Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D MIVEC - agilní a úsporné SUV do terénu (TEST)

Testy
11.06.2012

F T G

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D MIVEC - agilní a úsporné SUV do terénu (TEST)

Podivuhodnou směs vzrušení a očekávání jsme zažívali při přebírání automobilu Mitsubishi Outlander s motorizací 2,2 DI-D. Tento vůz se řadí do kategorie čistokrevných SUV, někdy také označované jako „crossovery“, a v kombinaci se silným přeplňovaným dieselem...

Druhá generace modelů Outlander byla veřejnosti představena již před sedmi lety a v roce 2010 prošla drobným faceliftem. Námi testovaný vůz s výbavou Intense + byl vybaven přeplňovaným vznětovým čtyřválcem s technologií variabilního časování ventilů MIVEC, který je zárukou úsporné, a přitom dynamické jízdy. Ačkoli je tato pohonná jednotka hlavní devizou testovaného automobilu, ponechme pro začátek jízdní dojmy stranou a představme si toto SUV komplexněji.

Outlander 2,2 DI-D je schopný pohodlně přepravit pět dospělých pasažérů. Jeho přepravní kapacitu lze navíc navýšit až na sedm osob, a to namontováním přídavné třetí řady sedadel do zavazadlového prostoru. Nutno ovšem dodat, že pokud ti „poslední“ dva měří více než 150 cm, jízdu si příliš neužijí.

SUV se sportovními rysy

Outlander po omlazovací kúře opravdu prokoukl. Výrazné sportovní rysy má na svědomí především ostře řezaná přední maska spolu s dvojicí úzkých bi-xenonových světlometů v samurajském stylu, které doplňují zapuštěné kulaté mlhovky ve spodním nárazníku. Nově nechybí ani atraktivní pás LED diod pro denní svícení.

Na dravý předek navazuje sportovní boční silueta s výraznými blatníkovými prolisy, pod kterými se ukrývají velká osmnáctipalcová kola. Na zádi pak celkový majestátní dojem završí netradičně pojatá koncová světla s led diodami v čirém provedení. Sympatický je i fakt, že se určité rysy karosérie nápadně podobají ultimativnímu Lanceru Evolution.

Už předchozí generace Outlanderu se vyznačovala poměrně velkorysým pojetím interiéru, nicméně omlazený vůz druhé generace nabízí ještě více místa pro pasažéry a také variabilnější uspořádání interiéru. Zadní řadu sedaček lze snadno sklopit do vodorovné polohy nebo dokonce vyjmout, čímž zvýšíme velikost zavazadelníku ze standardních 774 l až na 1691 l.

Sedadla s měkkým polstrováním poskytují dostatečnou oporu při cestování na dlouhé vzdálenosti, jen při přejíždění výraznějších nerovností se řidiči odmění nepříjemným škubáním do zad. Také bychom ocenili lepší boční vedení, zvláště při projíždění ostrých zatáček. Zpracování interiéru je v této třídě na slušné úrovni, nicméně u další generace bychom přeci jen uvítali použití změkčených plastů na palubní desce. Poměrně tvrdý materiál se v dnešní době zkrátka už nenosí.

Trojramenný věnec volantu dobře padne do ruky, stejně jako kůží potažená hlavice řadicí páky. Oceňujeme také dostatek odkládacích ploch, ať již ve středové loketní opěrce mezi předními sedadly nebo ve dvou objemných přihrádkách v palubní desce před spolujezdcem.

Všechny ovládací prvky jsou dobře dosažitelné a jejich ovládání nevyžaduje od řidiče přílišný důvtip. Potěší i sdružený displej mezi kruhovými ukazateli, sloužící mimo jiné k zobrazování aktuální a průměrné spotřeby a dalších informací. Interaktivní systém zobrazování údajů o spotřebě řidiči pomůže i s výběrem vhodného převodového stupně tak, aby bylo dosaženo co nejmenší možné efektivity. Netradičně působí promítání obrazu z parkovací kamery na zpětné zrcátko, přičemž obraz je jasný a nezkresluje.

Svižná jízda pod taktovkou MIVEC

O pohon našeho Outlanderu se staral, přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2268 cm3 s nejvyšším výkonem 130 kW. Díky němu se testované Mitsubishi s hmotností bezmála 1,8 tuny může pochlubit opravdu slušnou dynamikou. Motor s konstrukčním označením MIVEC disponuje variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů a je charakteristický nízkým kompresním poměrem, který zaručuje kultivovaný chod a údajně i vyšší životnost.

Po usednutí za volant a nastartování nás příjemně překvapila kultivovanost pohonné jednotky, která jakoby popírala svou příslušnost k dieselovým motorům. Ani při opakovaném studeném startu se nám z útrob přední kapoty nepodařilo vyloudit onen typický rušivý klapot. Motor je velmi pružný a zatahuje již od 1500 ot/min.

Pro rozjezdy do kopce nebo v těžkém terénu je Outlander vybaven elektronickým asistentem pro plynulé rozjíždění. Díky silnému motoru je jízda s tímto Mitsubishi zážitkem, vždyť akceleraci z nuly na stovku zvládne za deset vteřin, což je u této kategorie velmi slušný výsledek.

Zatímco při klidné jízdě ve městě či terénu si motor jen tak pobrukuje, při razantní akceleraci, či více vytočeném motoru (třeba na dálnici) se poměrně výrazně ozývá pískot turbodmychadla, což může být obtěžující. Jako jednoznačné plus tohoto motoru považujeme spotřebu paliva – v rámci režimu 2WD jsme mimo město jezdili za necelých 6,5 litru, ve městě nám ukazatel spočítal rozumných 8,2 litrů na 100 kilometrů. Při stálém pohonu 4x4 (Lock) se spotřeba zvýší přibližně o půl litru.

Řazení je přesné a bezproblémové, ale sportovněji založeným řidičům možná budou vadit poměrně dlouhé dráhy řazení. Pro bezproblémový a bezpečný průjezd terénem doporučujeme přepnout z režimu 2WD (stálý pohon předních kol) do jednoho z terénních režimů, přičemž k dispozici je buď režim 4WD, který v případě ztráty trakce některého z předních kol automaticky připojí zadní nápravu, nebo režim Lock, kdy je systém 4x4 aktivován neustále.

Pro pohon všech kol využívá Mitsubishi mechanismus mezinápravové spojky, která rozděluje točivý moment mezi obě nápravy podle aktuálních podmínek. K přepínání režimů slouží řidiči elegantní otočný knoflík (podobně jako u některých vozů vyšší kategorie – například u Range Roveru) na středovém tunelu, vedle ruční brzdy.

Vůz je v terénu stejně agilní jako na silnici, ovšem díky robustnější konstrukci karoserie je nutné počítat s určitými omezeními, jako je nižší světlá výška nebo třeba malé nájezdové úhly vpředu a vzadu, které mohou být překážkou při zdolávání větších terénních nerovností.

Závěrem

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D je rozumným kompromisem pro ty, kteří hledají prostorný, spolehlivý a na svou třídu velice úsporný vůz v segmentu SUV. Potěší také atraktivním vzhledem interiéru, ovladatelností s určitou dávkou zpětné vazby a výkonným motorem. Pokud nemáte zrovna ambice absolvovat expediční cestu skrz Amazonskou džungli, bude vám Outlander spolehlivým průvodcem i v lehkém terénu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D-MIVEC

Toyota RAV 4 2.2 D-4D

Honda CR-V 2.2i DTEC

Nissan X-trail 2.0 LE dCi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2268

2231

2199

1995

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

130 / 3500

110/3600

110 / 4000

127 / 3750

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

380 / 2000

340/ 2000-2800

350 / 2000-2750

360/2000

Maximální rychlost (km/h):

200

190

190

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,8

10,0

9,6

10.0

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,8 / 5,5/ 6,3

7,4 / 5,2 / 6,0

8,0 /5,6/ 6,5

6,4 / 5,5 / 7,8

Velikost zav. prostoru (l):

774

410

442

603

Objem nádrže (l):

60

60

58

65

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1780

1608

1652

1615

Nosnost (kg):

600

582

470

555

Základní cena (Kč):

649 900 (výbava Invite, akční cena)

599 900 (motor 2.0 Valvematic, výbava Terra)

599 000 (motor 2.0 i-VTEC, výbava S – základní)

523 250 (motor 2.0 dCi 110kW, výbava XE)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

769 900 (výbava Intense +, akční cena)

664 900 (motor 2,2D-4D, výbava Terra)

689 000 (motor 2.2i-DTEC, výbava Comfort)

683 250 (2.0 dCI 127 kW, výbava LE)

Základní parametry
Výrobce:Mitsubishi
Model:Outlander
Karosérie:SUV
Motor:2.2DI-D
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -