Návrat ke starým hodnotám - Peugeot 208 1.6 e-HDI (TEST)

Testy
07.10.2012

F T G

Návrat ke starým hodnotám - Peugeot 208 1.6 e-HDI (TEST)

Nový Peugeot 208 má těžký úkol – zopakovat famózní úspěch nejprodávanějšího Peugeotu všech dob, modelu 206. Má pro to potřebné předpoklady?

Peugeot 206 se vyráběl neuvěřitelných čtrnáct let a za tu dobu se získal více než sedm miliónů zákazníků. Novější generace 207 se takovému úspěchu rozhodně netěšila a v prodejních statistikách to dotáhla sotva na třetinu výsledků zmiňovaného bestselleru. Možná je to tím, že se Peugeot snažil z malého městského vozítka udělat dospělejší automobil. Problém je ale v tom, že se méně roztomilým designem a většími rozměry znelíbil hlavní cílové skupině, kterou reprezentují pochopitelně ženy.

Menší může být i lepší

A čím má tedy znovu přilákat něžnou část naší populace testovaná novinka? Přestože se většinou s příchodem nového modelu karosérie prodlužuje a rozšiřuje, u Peugeotu 208 je tomu právě naopak. Na délku totiž tato kráska měří o sedm centimetrů méně, na šířku pak přišla zhruba o tři centimetry. Kola jsou nyní opticky více uložena do rohů karosérie, podobně, jako třeba u Mini.

Peugeotu tedy opět nechybí ladné tvary karosérie s výrazným bočním profilem. Eleganci mu navíc dodává atraktivní přední maska s chromovým lemem, stejně jako LED diody pro denní svícení v horní části předních světlometů. Ty mají navíc v postranní části zajímavý průhyb, který se k dalším oblým tvarům auta perfektně hodí. Za pozornost stojí také efektně profilovaná přední kapota v části, kde se nachází logo značky.

Zadní partie dobře navazují na přední část a to hlavně díky zajímavě tvarovaným sdruženým světlometům, ve kterých končí boční profil. Tyto optické hrátky dokážou přilákat hodně pozornosti i u tak malého vozu, kterým Peugeot 208 bezesporu je.

Emotivní interiér

Odvaha francouzům nechybí, což potvrzuje interiér zkoušené 208 každým detailem. Přístrojový panel je o něco dále, než jsme standardně zvyklí a průměr volantu je taktéž menší, než u běžného automobilu. Jediným problémem je jeho relativně omezený rozsah nastavení v obou směrech. Díky tomu zakrývá část přístrojové desky. Pochvalu si naopak zaslouží velmi kvalitní materiály.

Rozměrný barevný displej uprostřed přístrojové desky je zajímavou dominantou. Jeho grafika je na jedničku, stejně jako čitelnost. Absence standardních tlačítek audiosystému však trochu chybí, vše se ovládá dotykově, což nemusí být vždy zrovna praktické. Na tlačítka automatické klimatizace si je také třeba chvilku zvykat.

Přední sedadla jsou rozměrná a poměrně výrazně tvarovaná. Na francouzský standard jsou i příjemně tuhá. Bravo. Vzadu chválíme dostatek místa pro kolena cestujících, samozřejmě s ohledem na poměry vozů tohoto segmentu. Prostoru v oblasti hlavy je už o poznání méně. Zavazadelník je dobře přístupný a nabízí objem 311 litrů. Tím se řadí k lepšímu průměru ve třídě.

Optimální motorizace? Diesel!

Testovaný Peugeot má pod kapotou nejsilnější vznětovou jednotku 1.6 e-HDI s nejvyšším výkonem 84 kW. Největšího točivého momentu 285 N.m motor dosahuje už při 1750 ot/min. Vzhledem k relativně nízké pohotovostní hmotnosti auta (1,2 t) je výkon této motorizace optimální. S peugeotem lze tedy jet i dynamicky a samozřejmostí je bezpečné předjíždění či rychlá dálniční jízda. Vždyť výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h pod deset sekund a nejvyšší rychlost 190 km/h. A realita není daleko od pravdy.

Mezi hlavní výhody motoru patří kultivovaný projev a také minimální hlučnost pronikající do interiéru. Pohonná jednotka navíc svým projevem neobtěžuje ani ve vyšších otáčkách. Škoda jen výraznější prodlevy turbodmychadla. Motor výrazně zatahuje od 1900 ot/min a jeho nasazení pokračuje až někam k hranici 4000 ot/min.

Příjemným překvapením je i spotřeba pohonných hmot a to i přesto, že jsme během testu hodnot uváděných výrobcem nedosáhli. Ve městě jsme jezdili se spotřebou oscilující kolem 5,5 l/100 km a to mimo jiné i díky propracovanému systému Start/Stop. Ten totiž vypíná motor nejen při samotném zastavení, ale už i při dojíždění v nízkých rychlostech do 20 km/h, takže se s autem ve městě budete občas cítit jako v elektromobilu.

Při dálničním limitu 130 km/h ukazuje otáčkoměr na šestý převodový stupeň zhruba 2200 ot/min a palubní počítač spotřebu kolem 5 litrů na 100 kilometrů. Konstantní jízda devadesátkou pak hravě sníží apetit pohonné jednotky až k hranici 4 l/100 km. Není tedy žádným překvapením, že na padesátilitrovou nádrž ujedete klidně i tisíc kilometrů.

Na silnici

Jízdní vlastnosti pochopitelně diktuje nízká pohotovostní hmotnost a krátký rozvor. Reakce na pohyb volantem jsou velmi hbité a to i díky relativně strmému převodu řízení. Posilovač je poměrně účinný, což řidič ocení zejména ve městě při parkování, nikoliv však na oblíbených okreskách.

Podvozek byl naladěn relativně komfortně, i přes to se ale v zatáčkách karosérie nikterak výrazně nenaklání. Na kvalitních silnicích funguje 208 velmi dobře, trochu znejistí až na nerovnostech. Vadili nám hlavně rázy od zadní nápravy při přejezdu větších výmolů. Řazení je příjemně přesné, akorát nás překvapil zvukový projev samotné řadicí páky při změně převodového stupně. Ten s pojetím tohoto minivozu přeci jen příliš nekoresponduje.

Pochvalu zaslouží brzdy, které jsou účinné, dobře se dávkují a neztrácí nic ze svých vlastností ani po opakovaném razantním brzdění. Stabilizační systém ESP zasahuje poměrně zhurta při jakékoliv známce přicházející nedotáčivosti. Na sportovní jízdu si ale tohle auto nikdo nekoupí.

Resumé

Peugeot 208 navazuje na původní hodnoty veleúspěšné „dvěstěšestky“. Přijíždí s líbivou karosérie, která není zbytečně nafouklá a v podstatě to samé lze napsat také o interiéru. Také ovladatelnost si vzal výrobce k srdci a propůjčil nové 208 strmé řízení s malým volantem a samozřejmostí jsou i povedené brzdy. Dobrý výhled na všechny strany je dalším důležitým předpokladem pro příjemnou jízdu ve městě.

Jízdní vlastnosti sice nepatří na špičku, což ale není hlavní výběrové kritérium v tomto segmentu. Vždyť i původní model 206 nezpůsobil žádnou revoluci v oblasti samotné jízdy a i přesto se z něj stal bestseller. Důležitější je tichý a úsporný motor, který v našem případě reprezentuje dostatečně výkonný 1.6 e-HDI. Zejména potencionální zákaznice tedy mají rozhodně o čem přemýšlet.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 208 1.6 e-HDI

Škoda Fabia 1.6 TDI CR

Ford Fiesta 1.6 TDCi Duratorq

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

1598

N/A

Počet válců

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

84 / 3600

77 / N/A

70 / N/A

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

285 / 1750

250 / 1500-2500

205 / N/A

Maximální rychlost (km/h):

190

188

175

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,7

10,9

11,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,6 / 3,4 / 3,8

5,1 / 3,6 / 4,2

4,9 / 3,6 / 4,1

Velikost zav. prostoru (l):

285

315

281

Objem nádrže (l):

50

45

40

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1208

1138

1155

Nosnost (kg):

307

427

395

Základní cena (kč):

220 000 (1,0 l, Access, zaváděcí cena)

224 900 (1,2 THP, Active)

199 990 (1,25i, Ambiente, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

380 000 (Allure, zaváděcí cena)

425 900 (Elegance)

408 190 (Titanium)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:208
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6 e-HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -