměrné. Celkově jsou sedadla spíše tužší, což ale není na úkor pohodlí. Ba naopak. I po dlouhé cestě jsme z elantry vysedali odpočatí. V rámci našeho provedení byly sedadla potaženy kvalitní látkou, proti které nemáme výhrady. Pokud si zákazník přeje kožené potahy, musí si zvolit paket Luxury za příplatek 60 tisíc korun.

Kritiku si zaslouží výhled z vozu, který poněkud omezuje A-sloupek karosérie. Také odkládací prostory jsou spíše menší a to jak kapsy ve dveřích, tak schránka pod loketní opěrkou. Naopak chválit musíme přítomnost dvou 12V zásuvek vpředu, samozřejmostí je pak konektivita s audiosoustavou přes USB a AUX.

Co se prostoru týká, je ho v nové elantře dostatek. Tedy alespoň v podélném směru. Dozadu se bez problémů usadí osoby vyššího vzrůstu, jen je třeba dávat pozor na nárty, které se snadno dostanou do kontaktu s předním sedadlem nastaveným v nejnižší poloze. Pochvalu si zaslouží středová konzola, která se mírně zužuje směrem vzhůru, takže nohy posádky mají dostatek prostoru.

Méně optimistické to je s prostorem pro hlavu. Elegance v podobě svažující se střechy si vybrala svou daň, takže hlava osoby vyššího vzrůstu se poměrně často dostane do kontaktu se stropem. A to nejen při nastupování či vystupování z auta, ale někdy i při samotné jízdě.

Objem zavazadelníku činí slušných 485 litrů, což je v tomto segmentu nadprůměrná hodnota. Třeba nový Ford Focus Sedan nabízí zhruba o 50 litrů méně. Využitelnost zavazadlového prostoru je také dobrá, jen nám trochu vadili táhla sloužící pro sklopení opěradel zadních sedadel. Ty totiž docela významně zasahují do zavazadlového prostoru, takže hrozí jejich poškození. Po sklopení zadních opěradel navíc vzniká docela veliký schod bránící pohodlnému nakládání rozměrnějších předmětů.

Jediná volba

Přestože se do elantry montují tři motory (1.6 GDI, 1.8i, 1.6i) u nás si zatím stále můžete objednat pouze benzinovou šestnáctistovku. Z avizované trojice je sice nejslabší, ale její 97 kW považujeme za velmi slušný základ. Největší točivý moment 158 Nm je dostupný při 4850 ot/min., takže je jasné, že motor je potřeba více vytáčet. Žádný strach, zážehová 1.6 je kultivovaná a skvěle odhlučněná, takže svým zvukem nikoho neobtěžuje.

Po překročení hranice 4500 ot/min auto docela slušně zrychluje, čehož si řidič může užívat, až do 6000 ot/min, při kterých zasahuje omezovač. V tomto otáčkovém rozmezí motor navíc velmi dobře zní. Jelikož se jedná o atmosférický motor, je každá jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu bezprostřední, což udělá radost především opravdovým řidičům.

Pochvalu si zaslouží řazení šestistupňového manuálu, které má přiměřeně dlouhé dráhy s poměrně přesným vymezením.

A jak je na tom pohonná jednotka se spotřebou? Překvapivě dobře. Při ustálené jízdě mimo město vás palubní počítač potěší hodnotou kolem 5 l/100 km. Dálničních limit 130 km/h pak znamená spotřebu kolem 6,5 l/100 km a otáčky na hodnotě 3500 ot/min. Ve městě pak počítejte s odběrem do 8,5 l na 100 kilometrů.

Komfort nadevše

Podvozek testované elantry byl vyladěn jednoznačně - s důrazem na maximální komfort. Automobil tedy perfektně žehlí výmoly našich silnic, jakmile však přijedete do zatáčky nepřiměřenou rychlostí, okamžitě vás vytrestá velikým náklonem karosérie a nedotáčivostí.

To, že je Hyundai Elantra určena řidičům bez nároků na sportovní svezení je jasné, i přesto si ale myslíme, že by stabilita mohla být lepší. Výhradu máme zejména proti zadní nápravě, která se jednoduše (a nechtěně) nechá přivést do přetáčivého smyku. Možná by technici výrobce mohli věnovat více úsilí vyladění zadní nápravy s vlečnými rameny, protože její rozevlátost může nezkušené řidiče ohrozit.

S charakterem podvozku souvisí i brzdy, které vyžadují poměrně velkou sílu pro maximální brzdný účinek. Řízení je trochu přeposilované, nikoliv však tupé.

Resumé

Hyundai Elentra má kouzlo ostatních modelů této značky. Několik pih na kráse na ní sice určitě najdete, když se ale podíváte do ceníku, nebudete věřit svým očím. Tento model totiž začíná na ceně 324.990 Kč, což je s ohledem na provedení vozu a jeho technickou úroveň výborná nabídka. Motor umí být ve vyšších otáčkách výkonným společníkem při nízkých nárocích na spotřebu paliva. Kvalitní provedení interiéru je také další předností tohoto atraktivního sedanu.

Pokud budete s elantrou jezdit rozumně, odpustíte jí ten trochu rozevlátý podvozek či slabší brzdovou soustavu. Za ušetřené peníze na pořizovací ceně (v porovnání s konkurencí) lze navíc minimálně první problém významně eliminovat pořízením větších kol.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai Elantra 1.6

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

1591

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

97 /6300

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

158 / 4850

Maximální rychlost (km/h):

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,5 / 5,2 / 6,4

Velikost zav. prostoru (l):

485

Objem nádrže (l):

48

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1236

Nosnost (kg):

564

Základní cena (kč):

324 990 (1,6i , Classic)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

324 990

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Elantra
Karosérie:Sedan
Motor:1.6
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -