Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR - multispace do terénu? (TEST)

Testy
14.04.2012

F T G

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR - multispace do terénu? (TEST)

V současnosti jsou různé offroadové pakety opravdu v módě. Zákazníci mají rádi individualizaci a výrobci jsou dnes ochotný nalepit plasty a upravit podvozek prakticky jakéhokoliv modelu. Třeba i Citroënu Berlingo.

Druhá generace Citroënu Berlingo se vyrábí od roku 2008 a v současnosti již startuje prodej faceliftovaného modelu. Není žádným tajemstvím, že právě berlingo je přímým dvojčetem Peugeotu Partner. Oba modely od sebe odlišují vesměs jen kosmetické úpravy, klíčovou technologii tedy tyto vozy sdílí.

V západní Evropě převládají užitkové varianty těchto automobilů, takže jsou velmi často využívány hlavně řemeslníky, živnostníky nebo různými dopravními společnostmi. U nás na silnicích potkáte hlavně jejich osobní modifikace, protože svým vnitřním prostorem dokážou zdatně konkurovat rodinným kombi s daleko vyšší cenovkou.

Pro zákazníky, kteří chtějí ještě více zamaskovat „pracovní“ potenciál berlinga, připravil Citroën outdoorovou verzi XTR. V podstatě se jedná o obdobu modelu Partner Tepee Outdoor.

Originalita prodává

Berlingo XTR se za každou cenu snaží odlišit od konfekčního modelu a musíme uznat, že se mu to daří. Robustní přední nárazník z černého nelakovaného plastu a stříbrných dílů je jasnou dominantou přední části auta. Zajímavým detailem je rovněž černá hrana kapoty motoru, jenž výborně koresponduje s avizovaným nárazníkem.

Při pohledu na vůz z boku asi nikoho nepřekvapí nelakované plastové prahy či široké boční ochranné lišty. Trochu nám na voze chybí snad jen plastové lemování blatníků, které dokáže ochránit lak před odlítajícími kamínky při jízdě po nezpevněném povrchu. Detailem jsou pak černé kliky předních a zadních (posuvných) dveří.

Zadní část Berlinga XTR přitahuje pozornost především černým nárazníkem a v neposlední řadě také nápisem XTR, který byl umístěn i na bočních oknech.

Naopak uvnitř vozu se příliš úprav nedočkáte. Odlišnosti jsou spíše jen v detailech. Za zmínku stojí příjemný kůží obšitý volant nebo 12 V zásuvka se svítilnou v zavazadelníku. Za další nadstandardní výbavu si zákazník musí připlatit.

Tak například paket Modutop. Příplatek je sice o 6 tisíc korun levnější než u výbavy Tendance či Selection, pořád je však 32 tisíc korun poměrně vysoká částka. Na druhou stranu čtveřice pevných oken ve střeše perfektně prosvětlí interiér. Modutop tedy asi zvolí jen ti, kteří potřebují výdechy klimatizace ve stropě, objemné odkládací schránky nebo střešní nosiče. To vše je součástí této výbavy.

Za volantem XTR

Po usednutí za volant chvíli hledáme optimální polohu. Sedadlo je nastavitelné všemi možnými směry, volant si lze přitáhnout k tělu podle potřeby, ale trochu nám vadí poměrně krátká vzdálenost sedadla od pedálů a podběhu předního kola. A to i v případě posunutí sedadla vzad. Nadprůměrně vzrostlým osobám tedy berlingo zkrátka moc nepřeje.

Nakonec jsme si však zvykli a užíváme se o něco vyšší pozice za volantem a tužších pohodlných sedadel. Přístrojová deska je velmi členitá a ovladače typicky francouzské. Palubní počítač v kapličce ve středu přístrojové desky působí na dnešní poměry trochu laciným dojmem. Tvrdé plasty jsou dobře slícované a jejich kvalita odpovídá kategorii užitkových vozů.

Podvozek varianty XTR je o jeden centimetr vyšší. Není to mnoho, ale i přes to je to na jízdních vlastnostech znát. Automobil je trochu houpavější a třeba ve městě si můžete dovolit přejezdy prakticky jakýchkoliv obrubníků.

Protože Berlingo XTR má standardně poháněnou přední nápravu, jako běžný model, hodnotíme dané zvýšení jako optimální. Do terénu se s vozem stejně pouštět nemůžete a na polní cesty XTR bohatě stačí. V tomto ohledu má výhodu Peugeot Partner, který se nabízí rovněž jako čtyřkolka.

Výhradu máme proti vyššímu aerodynamickému hluku v rychlostech nad 130 km/h, při kterých výrazně roste i spotřeba dieselového motoru 1.6 HDi (68 kW, 230 N.m). Ve městě lze jezdit mezi 6,5-7,0 l/100 km, na dálnici ale klidně počítejte i s devítilitrovým odběrem. Mimo město spotřeba naopak klesá pod 6 l na 100 kilometrů.

Motor je velmi příjemný a zatahuje již od 1500 ot/min. Manuální převodovce trochu chybí šestka, vždyť při 130 km/h točí motor už přes 3000 ot/min. Řazení si ale zaslouží pochvalu za svou přesnost. Řízení s řidičem příliš nekomunikuje, což jsme ale ani u typu automobilu nečekali, potěší však velmi slušným poloměrem otáčení.

Resumé

Citroën Berlingo je prostorným vozem se skvělou variabilitou za přijatelnou cenu. Varianta XTR ho navíc posouvá o krok dále, působí zajímavě a potlačuje užitkový dojem. Vyšší podvozek má minimální vliv na stabilitu a pocitově zlepšuje důvěru při přejezdu větších překážek.

Akční cenová nabídka dovozce v současnosti řadí variantu XTR na stejnou úroveň výbavy Tendence či Selection, což z ní podle nás činí jednoznačnou volbu pro rodinu se zájmem o aktivní trávení volného času.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

68 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

230 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

161

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

14,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,2 / 4,8 / 5,3

Velikost zav. prostoru (l):

675

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1410

Nosnost (kg):

630

Základní cena (kč):

269 900 (1,6 Vti, Attraction)

Cena s testovaným motorem (kč):

364 900

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:Berlingo
Karosérie:MPV
Motor:1.6 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -