Lexus GS 250 - účinný lék na mainstream (TEST)

Testy
02.10.2012

F T G

Lexus GS 250 - účinný lék na mainstream (TEST)

Slovy klasika by se uvedení třetí generace Lexusu GS mohlo odbýt sloganem akčních filmů let devadesátých - „Nadešel čas zúčtování, pánové!“ Očekávaná a dlouho dopředu proklamovaná novinka z dílen japonského Lexusu je konečně tady.

Nová generace řady GS má podle svých tvůrců pořádně zamíchat kartami v poněkud stojatých vodách vozů vyšší střední třídy, kterým až doteď vládly pevnou rukou modely zejména od německých prémiových značek.

Zatímco skalní fanoušci Lexusu, odkojeni konzervativním pojetí všech dosavadních „faceliftů“ automobilky a vědomi si toho, že inovace lze najít spíše pod povrchem – tedy v nejrůznějších sofistikovaných technologiích, zachovávali do poslední chvíle poker face, my ostatní jsme to viděli trochu jinak. První videa z testovacích jízd, která tu a tam unikla na veřejnost, totiž naznačovala, že tentokrát se opravdu může jednat o nebezpečnou zbraň namířenou nejen proti Mercedesu E či Audi A6, ale také dynamicky pojatému BMW řady 5 nebo Jaguaru XF.

Úplně první novinářskou premiéru si tento sedan odbyl zhruba před rokem, a to kde jinde než ve Spojených státech, které jsou hlavním odbytištěm prémiových vozů koncernu Toyota. Evropští zákazníci si museli na novinku počkat, nicméně i to je součástí image určité výjimečnosti těchto vozů.

Na český trh vstupuje novinka ve čtyřech stupních výbavy – Comfort, Executive, Premium a F Sport, přičemž posledně jmenovaný stupeň má být jakousi japonskou obdobou populárního M paketu, jak jej známe u bavoráků. Prozatím je počítáno se třemi zážehovými motory, v jednom případě dokonce v kombinaci s hybridním elektromotorem.

My jsme v redakčním testu vyzkoušeli Lexus GS 250 s výbavou Premium (a s řadou dalších příplatkových vychytávek). Pod kapotou měla testovaný šperk „základní“ dvou a půl litrový šestiválec s výkonem 209 koní.

S vizáží samuraje

Při pohledu na nové „Gé-eso“ uvěříte propagačním materiálům, že tvůrci při jeho stavbě probdili stovky bezesných nocí. Zatímco předchozí generace ulpívala na konzervativních prvcích a linkách, které nacházely oporu v úctyhodných rozměrech karoserie, nové GS přichází s daleko kompaktnějším a mladším vzhledem. Vůz s bezmála pětimetrovou délkou (chybí jen 15 cm) vzbudil zaslouženou pozornost všude tam, kde jsme se s ním objevili. Designéři tentokrát sáhnuli po tom nejlepším, co v Lexusu mají – designové linie L-finesse se uplatnily například u výjimečného supersportu LFA a také v případě některých futuristických studiích.

Ostře řezaná přední maska, plynule zasahující do protáhlých světlometů s výraznými LED diodami, dostala trochu agresivnější výraz. Naštěstí si stále zachovává nenucenou eleganci a vyhýbá se někdy až příliš vulgárnímu pojetí designu především německých vozů. Sportovní dojem podtrhuje mírně se vzdouvající kapota, rozšířené podběhy a také boční silueta s dynamicky vykrojenou zádí.

I pohled zezadu nabízí mimořádný estetický zážitek. Oku lahodící je kombinace zadních LED svítilen a spodního nárazníku, v jehož rozích jsou citlivě zakomponovány dva rozměrné výfuky ve stylu většího bratra LS. Elegantní a efektní – nikde nic nevyčnívá, všechno to má svou vnitřní integritu a logiku.

Interiér v duchu evropských tradic

Podobně jako ostatní konkurenti z vyšší střední třídy i Lexus GS nabízí dostatek komfortu pro přepravu čtyř až pěti dospělých pasažérů, přičemž ale na zadních sedadlech můžou pasažéři vyššího vzrůstu (nad 190 centimetrů) pociťovat určitou míru stísněnosti a to zejména v oblasti hlavy.

Je to daň za sportovní siluetu automobilu, kterou ovšem většina majitelů ráda zaplatí – ostatně kolikrát se vám stane, že zrovna povezete čtveřici basketbalistů. Pokud ale ano, rozhodně nemusíte mít obavy o jejich bagáž – zavazadlový prostor s objemem 560 l pojme čtyři velké sportovní tašky a ještě zbývá místo na drobnosti.

Samotný interiér si zaslouží pochvalu, ne-li rovnou smeknutí klobouku. Jeho zpracování, logická členitost a hlavně atraktivní design je podle nás nejvýraznějším rozdílovým prvkem oproti předchozí generaci.

Může se dokonce zdát, že se interiér částečně inspiroval u pětkového BMW, podobnost lze najít zejména v horizontálním členění palubní desky a také ve středovém panelu, na kterém je umístěno ovládání klimatizace. Palubní desce dominuje obří barevný multifunkční displej s rozměrem 12,3“, který je největší ve své třídě. Spodní část přístrojové desky opticky rozdělují povedené analogové hodiny s LED podsvícením.

LED diody najdeme také na přístrojové desce před řidičem a při nastupování osvětlují prahy, aby třeba váš dámský doprovod večer nezakopnul. Pracoviště řidiče je přehledně uspořádané a čtyřramenný volant obšitý kůží padne perfektně do ruky. Na volantu se pochopitelně nachází řada tlačítek – od ovládání audia až po vypínání některých bezpečnostních prvků. Pod volantem najdeme dvojici subtilních madel, které v manuálním režimu dovolují přeřadit přímo z volantu.

Na středové konzole je umístěna páka samočinné šestistupňové převodovky (s dráhou pro manuální režim), otočný volič čtyř jízdních režimů (Eco, Normal, Sport S, Sport S+) a také joystick pro ovládání více než obsáhlého menu palubního počítače. Zobrazování všech možných i nemožných údajů na displeji je logické a přehledné, nicméně někdy se zobrazují takové podrobnosti, že vás to donutí zastavit a několik minut studovat, co přesně se za údaji skrývá.

Novinkou je pak možnost praktického rozdělení displeje na dvě části. Jedna ukazuje kupříkladu navigaci, ta druhá pak audio. Lexus je jedním z mála světových výrobců, používajících audio systémy Mark Levinson. V našem případě měla koncertní síň tyto parametry - 17 reproduktorů, 835 W hudebního výkonu a prostorový digitální zvuk formátu 7.1. Nechybí přehrávač DVD ani vstup USB nebo AUX. Bravo.

Co se týče zpracování interiéru, podle stupně výbavy lze volit z několika barevných variant – od obložení v podobě jednolitých dřevěných panelů až po vysoce lesklý černý lak nebo hliník (výbava F Sport). Příslušnost k high society tu ční z každého detailu. Přístrojová deska námi testovaného vozu je obšitá kůží s efektním stehováním v barvě slonoviny. U japonského vozu nevšední prvek, nemyslíte?

Pochvalu si rozhodně zaslouží přední sedadla. Posez je přirozený a nízký, což řidiči umožňuje lepší kontakt s autem. Přední sedadla byla vybavena třístupňovým vyhříváním a odvětráváním s perfektní účinností. Navíc jsou elektronicky polohovatelné snad všemi směry. Nechybí ani otočný kloub uprostřed opěráku, kterým můžete sedačku „zlomit“ a přizpůsobit si ji tak podle vlastních zad.

Chytrý a chytřejší – inteligentní systémy na palubě

Když jsme přebírali klíče od nového Lexusu, přemýšleli jsme nad tím, jaké technické vymoženosti tentokrát Japonci řidičům přichystali. Jejich vášeň k inteligentní elektronice je všeobecně známá.

GS nové generace prošlo takovou řadou změn, že pokud bychom měli vycházet z oficiálních materiálů výrobce, nestačil by nám prostor určený pro tento test. Pojďme se tedy podívat pouze na to, co jsme jako řidiči/posádka ocenili a co nám výrazně utkvělo v paměti.

Co se týče jízdní dynamiky – výše zmíněný čtyř stupňový režim (Eco, Normal, Sport S, Sport S+) opravdu funguje, takže jste po pár kilometrech jízdy schopni poznat, v jakém režimu aktuálně jedete. Podle jednotlivých modů se upravuje například odezva motoru na sešlápnutí pedálu, řazení, nastavení tuhosti podvozku nebo posilovače řízení. Režim Eco navíc upravuje výkon klimatizace a vyhřívání sedadel, aby bylo co nejhospodárnější. Všechny změny se prostřednictvím obrázku s popiskem ukazují na displeji palubního počítače.

Velká míra pozornosti byla věnována bezpečnosti posádky. Kromě standardních prvků jako jsou airbagy (v autě je jich deset) nebo adaptivní tempomat, může být nové GS vybaveno systémem pro noční vidění, kdy je prostor před autem snímám infračerveným paprskem a výsledek se graficky „zhmotňuje“ na multifunkčním displeji.

Auto je vybaveno přednárazovým bezpečnostním systémem, jehož základem je mikrovlnný radar, schopný identifikovat objekty na vozovce a v případě potřeby aktivně zasáhnout do řízení vozidla. Součástí systému je vnitřní kamera, snímající polohu a otáčení hlavy řidiče a také únavový senzor, schopný rozeznat, jestli má řidič otevřené oči. V případě mikrospánku se ozve zvukové znamení a elektronika vůz přibrzdí.

K bezpečnosti jízdy přispívá dále sledování mrtvého úhlu v zrcátkách a elektronický systém varování pro neúmyslné vybočení z pruhu. Ještě že se dají některé tyto systémy vypnout, protože někteří řidiči by si mohli připadat jako v autoškole.

Zážitkem je jízda v noci a to hlavně díky předním bi-xenonovým světlometům s inteligentním natáčením. Právě ty rozzáří silnici tak, že máte místy pocit, jako byste jeli ve dne.

Za volantem zažijete mix emocí

Pojďme ale k tomu, co mnohé zajímá asi nejvíc, a to je zážitek z jízdy. Námi testovaný model byl osazen vidlicovým šestiválcem 2.5 litru s přímým vstřikováním a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů (Dual VVT-i). Největší výkon 209 koní je řidiči k dispozici při 6400 ot./min., akceleraci na stovku zvládne auto za 8.6 sekundy a jeho rychlostním stropem je zhruba 230 km/h.

Motor je dynamický s dostatečným zátahem, pěkně se sbírá a výkon příjemně graduje při vytočení až k 6500 ot/min., při kterých kulminuje jeho výkonová křivka. Samozřejmě, že 208 „nepřeplňovaných“ koní nedělá z Géeska žádného extra závodníka, nicméně s přihlédnutím k povoleným rychlostem a možnostem našich silnic, lze považovat výkon lexusu za plně dostačující.

K největším přednostem motoru patří jeho kultivovaný a tichý chod. V běžném provozu jej téměř neslyšíte a za sebe říkám, že je to nejtišší auto ve své třídě. Pokud ale sešlápnete plyn (nejlépe v režimu Sport S+) a pustíte tak do motoru pořádný přísun paliva, odměnou vám bude pěkně burácivý, dunivý zvuk, jako vystřižený z nějaké závodního autodromu. To třeba v takovém BMW řady 5 poznamenaném downsizingem nezažijete. Alespoň tedy ne u výkonově srovnatelného motoru. Zkrátka šest válců oproti čtyřem bude mít vždy navrch. A na uváděné hodnoty spotřeby zapomeňte, realita vychází téměř nastejno.

Z výše uvedeného vyplývá také jeden podstatný rys automobilu, a tím je jeho všestrannost. Díky čtyřem odlišným jízdním režimům a díky možnosti manuálního řazení v podstatě dovoluje několik autentických a rozdílných jízdních zážitků. Pochopitelně s ohledem na možnosti dvoutunového luxusního vozu.

Trochu skeptičtí a přiznávám i předpojatí jsme byli vůči šestistupňovému automatu. Zatímco konkurence už dávno přišla se sedmi či dokonce osmi stupni, Lexus nehodlá ustoupit od osvědčeného „šestikvaltu“. Nakonec nemáme větších výhrad. Automat sice neřadí tak rychle, jako některé vybrané dvouspojky od konkurence, není to ale rozhodně žádný louda. Vadil nám snad jen příliš ostře nastavený měnič, který způsobuje občasné cuknutí při horlivějším přidání plynu. Ve finále je to ale otázka cviku.

Manuální režim umožňuje měnit rychlosti buď klasicky – přeřazením voliče na středovém tunelu nahoru dolů, nebo pod volantem pomocí malých madel. Chce to zase trochu tréninku, nicméně i manuální režim postrádá jakékoli záludnosti a dovolí vám dynamickou i komfortní jízdu.

Neduhem některých aut vyšších středních tříd bývá přeposilované, bezkontaktní řízení. Lexus GS disponuje posilovačem s variabilním účinkem, při parkovacích manévrech můžete točit s volantem v podstatě malíčkem, při svižné jízdě na okreskách nebo rychlostních silnicích ucítíte ve volantu příjemný odpor. Tak to má být a většina řidičů to také jistě ocení.

Spotřeba paliva není vzhledem k povaze vozu nijak dramatická, i když konkurence má díky přeplňování přeci jen mírný náskok. Při jízdě na dálnici konstantní rychlostí 130 km/h (motor točí 2300 ot./min.) se spotřeba pohybuje kolem 8,3 litrů, kombinovaná jízda v režimu Eco s citlivou nohou na plynu poníží ukazatel spotřeby někam k 7,5 litrům, což je opravdu slušná hodnota. Ve městě spotřebuje šestiválec téměř 11 litrů, při svižnější jízdě stylem brzda - plyn samozřejmě ještě o nějaký ten litr navíc.

Závěrem

Nový Lexus GS 250 výrazně získal v oblasti dílenského zpracování interiéru, designu a i některých technologických řešení. Německé konkurenci v některých ohledech šlape na paty, ale v něčem ji hravě předčí. Jsme za tuto novinku opravdu rádi, vždyť „lexus-ní“ pojetí jízdy je stále o dost jiné, než v případě valné většiny prémiových konkurentů. Vyzdvihnout musíme především to těžko uvěřitelné ticho v interiéru.

Nespornou výhodou je i přijatelnější cena lépe vybavené limuzíny, stejně jako přítomnost atmosférického šestiválce, který u hlavních konkurentů najdete jen výjimečně. Škoda jen, že Lexusu stále chybí diesel, ale to je dáno především jeho určením pro americký trh. Ani z nového GS se tedy na našem kontinentě pravděpodobně žádná masovka nestane, což však může být jen další trumf, jak přilákat evropské zákazníky toužící po originalitě.

Tým AUTOiNDEX.cz

LEXUS GS 250 2.5 Dual VVT-i

BMW 520i

Mercedes BenzE 250

Audi A6 2.8 FSI Multitronic

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

2500

1997

1796

2773

Válce:

6

4

4

6

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

154 / 6400

135 / 5000-6250

150/5500

150/5250-6250

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

253/ 4800

270/1250-4500

310/2000-4300

280/3000-5000

Maximální rychlost (km/h):

230

226

240

240

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,6

8,0

7,7

7,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / - / 8,9

8,6 / 5,5 /6,7

9,2/ 5,7 /7,0

9.6 / 6,1 / 7,4

Velikost zav. prostoru (l):

566

--

540

565

Objem nádrže (l):

66

70

67

65

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1640-1720

1685

1650

1685

Nosnost (kg):

530

610

535

505

Základní cena (kč):

1 099 000 (GS 250 Comfort)

 
Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:GS
Karosérie:Sedan
Motor:2.5 Dual VVT-i
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -