O stupeň výš - Honda Civic 1.8 i-VTEC (TEST)

Testy
21.07.2012

F T G

O stupeň výš - Honda Civic 1.8 i-VTEC (TEST)

Devátá generace japonské Hondy Civic nám do redakce přijela se zážehovou osmnáctistovkou pod kapotou a šestistupňovým manuálem. To vše navíc ve variantě Sport. Lze od nového civicu očekávat dynamiku předchozího modelu nebo se z něj časem stal spíše komfortně laděný hatchback?

Honda vsadila na velmi odvážný futuristický design už v případě osmé generace a nutno dodat, že auto budilo velkou pozornost prakticky všude, kde se objevilo. Možná právě proto se konzervativní většina potenciálních klientů rozhodla dát přednost usedle pojatému golfu, focusu či astře.

Je to trochu škoda, protože právě minulá Honda Civic patřila mezi perfektní automobily a to především z pohledu jízdních vlastností. Atraktivitu dále zajišťovala i nabídka kvalitních motorů, ve které nechyběl ani povedený diesel či pověstný benzinový motor se systémem proměnného časování sacích ventilů VTEC.

Nový model Hondy Civic, v pořadí již devátý, navazuje na osmou generaci zejména svým ztvárněním. Při pohledu na auto se nám dokonce testovaná novinka jeví spíše jako facelift, než zcela nový model. Honda tedy evidentně opět využila odvážného designu předchozí generace, a přestože se jí nepodařilo příliš ohrozit konkurenci v Evropě, je s celosvětovými prodeji tohoto modelu spokojená.

Evoluce kosmického stylu

Civic tedy stále vypadá tak trochu jako vesmírná stanice, jejíž výhodou je kromě originality také skvělá hodnota součinitele odporu vzduchu kapkovité karosérie. Výrobce se ale očividně inspiroval i modelem Insight.

Optické spojení předních světel v jeden celek už na civicu nenajdete. Náhradou se totiž stala přední maska s lesklým dekorem, která byla doplněna jednolitým plastem v oblasti registrační značky. Navíc ostře řezané rysy předních světlometů jsou nyní opticky více zapuštěné do karosérie. Toto řešení vypadá velice moderně, k čemuž bezesporu přispívají atraktivní světla pro denní svícení z LED diod.

Zadní části vozu naopak zůstalo dělené zadní okno. Jeho dělící částí se stalo spojení obou koncových svítilen, které podobně, jako u předchozí generace vytváří efektní spoiler s třetím brzdovým světlem. Světlomety vzadu poměrně výrazně vyčnívají ven, na což je třeba si chvíli zvykat. Horní část zadního okna navíc stírá stěrač, který minulý civic postrádal. Další typické rysy této hondy zůstaly zachovány. Za zmínku stojí skryté kliky zadních dveří nebo výrazný sklon předního okna.

Karosérie nového civicu je o 2 cm nižší a jeden centimetr širší v porovnání s předchozím modelem. Bezpečnost chodců si žádá vyšší příď na úrovni spodní hrany předního skla, takže kapota strmě klesá k přední části automobilu.

Vnitřek auta sice překvapí asi každého jedince přesedajícího z jiného vozu, nikoliv však ty, kteří znají předchozí civic. Odvážené pojetí přístrojové desky bylo sice u nové hondy dotaženo o mnohá vylepšení, základní rozdělení přístrojů však zůstalo zachováno. Nechybí tedy přídavný štít s digitálním ukazatelem rychlosti a dalšími funkcemi těstě pod čelním sklem, stejně jako analogový otáčkoměr.

Analogové ukazatele včetně otáčkoměru byly nově rozděleny do třech tubusů. Středový panel se výrazně naklonil směrem k řidiči a ubyla i nějaká tlačítka, která ovládání různých funkcí trochu komplikovala. Interiér se tedy ještě více orientuje na řidiče, za což Honda Civic zaslouží velkou pochvalu. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech a vlastní sedadla potěší příjemnou tuhostí. Bočnice jsou nově elektricky ovladatelné, což bývá většinou výsadou daleko dražších aut. Bravo.

Na zadních sedadlech si tolik místa ani zdaleka neužijete, nejen, že chybí trochu prostoru pro kolena, ale zejména v oblasti hlavy je ho dost málo. Pokud tedy vzadu chcete vozit dospělé osoby s výškou blížící se 190 cm, na tento civic raději zapomeňte. Potěší naopak opěradla zadních sedadel, která jsou nejen sklopná do absolutní roviny, ale Honda navíc přidává i zajímavý systém "Magic Seats". Ten umožňuje zvednout sedáky kolmo k podlaze a tím tak vytvořit velmi praktický prostor pro transfer vyšších předmětů při zachování zavazadlového prostoru pro další náklad.

Právě při pohledu na zavazadlový prostor zaplesá srdce snad každého majitele tohoto vozu. Jedná se totiž o jeden z největších zavazadelníků v tomto segmentu, který se chlubí objemem 477 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce 1578 litrů. Díky variabilitě je navíc velmi dobře využitelný a nechybí mu ani praktická schránka pod podlážkou.

Více rodinný

Ačkoliv podvozek Hondy Civic trochu "vyměkl" a na kvalitním asfaltu již subjektivně nepřináší takovou úroveň stability, jako předchozí model, míra komfortu se posunula o pořádný kus dopředu. Vedle zlepšení charakteristiky tlumení upravený podvozek nyní lépe pohlcuje rázy a vibrace na nerovnostech a výrazné je i snížení přenosu hluku od vozovky.

Inovace konstrukčního řešení náprav a zavěšení odstranila prakticky všechny dříve kritizované nedostatky a patří mezi podstatné přínosy této nové generace modelu pro běžný provoz.

Pohon zabezpečuje dobrý a spolehlivý atmosférický čtyřválec 1.8i-VTEC bez přímého vstřiku a přeplňování. Jeho nejvyšší výkon 104 kW při 6500/min v kombinaci se šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou bude pro většinu uživatelů dostatečný a navíc musíme pochválit lehké a velmi přesné řazení. Motor výrazněji zatahuje až kolem 3500/min, takže například předjíždění většinou vyžaduje podřazení. Atmosférická klasika tedy nemusí vyhovovat každému, obzvláště v dnešním světě downsizingu.

Novince nechybí ani systém Start/Stop, který je aktivní vždy po nastartování a také zelené tlačítko ECON, po jehož stisknutí je zvolen ekonomičtější provoz. Při použití tohoto režimu musíme počítat s vágnější reakcí motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Pomocí barevných indikátorů po stranách digitálního rychloměru pak lze sledovat ekonomiku jízdy. Indikátory se mění od úsporné zelené barvy až po tmavě modrou.

Po odzkoušení v praxi jsme nabyli dojmu, že co ušetříme z kopce nebo po rovině o to více musíme přidat do stoupání. V druhé polovině testu s vypnutým systémem ECON, při stejném stylu jízdy jel civic daleko pružněji a spotřeba byla prakticky stejná a ustálila se pod sedmi litry….

Jako již tradičně tento výrobce klade velký důraz na bezpečnost. V základní výbavě nové Hondy Civic nechybí ABS, EBD, VSA, BA nebo HSA a EPS. U bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech jsou přepínače a je zde také systém uchycení dětské sedačky ISOFIX nebo aktivní opěrky hlavy.

Samozřejmostí jsou čelní airbagy u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy po celé délce kabiny. Testovaný vůz ve výbavě SPORT měl sedmnáctipalcová kola, sportovní hliníkové pedály, zmiňovaná denní LED světla, mlhovky a v neposlední řadě duální automatickou klimatizaci.

Resumé

Nová Honda Civic je ve srovnání se starší generací o krok dále. Ocenili jsme komfort a ovladatelnost, zlepšila se čitelnost přístrojů, ergonomie a také kvalita interiéru při zachování tradičního elegantního designu. Uživatelům se jistě bude líbit přesné řízení, odhlučnění nebo zavedení dalších moderních prvků do výbavy. I přesto, ale musíme říci, že se nový Civic více zaměřuje na komfortní jízdu, než na sportovní vlastnosti v duchu tradice této značky.

Klasický a praxí odzkoušený motor se stále drží atmosférického plnění, což je příjemná změna v dnešním světě turbodmychadel a kompresorů. To ale rozhodně neznamená, že by šla úspornost a ekologie na druhou kolej. Spotřebou pohonných hmot totiž testovaná honda nikterak nevybočuje z řady. V neposlední řadě potěší i příznivá pořizovací cena.

Tým AUTOiNDEX.cz

Honda Civic 1.8i-VTEC

Ford Focus

1.6 EcoBoost

Opel Astra

1.4 Turbo Ecotec

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1798

1596

1598

Válce:

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

104 / 6500

110 / 5700

103 / 4900 - 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

174 / 4300

240 / 1600 - 4000

200 / 1850 - 4900

Maximální rychlost (km/h):

215

212

202

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,7

8,7

9,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,3 / 4,9 / 5,8

7,7 / 5,0 / 6,0

7,9 / 4,7 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

477

421

370

Objem nádrže (l):

50

55

56

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1341

1265

1373-1590

Nosnost (kg):

415

635

503

Základní cena (kč):

379 000 (1.4 i-VTEC, výbava S)

329 990 (1.6 Duratec Ti-VCT 63 kW, Trend, akční cena)

299 990 (1.4 74 kW, Essentia, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

429 000

418 990 (Trend, akční cena)

365 900 (Essentia, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Honda
Model:Civic
Karosérie:Hatchback
Motor:1.8 i-VTEC
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -