Subaru XV 1.6i CVT - crossover, vyšlechtěný do městské džungle (TEST)

Testy
21.07.2012

F T G

Subaru XV 1.6i CVT - crossover, vyšlechtěný do městské džungle (TEST)

Poptávka Evropanů po univerzálních automobilech řady SUV, nebo chcete-li crossoverech, se rok od roku zvyšuje. Výrobci doslova zaplavují trh novými modely, nebo alespoň pravidelně modernizují již stávající nabídku lehkých univerzálních "teréňáků".

Také japonská automobilka Subaru nechce stát stranou a řadu SUV, dosud zastoupenou především vozy Forester, posiluje kompaktním trendy crossoverem, prodávaným pod označením XV. Ten byl českému motoristovi představen na počátku tohoto roku a my vám nyní přinášíme jeho redakční test. Zkoušeli jsme Subaru XV s nejmenším motorem 1.6i pod kapotou a bezestupňovou převodovkou (CVT) Lineartronic.

Budeme-li dodržovat standardní rozlišovací terminologii, pak nové Subaru XV je v podstatě upravený hatchback nižší střední třídy. Cílem konstruktérů bylo podle jejich slov vyvinout vůz, který obstojí zejména v náročných městských podmínkách; bude ekologický, ekonomický, bezpečný, a přitom nabídne řidiči srovnatelnou porci zážitků s kterýmkoli jiným vozem této značky.

Fanouškům Subaru asi netřeba připomínat, co že je alfou omegou těchto zážitků – ano, je to symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD. Podobně jako u Forestera nové generace i u této řady konstruktéři automobil doslova prošpikovali moderními technologiemi (například dynamické ovládání podvozku, AVCS – aktivní řídicí systém časování sacích a výfukových ventilů apod.) a provedli řadu konstrukčních úprav, jejichž cílem je co možná nejekonomičtější provoz a údržba.

S vizáží zvířete

Subaru XV rozhodně svým zevnějškem nepopírá sportovní kořeny japonského výrobce. Ba naopak. Automobil, pyšnící se vyšší světlou výškou než stájový Forester, působí překvapivě dynamickým dojmem. Vzhled vysportovaného atleta dodává vozu výrazná šestiúhelníková maska mezi dvojicí protáhlých světlometů, jakoby „nafouklá“ přední kapota, přecházející ve výrazné, velké čelní sklo, ale také plastové kryty podběhů kol, připomínající svou texturou karbon.

Podíváme-li se na XV z boku, zaujme nás jeho klínovitý profil, kterému zdatně sekundují sedmnáctipalcová kola v tmavém provedení s kontrastními stříbrnými loukotěmi. Zadní partii vozu dominuje velký členitý nárazník s průzory pro mlhovky. Subaru XV působí v běžném provozu poněkud nenápadně, jeho promyšlený design a půvab se však skrývá v detailech, které ale naštěstí nemusíte dlouho hledat…

Interiér evokuje pocit bezpečí

Nasednutí do vozu je hračkou v každé situaci. Může za to již zmíněná vysoká světlá výška, ale také dveře, otevírající se téměř do pravého úhlu. Přestože subaru nepůsobí na první pohled bůhvíjak prostorně, uvnitř nás překvapilo dostatkem místa i celkovou vzdušností. Zejména na předních sedadlech máte pocit, že byste si před sebou mohli prostřít provizorní piknikový stůl a na zacpané Jižní spojce v klidu poobědvat.

I zadní sedadla skýtají dostatek místa pro dospělé pasažéry – v tomto směru potěší zejména místo pro kolena cestujících, které se uvolnilo díky konkávnímu tvarování opěradel předních sedadel.

Zavazadlový prostor nabízí na tuto třídu spíše podprůměrných 380 litrů, ale i díky celé řadě důmyslně schovaných odkládacích schránek přímo ve voze a také díky přídavné schránce pod podlahou zavazadlového prostoru se nemusíte bát, že byste se snad s XV neodstěhovali na víkendovou siestu na chatě. Nutno dodat, že za menší objem zavazadelníku může především poměrně mělké dno, pod kterým se nachází zadní diferenciál pohonu všech kol.

Ocenili jsme výborný výhled všemi směry – kromě velkého čelního okna přispívají k pocitu dokonalého přehledu o dění na silnici i relativně subtilní A-sloupky karosérie. Zajímavostí je, že posez za volantem nemusí být zrovna kdovíjak vysoký a to díky možnosti výškového nastavení optimálně tvarovaných předních sedadel v širokém spektru.

Co se týká úrovně zpracování interiéru této novinky, nové je zde vidět určitý posun a to i v oblasti kvality použitých plastů. Nadšení z několika prvků však vystřídá rovněž zklamání. Tak zatímco například malý volant s tlustým, kůží obšitým věncem a ovládacími tlačítky /tempomat, audiosoustava/ nebo barevný LCD displej v horní části palubní desky patří k povedenějším částem, levně vyhlížející panel audiosoustavy nebo archaický displej mezi kruhovými ukazateli v kapličce přístrojové desky přeci jen trochu kazí dojem.

Naopak multifunkční LCD displej se chlubí povedenou grafikou a interiéru dodává bezesporu šmrnc. Nabízí několik informací, které je schopen na posádku vychrlit hned několika způsoby a vůbec nešetří barevnou škálou. Řidič tak například může sledovat reálné rozložení hnací síly mezi jednotlivé nápravy, stav nejrůznějších palubních systémů a samozřejmě také úroveň okamžité i průměrné spotřeby nebo třeba ukazatel ekonomiky jízdy. Na displej je také promítán obraz ze zadní couvací kamery, který pomáhá řidiči při parkovacích manévrech.

XV a technologie

Subaru XV je koncipován jako šetrný a agilní vůz, určený zejména do městského prostředí. Ve snaze dosáhnout co nejnižší spotřeby přikročil výrobce například ke kompletnímu oplastování spodních částí SUV, četné změny si vyžádala i pohonná jednotka (úprava sání, nebo zvětšení zdvihu pístů). Námi testovaný vůz byl navíc vybaven vypínatelným systémem start-stop, který zhasíná motor při stání vozidla, například na semaforech nebo v kolonách.

Atmosférický plochý čtyřválec o objemu 1600 cm3 s protiběžnými písty byl vyladěn tak, aby maximum točivého momentu poskytoval v nízkých a středních otáčkách. Motor tedy poměrně slušně zatahuje a zhruba do rychlosti 100 km/h působí auto poměrně agilně. Nad touto hranicí atmosférický motor 1.6i už poněkud ztrácí dech, takže je třeba více předvídat a to hlavně při předjíždění.

Naše XV bylo vybaveno bezstupňovou převodovkou (CVT) Lineartronic s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. Na rozdíl od silnějšího dvoulitru nenabízí „jedna-šestka““ alternativu v podobě manuálního řazení pádly pod volantem, a tak jsme se museli spokojit s tím, co nám dávkoval automat. Kromě standardních režimů R, N, D je k dispozici ještě ostřejší režim L (v poloze D přesuneme volič doleva), který je vhodný do terénu nebo pro sportovnější jízdu.

Převodovka se vyznačuje hladkým chodem, při agresivnější jízdě však trochu kazí standardní akustický projev motoru. To je však dáno jejím principem plynulé změny převodů, obdobně jako u konkurence. Avizovaná hospodárnost, spojená s použitím bezestupňové převodovky, nás kdovíjak nepřekvapila- průměrná spotřeba ve městě činila 9,4 litrů paliva ve městě, což není s ohledem na motorizaci 1.6 žádný zázrak. Na její obranu ale musíme brát v úvahu fakt, že se jedná o automobil s pohonem všech kol.

Při jízdě po pražských kočičích hlavách jsem měl pocit, že japonští výrobci odladili podvozek právě zde. Auto se vyznačuje příkladnou stabilitou, podvozek je komfortně nastaven, přitom je ale stabilní i při opravdu rychlém průjezdu zatáčkou. Výtku zaslouží snad jen přeposilované řízení, které určitě nepodpoří případné sportovní ambice.

A jak je to s hospodárností mimo město? Při dálničním limitu 130 km/h je nutné počítat s podobnou spotřebou jako ve městě tj. kolem desetilitrové hranice. Defenzivní jízda po okreskách znamená spotřebu kolem 7 litrů na 100 km, což je u čtyřkolky slušný výsledek.

Resumé

Subaru XV 1.6 CVT poskytuje svižné a pohodlné svezení ve městě a zároveň se nezalekne ani kdejaké polní cesty, třeba při cestě na chalupu. Na dlouhé dálniční přesuny se však XV příliš nehodí a to hlavně s ohledem na vyšší aerodynamický hluk. Ostatně pro tyto účely má Subaru daleko vhodnější modely.

Každodenní používání ve městě s neotřelou aurou pokrokového vzhledu a zárukou perfektních jízdních vlastností na jakémkoliv povrchu - to jsou hlavní přednosti testované novinky, která možná ukazuje nový směr, jakým se budou vozy právě této značky ubírat. A to především z pohledu designového ztvárnění.

Tým AUTOiNDEX.cz

SUBARU XV 1.6i CVT (4WD)

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC (2WD)

Suzuki Grand Vitara 1.6 VVT

(4WD, třídveřový)

Typ motoru:

Zážehový

Zážehový

Zážehový

Objem motoru (ccm):

1600

1590

1586

Válce:

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

84 / 5600

86 / 6000

78/5900

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

150 / 4000

154/4000

145/4100

Maximální rychlost (km/h):

175

183

160

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

13,8

11,4

14,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,9/ 5,5 / 6,3

7,5 / 5,0 /5,9

10,2/ 7,1 /8,2

Velikost zav. prostoru (l):

380

419

184-516

Objem nádrže (l):

60

63

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1460

1345

1407

Nosnost (kg):

480

525

423

Základní cena (kč):

569 000 (1.6i X, Active)

429 900 (1.6, 2WD, výbava INFORM, akční cena)

479 900 (1.6 VVT, výbava JX-E Club, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

569 000 (1.6i X, Active)

-

--

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:XV
Karosérie:Crossover
Motor:1.6i
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -