Škoda Yeti 2.0 TDI Green tec - výkonnější varianta "zelené" řady Green (TEST)

Testy
06.07.2012

F T G

Škoda Yeti 2.0 TDI Green tec - výkonnější varianta "zelené" řady Green (TEST)

Sázka na segment stále populárnějších kompaktních „es-ú-véček“ se mladoboleslavské automobilce vyplatila. Model Yeti, poprvé představený veřejnosti v roce 2005 na autosalonu v Ženevě, se krátce po svém uvedení na český trh (2009) stal jedním z nejprodávanějších vozů tohoto výrobce.

Se zvyšujícím se zájmem zákazníků o tento model se rozrůstala také paleta dostupných motorizací a výbav. V současnosti je v nabídce šest přeplňovaných čtyřválců, z toho tři benzínové a tři naftové; a pět typů výbavy.

Rostoucí ceny pohonných hmot, stejně jako zvyšující se důraz celospolečenského apelu na trvalou udržitelnost, vedl konstruktéry k vytvoření speciální „zelené“ edice Yetiho, známé pod označením GreenLine. Vozy v tomto stupni výbavy disponují celou řadou úprav, které snižují celkovou ekologickou stopu auta a zvyšují jeho hospodárnost.

Až donedávna mohli potenciální zájemci o úspornou řadu sáhnout pouze po jednom typu motoru, a to po přeplňovaném turbodieselu 1.6 TDI s výkonem 77 kW, který spolupracuje s mechanickou pětistupňovou převodovkou s delšími převodovými stupni. Nyní automobilka vychází vstříc i poněkud náročnějším motoristům a pod označením Green tec nabízí upraveného Yetiho také se silnějším motorem 2.0 TDI (103 kW) a šestistupňovým manuálem. Právě Škoda Yeti Green Tec 2.0 TDI byla předmětem našeho redakčního testování.

Je to s podivem, ale Škoda Yeti patří mezi auta, které přitahují pozornost motoristických fandů, ale zároveň nevzbuzují nějaké rozporuplné a extrémně protichůdné reakce. Dosavadní ohlasy, podpořené slušným prodejem i zájmem o ojeté vozy, spíše naznačují, že motoristická veřejnost se v případě prvního českého SUV rozdělila na ty, kteří vůz nekriticky přehlíží (protože tato třída je prostě nezajímá) a na ty, kteří jej obdivují a uznávají.

Do jaké míry na tom má podíl konzervativnost českých zákazníků nebo jejich inklinace k tradiční české značce ponechme nyní stranou a pojďme se zaměřit, jak vypadá svezení s lehce terénní „škodovkou“ v praxi.

Ještě než usedneme za volant, neodpustím si krátký komentář k exteriéru vozu. Ten kombinuje „klasické“ škodovácké prvky /maska chladiče, zadní svítilny/ s prvky inovativními, jako jsou například přední světlomety, tvořené jedním párem kulatých a jedním párem obdélníkových světel.

Karoserie vozu s délkou 4,2 metru a výškou bezmála 1,7 metru působí strohým dojmem a žádné důmyslné křivky ala fordovský „New Edge“ design tu nenajdeme. V tomto případě platí, že potenciální designové vychytávky ustoupily funkčnosti a praktičnosti vozu, ale nutno dodat, že žádná velká újma na vzhledu tím Yetimu nevznikla.

Koneckonců, kdo by měl zájem, může Yetiho zkrášlit celou řadou doplňků z příplatkové výbavy, například dvoubarevným lakováním Bi-Colour, příplatkovými paprskovými koly nebo sadou doplňků z leštěného hliníku.

Prostorný a variabilní interiér

Vnitřek vozu hodně napoví o tom, koho by chtěli konstruktéři, potažmo prodejci, oslovit. Na svou třídu disponuje Yeti solidním zpracováním všech interiérových prvků. Přístrojová a palubní deska nepůsobí na rozdíl od některých konkurentů levným dojmem, použité plasty lícují přesně a v kombinaci s koženým volantem či hlavicí řadicí páky navozují dojem, jako byste seděli ve voze o jednu kategorii výše.

K pohodlí na palubě přispívají kvalitně zpracovaná sedadla /vpředu vyhřívaná/ a dostatek odkládacích prostor včetně osvětlené a klimatizované schránky před spolujezdcem nebo sklápěcího stolku na loketní opěrce vzadu. Námi testovaný vůz disponoval výbavou Ambition, která zahrnuje mimo jiné tempomat, elektricky seřiditelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, osvětlení nad předními i zadními sedadly nebo vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním.

Příjemným překvapením pro nás bylo variabilní uspořádání zadních sedadel, která jdou lehce sklopit, posunout dopředu nebo úplně vyjmout, čímž lze interiér snadno přizpůsobit přepravovanému nákladu. Když už jsme u přepravní kapacity - drobnou výtku si neodpustíme k velikosti zavazadlového prostoru, který se svými 405 litry (v základním uspořádání, bez sklopení zadních sedadel) za konkurencí poněkud zaostává. Alespoň, že v zavazadelníku najdeme důmyslně řešený upevňovací systém, tvořený dvěma horizontálními lištami s posuvnými háčky na bocích, který zabraňuje pohybu tašek a drobných zavazadel při jízdě.

Úspornost nade vše

Jak už bylo řečeno výše, Škoda Yeti Green tec s dvoulitrovým přeplňovaným turbodieselem je novou vlajkovou lodí v ekonomické třídě výrobce a jako taková disponuje celou řadou úprav, vedoucích ke zvýšení hospodárnosti automobilu. Největším zásahem do konstrukce vozu je absence pohonu 4x4 – Green tec sází výhradně na pohon předních kol.

Podobně jako u slabší verze (GreenLine) je automobil vybaven systémem Start-Stop, který v případě nutnosti snižuje spotřebu automatickým vypínáním motoru, například při stání na semaforu. Šetrný efekt má i koncept tzv. rekuperace brzdné energie, kdy při zpomalování dochází k výrobě přebytečné elektrické energie, která se ukládá do baterie a posléze je využívána při ustálené jízdě.

Ke snížení spotřeby přispívá dále optimalizované převodové ústrojí a aerodynamické úpravy spodní části auta, hlavně snížení světlé výšky o 25 mm, díky němuž klesl součinitel odporu vzduchu na hodnotu 0,361 cx. Oproti jiným variantám vozu je Green tec obut do pneumatik s nízkým valivým odporem, což při počítání spotřeby také přinese pár desetinek k dobru.

Za volantem

Srdcem námi testovaného vozu byl přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 103 kW a točivým momentem 320 Nm, který je vybaven systémem přímého vstřiku Common Rail. Osvědčená pohonná jednotka je zárukou slušné dynamiky a elasticity, na druhou stranu je však motor v porovnání s konkurencí poměrně hlučný. Zejména při jízdě ve vysokých otáčkách může být jeho akustický projev pro leckoho obtěžující.

Jak už bývá u vozů z koncernu Volkswagen dobrým zvykem, příkladná je spolupráce převodovky a hnacího ústrojí. Šestistupňový manuál pracuje s přesností švýcarských hodinek, odstupňování jednotlivých převodů odpovídá charakteru a zaměření automobilu. Jak se v motoristické hantýrce říká, sžití s autem je v tomto případě otázkou prvních dvaceti minut a žádných záludností se od Yetiho rozhodně nedočkáte.

Co se týče komfortu při řízení, ocenili jsme vyšší posaz za volantem, který nastolí větší pocit bezpečí a koneckonců vám dá také pocítit, že nesedíte v rodinném kombíku, ale v lehkém „teréňáku“ z rodiny SUV. Jedním dechem však dodáváme, že v tomto případě jde opravdu jen o pocit. Díky zmíněným úpravám a trvalému pohonu pouze předních kol bychom se rozhodně do nějakých větších lesních a polních dobrodružství nepouštěli. A to i přes vyšší světlou výšku.

Ale o to tady přeci nejde. Ekologická řada Green tec je primárně určena řidičům, kteří ocení prostornost a variabilitu modelů SUV a nebudou platit horentní sumy za provoz nebo údržbu. Tím se také dostáváme k důležitému ukazateli, a tou je spotřeba paliva. Tedy vězte, že výrobcem udávané hodnoty se od reality příliš neliší a to jsme škodovku příliš nešetřili.

Ve městě se dá jezdit pod sedmilitrovou hranicí a spotřeba mimo město při dodržování pravidel silničního provozu nestoupne nad pět litrů! Suma sumárum – při placení na benzince vám toto auto může vyvolat nenucený úsměv na rtech, a co ušetříte na palivu, můžete investovat například do jeho dalšího zkrášlování. Vždyť škodovky patří v Čechách k nejčastěji upravovaným vozům a kromě bohaté palety originálních doplňků od výrobce jsou u nás k mání i doplňky od různých tunningových firem.

Tým AUTOiNDEX.cz

ŠKODA Yeti 2.0 TDI Green tec

Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq 4x4

Hyundai ix35 2,0 CRDi VGT 4x4

Renault Koleos 2,0 dCi 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

1997

1995

1995

Válce:

4

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

103 / 4200

100 / 4000

100 / 4000

110 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

320 / 1750 - 2500

320 / 2000

320 / 1800 - 2500

320 / 2000

Maximální rychlost (km/h):

186

180

181

182

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,7

10,6

11,3

10,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,1 / 4,5 / 5,1

8,1 / 5,4 / 6,4

6,7 / 5,1 / 7,1

8,2 / 5,9 / 6,6

Velikost zav. prostoru (l):

405-510

410

465

450

Objem nádrže (l):

60

56

58

65

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1470

1613

1600

1730

Nosnost (kg):

545

517

540

570

Základní cena (kč):

362 900 (1,2 TSI, výbava EASY, 4x4)

499 900 (2,0 TDCi, 4x2)

429 900 (1,6 GDI, 4x2)

599 900 (2,0 dCi, 4x4)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

584 900 (2.0 TDI Green tec, výbava Ambition)

--

--

--

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Yeti
Karosérie:SUV
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -